شناسه خبر : 98233
دوشنبه 01 اسفند 1401 , 04:52
اشتراک گذاری در :
عکس روز

گفت و گو با فرمانده یگان رزم‌نواز دانشگاه علوم انتظامی در حاشیه سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر انقلاب اسلامی؛

شب طلایی تالار وحدت با رستاخیز نت‌های ارکستر رزم‌نوازان دفاع مقدس

ما به اندازه کافی نوازنده و خواننده قوی و حرفه ای داریم، اگر به گروه موزیک نظامی ما رسیدگی گردد، می توانیم آرمان های انقلاب اسلامی و فرهنگ ایران زمین را به طور حرفه ای به جهان صادر نماییم...

فاش نیوز - موسیقی نظامی در ایران، سابقه ای کهن دارد. سرودهای جنگی همواره موجب نشاطِ سربازان و تلاشی برای رسیدن به پیروزی بوده است. نقش گروه های موزیک در دوران دفاع مقدس نیز یکی از نقاط مهم فعالیت های یگان های رزم‌نواز نیروهای مسلح بود. بخشی از نشاط، بهجت و روح حماسی نیروهای مسلح به دلیل اثراتِ هنری و حماسی گروه های موزیک است. با نواختن نواهای حماسی و بهره گیری از ادبیات فاخر ایرانی، شور آفرینی می کنند و این ظرفیتِ عظیمی‌ست که می تواند حرکتِ موسیقیِ حماسی و انقلابی را عزتمندانه تبلیغ کندو به بلوغ برساند.

به گزارش خبرنگار هنری فاش نیوز، در سومین شب از سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر، ارکستر رزم‌نوازان دفاع مقدس به رهبری سرهنگ "فاضل عالیشان"، یک‌شنبه شب 30 بهمن ماه 1401 ساعت 18/30 در تالار وحدت به اجرای صحنه ای پرداخت. فرمانده یگان موزیک ارتش جمهوری اسلامی ایران، سرگرد "کیان"، امیرِ موسیقی نظامی ایران "تیمسار نعمتی"، استاد "صالحی" از اساتید موسیقی نظامی، "هانیه رستمیان" پرچمدار کاروان تیم ملی ایران در مراسم افتتاحیه بازی های المپیک ۲۰۲۰، از مهمانان ویژه این مراسم بودند که در تالار حضور داشتند. پایان بخش برنامه ارکستر رزم‌نوازان، اجرای قطعه "ای ایران"، به اندازه ای رشک برانگیز بود که یک بار دیگر نیز مجددا نواخته شد و به درخواست رهبر اکستر، حضار با قلبشان این ترانه را خواندند.

سرهنگ "فاضل عالیشان آریمی" فرمانده یگان رزم‌نواز دانشگاه علوم انتظامی امام حسن مجتبی (ع) متولد ۱۳۴۸ شهرستان ساری است. وی از سال ۱۳۶۷ فعالیت هنری و موسیقی خود را آغاز کرده و نزد اساتید بزرگی چون امیر سرتیپ "نعمتی"، سرهنگ "علی اکبر کردبچه" و استاد "مرتضی پور" آموزش دیده است. "عالیشان" همچنان به فعالیت های خود در زمینه آموزش یگان رزم‌نواز و رهبری آن ادامه می دهد و توانسته مقام های متعددی را در جشنواره های موسیقی نیروهای مسلح کسب کند.

سرهنگ "فاضل عالیشان" فرمانده یگان رزم‌نواز دانشگاه علوم انتظامی در گفت و گویی کوتاه  با خبرنگار ما، سخنانش را اینگونه آغاز کرد: با سلام و درود خدمت ایثارگران عزیز دارم که بنده خدمتگزار ایشان در یگان رزم‌نوازان می باشم.

وی اظهار داشت: یگان موزیک رزم‌نوازان از دانشگاه پلیس سابق و علوم انتظامی حال حاضر، نماینده فراجا در سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر هستیم که در تمامی طول هشت سال دفاع مقدس، با نواختنِ رزم‌نواها و آهنگ های رزمی، ایجاد شور و شعف و انگیزه به رزمندگان اسلام می نمودند و در ایجاد روحیه بخشی به سربازان وطن در زمان جنگ، تأثیر مثبت و نقش ویژه ای ایفا کردند.

رهبر ارکستر رزم‌نوازان دفاع مقدس خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه ۲ سال پیاپی در میان نیروهای مسلح به مقام نخست دست یافتیم، امسال به عنوان نماینده نیروهای مسلح، با افتخار به این جشنواره دعوت شدیم و در خدمت ملت عزیز و شریف ایران اسلامی هستیم و ان‌شاالله بتوانیم به خوبی ایفای نقش نماییم و همچنین پرچم نیروی انتظامی را در میان نیرو های مسلح برافراشته داشته باشیم و نماینده خوبی برای فراجا باشیم.

وی درباره رپورتار (لیست قطعه) که به اجرا گذاشته می شود بیان نمود: قطعه ایران، قطعه آزادی، قطعه پیروز اختران، قطعه کسروی، قطعه ستارگان سوزا، قطعه قهرمان، قطعه پیروزی، قطعاتی است که اجرا می نماییم. اجرای امشب شامل یک قطعه موسیقی ایرانی در دستگاه شوشتری، ساخته استاد کسروی، به نام "همچو فرهاد"، قطعه "پیروز اختران" که به یاد زنده یاد استاد "اسفندیار قره باغی" اجرا می نماییم، همچنین سرود "آزادی" را با خوانندگی استاد "شاهمراد" به اجرا می گذاریم. تِمِ اصلی و غالبِ این آثار رزمی و نظامی است و شامل سرودهای حماسی می شود.

مسوول رسته موزیک دانشگاه علوم انتظامی در مورد لزوم حمایت ها و هدایت هایی که از موزیک نظامی می بایستی صورت پذیرد تصریح کرد: با وجودی که دوستان و خدمت‌گزاران با علاقه و عشق کار می کنند، اما موزیک نیروهای مسلح یک مقدار مظلوم واقع شده است؛ و در مقایسه با رسته های دیگر موسیقی، کمتر به آن بهاء داده می شود؛ به گونه ای که این موزیک در مقیاسِ میدان و صبحگاه، خواستار دارد و متاءسفانه به آن حرفه ای نگاه نمی شود و رسیدگی، شدیدا کم می باشد. ذائقه ها نیز کمی عوض شده است و بسیاری مشتاق موسیقی پاپ می باشند. به طور کل، زمانی که پای درد دل همکاران و دوستان در ارتش و نیروی هوایی نیز می نشینیم، این عزیزان هم خواستارِ بهاء روزافزونی می باشند.

سرهنگ عالیشان در همین ارتباط  افزود: تهیه کنندگان و سردبیران و کارگردانان برنامه های رادیویی و تلویزیونی اگر از ما درخواست نمایند، آثارمان را با اشتیاق در اختیارشان قرار می دهیم تا در برنامه های مختلف مناسبتی و ایام الله پخش نمایند و شوری در مردم برانگیزند. حتی اگر سفارش کار داشته باشند، بنده با کمال میل بر روی اشعار ایشان، ملودی گذاشته، اجرا می نماییم و تحویل می دهیم. می شود تدبیری اندیشید که آهنگ سازی محدود به یک طیف خاص نشود. در این سی و چند سالی که بنده فعالیت می کنم، تا به حال پیشنهادی از خارجِ سازمان به من نشده است و تمامی فعالیت ها، درون سازمانی و داخلی بوده است.

دارنده رتبه نخست ارکستر نظامی نیروهای مسلح تاکید کرد: ما در بخش مسابقه حضور نداریم و توسط مسئولان جشنواره به عنوان مهمان دعوت شدیم تا علاقمندان، تکنیک و اجرای ما را مشاهده نمایند و متوجه چنین موزیکی شوند. حتی ۲ قطعه را که گرو ه های موسیقیایی خارجی اجرا می نمایند، ما به خوبی با بهترین کیفیت اجرا می کنیم. ما به اندازه کافی نوازنده و خواننده های قوی و حرفه‌ای داریم. اگر به این گروه موزیک ما رسیدگی گردد و بهاء بیشتری داده شود و به ما اطمینان کنند، ما می توانیم آرمان های انقلاب اسلامی و فرهنگ ایران زمین را به طور حرفه ای به جهان صادر نماییم. چیزی از موسیقی جهانی در سطح اروپا و قاره های دیگر جهان کم نداریم.

این استاد موزیک دانشگاه در اشاره به ویژگی های خاص قطعات ارکستر گفت: ویژگی خاصی که به لحاظ فنی و تکنیکی، در ارکستر من به چشم می آید، صدای ارکستر است. در این موزیکِ نظامی به کوک و ریتم و تکنیک و ریزه کاری ها دقت قابل توجهی شده است. از آنجایی که بنده خود، نوازنده بودم و ۵ سال نیز اضافه خدمت کردم و در حالِ حاضر ۳۵ سال است که خدمت می کنم، تمامی تلاشم این است که صدای نَرم و خوبی از موزیکِ من شنیده شود؛ مخاطب فرار نکند بلکه متوجه بِده بستان ها در میان سازها از ترمپت تا کلاینت و ساکسیفون باشد و سازها را از یکدیگر تفکیک کند و جذب اجرا شود. ساز تخصصی بنده در بدو خدمت باریتون بود و در ارتش آموزش دیدم؛ با وجودی که در نیروی انتظامی خدمت می کنم. اوایل خدمت، هنرستان نداشتیم و دو سال، شبانه روز آموزش می دیدم. در ادامه نیز در طول خدمت، ساکسیفون، کلاینت، ترومپت و این اواخر نیز فلوت می نوازم.

وی گفت: من ۵ دوره مقام اول را از سال ۷۰ تا ۸۵ کسب کردم. دانش آموخته دانشگاه پلیس نیروی انتظامی هستم. سپس درجات را طی نمودم و ۶ دوره فرمانده هنرستان موزیک فراجا شدم. اکثر نوازندگان محترم نیروی انتظامی سطح کشور از هنرجویان بنده بودند. این اواخر نیز به مدت ۲ سال فرمانده موزیک ستاد فرماندهی بودم و بیشتر از یک سال است که در خدمت دانشجویان موزیک دانشگاه هستم و الحمدالله در همین مدت به مقام اول کشور دست پیدا کردند؛ و به همین خاطر نیز اینجا در این جشنواره حضور داریم. دوستان نوازنده ای همچون آقایان "مسعود افشار" که ترمپت می نوازند، "امامی" و "جعفری"  که کلارینت می زنند، "اصغر ضیایی کیا" نوازنده فلوت پیکولو، "حجت همراه" نوازنده ساکسیفون، "خناری" و "صبحی" نوازنده باریتون، "آرمان"، نوازنده ترمبون، همگی بی نظیراند.

وی در بخش دیگر صحبت های خود یادآور شد: خدا را شاکرم که این جشنواره باعث شد موزیک نظامی دیده شود، ارزش و شاءن خود را به مردم عزیز نشان دهد و ان‌شاءالله مخاطبان خود را جذب کند. من از مردم عزیزمان خواهش می کنم بیش از پیش به موزیکِ نظام، انبساط خاطر داشته باشند. پرسنل بنده همگی از فرزندان همین ملت هستند؛ عاشق‌ کارشان هستند و با تمام وجود کار می کنند. دوست می داریم دیده شوند و انگیزه بگیرند.

سرهنگ "عالیشان"در بخش پایانی صحبت های خود یاد اساتید پیشکسوت خویش را گرامی داشت و گفت: از استاد "کردبچه"، استادِ خودم تقدیر می کنم که موسیقیِ ما هر چه دارد از آنِ پیشکسوتان است و شاگرد باید حقِ استاد را به جا آورد. از دیگر اساتید موسیقی نظامی که در سالن شرف حضور دارند، همچون استاد "صالحی" تقدیر می کنم. الحمدالله فراجا چندین سال است انرژی خوبی به روی این موزیک گذاشته است و جا دارد همین‌جا از زحمات سردار "شرفی"، جانشین معاون هماهنگ کننده قدردانی داشته باشم که در مدت ۴ سالی که تشریف آورده اند، خیلی به این موزیک بهاء بخشیدند و از ما پشتیبانی کردند؛ به نحوی که موزیک ما در سه سال اخیر بسیار مقام‌آور شده و حتی دو سال پیاپی به مقام اول نیروهای مسلح دست پیدا کردیم. همچنین از دکتر "یونس عابدی"، مدیر کل سابق قضایی - انضباطی فراجا که موزیک فراجا زیر نظر این بخش می باشد و پشتیبانی قوی و بسیار خوبی از ما داشتند کمال قدردانی را دارم.

گفتنی‌ست یگان رزم‌نوازان؛ یگان موزیک دانشگاه افسری و تربیت پلیس امام حسن مجتبی (علیه السلام) شامل محمدرضا نوچه ناسار، سیدحمید حسینی اصل، داود سعادت شایسته، رضا کاظمی، حسین صبحی، محمد بیک محمدی، محرمعلی صبوری، سلیمان اسکندری، مصطفی رحیمی، احمد سرافراز، مسعود افشاری، حمید محمد نظامی، طهمورث شاهمراد، محمد نجف زاده، حمید یزدانیفر، علیرضا آقا احمدی، علیرضا بیگدلی، رضا سودای چراغی، بابک باقری، مهیار رزمجو، وحید نوروزی، سپهر احمدی، وهاب کولیوند، مهدی سلیمی خاقانی، عرفان خدادوست، آرمان ندری، مهدی خانی، علی رز لانسری، ابوالفضل شریفی، علی همتی، احسان نظری، پوریا مشعشعی، محمد اسدی، شاهین قبادی، حامد زمانی، سجاد مصدقی، علی باریکلو، سیدرضا حسینی، پوریا خناری، امیرحسین جعفری، علیرضا رحیمی پور، مهدی رشوند، مهدی شهسواری، امیرمحمد شعبانپور، کمیل صالحی، مجید صالحی، احمد فصیح رامندی، سیدمجتبی مسجدی، علیرضا میانرودی، سیدعلی میرعمادی، ابوالفضل مردعلی، محمد عبدلی، امیرحسین علیزاده لاریمی، مهدی نظری خوشکامه، سیدجواد هاشمی نژاد، علیرضا ضیایی کیا، هامان منصوری، رضا اسداللهی، محمد اسداللهی، اسماعیل اسماعیل تبار، علیرضا حمزه لو، عنبرستانی، علی مکی، امیرسالار امامی، علیرضا پروانه، نیما حسنه، حمزه پاپی، امیرحسین کرمیان، امیرحسین طاهری، توحید وجدانی، امیررضا کولیوند، محمدرضا محمدزاده، مهدی مردی، محمدهادی کرمی، محمد نوروزی، محسن جمشیدی، علی جاویدپور، حسین بهمنی، علیرضا میرزامحمدی، سیدمحمد میرزا موسوی، علیرضا منتظری، محمد دارباز می باشند.

سی و هشتمین جشنواره موسیقی فجر از 28 بهمن تا 3 اسفند ماه در تهران و 14 استان کشور به دبیری بهزاد عبدی در حال برگزاری است.

 

گزارش و گفت و گو: تورج اردشیری نیا

عکس: الهام سادات روئین تن

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi