شناسه خبر : 94938
یکشنبه 15 آبان 1401 , 10:41
اشتراک گذاری در :
عکس روز

۱۰ کتاب برای شناخت منافقین

واقعیت این است که سازمان مجاهدین، منحصربه‌فردترین فرقه سیاسی- مذهبی یک هزار سال گذشته ایران است که توانسته بیشترین ضایعات انسانی را در ابعاد یک فاجعه بر جامعه ما تحمیل کند.

 

۱۰ کتاب برای شناخت منافقین/ خسارت‌های فرقه رجوی را بشناسیمسازمان مجاهدین خلق (منافقین) که در دهه ۶۰ با ارتکاب به جنایت‌های متعدد، صفحات کارنامه خود را تیره‌تر کرد، علاوه بر ترور سران نظام، از قتل‌عام مردم عادی نیز ابایی نداشت؛ سراسر دهه ۶۰ بستر جنایت‌آفرینی این گروه بود.

این روزها سازمان مجاهدین که وابستگی آن‌ها به رژیم‌های جنایتکار عالم برکسی پوشیده نیست فضا را فراهم دیده است تا علیه مردم کشورمان به فضاسازی رسانه‌ای بپردازد که در همین راستا یادآوری جنایت‌های صورت گرفته این رژیم ضروری است که برای شناخت آن به معرفی چند کتاب پرداختیم. 

۱. عملیات مهندسی

این کتاب کارنامه تروریستی بخش ویژه نظامی سازمان مجاهدین خلق (منافقین) را از سال ۱۳۵۷ تا ۱۳۶۱ بررسی می‌کند. کتاب «عملیات مهندسی» تلفیق حوزه تاریخ و امنیت است که پرداختن به آن مشکلات خاص خود را دارد، اولین دشواری در تدوین تاریخ امنیت در دسترس نبودن اسناد و تاریخ شفاهی است؛ از این رو اعتمادسازی منابع تاریخ شفاهی یکی از قدم‌های دشوار در این راه است. این کتاب را محمدحسن روزی طلب و محمد محبوی نوشته‌اند. «عملیات مهندسی» پرده از اسنادی برداشته که پیش از این در دسترس عموم نبود؛ اطلاعاتی از عملیات‌های نظامی منافقین و همچنین ضربه‌هایی که سپاه به این سازمان وارد کرده است.

۲. خوابگرد‌ها

خوابگرد‌ها یکی از نفیس‌ترین آثار در حوزه مطالعات تاریخچه سازمان مجاهدین خلق است. این کتاب برگرفته از اسناد دیداری و شنیداری از جلسات سرکردگان سازمان منافقین با نهاد‌های اطلاعاتی و نظامی رژیم بعث عراق است. این مجموعه شامل متن پنج گفتگو و مذاکره رهبران سازمان با نهاد‌های اطلاعاتی و امنیتی عراق و اسناد و تصاویر کم‌نظیر تعاملات و همکاری‌های سازمان با رژیم بعثی در دوران جنگ تحمیلی و قبل از آن است که ماهیت و عملکرد سازمان را روشن می‌سازد. این کتاب توسط دکتر صفاالدین تبرائیان نگاشته شده است.

۳. سازمان مجاهدین خلق

این کتاب از اولین کتاب‌هایی است که در بررسی و تحلیل سازمان مجاهدین خلق نگاشته شده است. اصل کتاب دست‌نوشته‌های حسین احمدی روحانی از اعضای اصلی سازمان مجاهدین خلق، بخش منشعب و سازمان پیکار است که در سال ۱۳۶۲ به رشته تحریر درآمده است. نویسنده در بررسی و تشریح فعالیت، مواضع و عملکرد‌های سازمان، اولاً مسائلی را که جنبه اساسی و مهم داشته‌اند بررسی کرده، ثانیاً آن دسته از مسائل و موضوعاتی که نویسنده شخصا از آنها اطلاعات کافی و موثق داشته تجزیه و تحلیل شده است.

۴. از مجاهدین تا منافقین

از مجاهدین تا منافقین عنوان کتابی است که سیر تاریخی سازمان مجاهدین خلق را از زمینه‌های تأسیس، ضربات سازمان، علل انحراف و... تا رویارویی آن‌ها با جمهوری اسلامی و کمک به صدام در جنگ تحمیلی و در نهایت پناه بردن آن‌ها به دامان غرب را بررسی می‌کند. مهدی حق‌بین، نویسنده کتاب بر آنست تا فعل و انفعالات سازمان مجاهدین خلق را از جهت درونی و بیرونی بررسی کرده و مبارزات آن با نظام و مردم ایران و زمینه‌های واگرایی و انحرافات پی‌در پی منافقین را بررسی کند.

۵. مجاهدین خلق در آیینه تاریخ

ساختار‌های درونی سازمان مجاهدین خلق و لایه‌های پنهان منافقین در این کتاب به خوبی مورد بررسی قرار گرفته است. این کتاب با پرداختن به گذشته سازمان و انشعابات آن به عنوان یک ناظر بی‌طرف و بدون هیچ سوگیری نمای کلی از مجاهدین را به تصویر کشیده است.

۶. خداوند اشرف از ظهور تا سقوط

فرقه‌گرایی یکی از عمیق‌ترین ویژگی‌هایی است که در تمام پیکره و ساختار سازمان مجاهدین خلق جریان دارد. حجت سید اسماعیلی نویسنده کتاب که خود از جمله جداشدگان از منافقین است با اطلاعاتی دقیق و بررسی‌های موشکافانه و با نگاهی مستند و تاریخی به روند فرقه‌گرایی سازمان مجاهدین خلق پرداخته است. مطالعه سازمان از این نظر به اندازه‌ای حائز اهمیت است که نویسنده در ابتدای کتاب درباره خسارت‌های فرقه رجوی می‌نویسد: «واقعیت این است که سازمان مجاهدین، منحصربه‌فردترین فرقه سیاسی- مذهبی یک هزار سال گذشته ایران است که توانسته بیشترین ضایعات انسانی را در ابعاد یک فاجعه بر جامعه ما تحمیل کند».

۷. سرگذشت من با مجاهدین خلق

این کتاب حاصل دو سال‌ونیم حضور در سازمان مجاهدین خلق در زمان حاکمیت صدام حسین و چهار سال اسارت نزد نیرو‌های امریکایی و صد‌ها ساعت مصاحبه و گفتگو با اعضای مجاهدین خلق در عراق و اروپاست که برای بیان یک تجربه تلخ در چارچوب احزاب سیاسی و بیان گوشه‌ای از تاریخ معاصر ایران نگاشته شده است.

۸. عملیات مرصاد و سرنوشت منافقین

کتاب حاضر فراز و نشیب‌های مجاهدین خلق در تکوین تا تغییر ایدئولوژی و سیر تطور آن‌ها در تبدیل شدن به منافقین را بررسی کرده و با واکاوی زمینه‌ها و علل شکل‌گیری عملیات مرصاد، به سرنوشت منافقین پس از این عملیات می‌پردازد. این اثر با بررسی مبسوط عملیات مرصاد روزنه جدیدی را برای فهم تغییر روش و تاکتیک مجاهدین خلق در حیات منافقانه خود می‌گشاید.

۹. شرح تاریخچه سازمان مجاهدین خلق ایران و مواضع آن

اصل کتاب در سال ۱۳۶۴ توسط یکی از اعضای سابق سازمان مجاهدین خلق، احمدرضا کریمی، نوشته شده است. نویسنده، تلاش کرده تا جریان پیدایش سازمان را از ابتدا دنبال کرده و تحولات آن را در هر مرحله نشان دهد. اطلاعات ریز و جالبی که در این متن آمده و می‌تواند در کنار پژوهش‌های دیگر، به شناخت وضعیت این سازمان کمک کند.

۱۰. پرونده مسکوت

این کتاب شرح مفصل و دقیقی درباره پرونده انفجار دفتر نخست‌وزیری در ۸ شهریور ۱۳۶۰ است. محمدحسن روزی طلب و محمدمهدی اسلامی در این کتاب می‌کوشند تا با وسواس، دقیق‌ترین اطلاعات را درباره انفجار دفتر نخست‌وزیری ارائه دهند. نویسندگان مهمترین هدف خود از نگارش کتاب را مبارزه با تحریفات پیرامون پرونده ۸ شهریور می‌دانند. آن‌ها در این کتاب با تکیه بر اسناد معتبر و غیرقابل خدشه، به دنبال بیان واقعیت ماجرا هستند. اظهارات افراد چه در رسانه‌ها و چه در بازجویی‌ها و مستندات درون پرونده، در این کتاب آورده شده است. کتاب شامل چهار فصل و ۱۶ ضمیمه و اسناد است. روایت‌های مشابه از روز انفجار، بالاترین نفوذی، بیست و یک متهم و پرونده‌ای که ناتمام ماند عناوین فصل‌های کتاب را تشکیل می‌دهند.

علاوه بر این ۱۰ کتاب، علاقمندان می‌توانند برای شناخت بهتر سازمان مجاهدین خلق، کتاب‌های «تقی شهرام به روایت اسناد»، «مجید شریف واقفی به روایت اسناد»، «تبار ترور»، «بررسی تغییر ایدئولوژی سازمان مجاهدین خلق»، «منافقین خلق» را نیز مطالعه کنند. همچنین مشاهده مستند «سازمان» که از سوی موسسه فرهنگی هنری مرکز اسناد انقلاب اسلامی تهیه و تولید شده است نیز برای معرفی سازمان مجاهدین خلق مفید خواهد بود.

 

منبع: دفاع پرس
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi