شناسه خبر : 35884
پنجشنبه 18 تير 1394 , 14:43
اشتراک گذاری در :
عکس روز

حکومت اسلامی و فرزندان شهدا

جانباز70%-  آری شنیدیم درخت اگر ازر یشه .تنه سالم باشد . هر بادی نمی شود ان درخت را به زمین بزند  عزیزانم چون فاش نیوز مکان دردل ما جانباز ها و خانواده های شهدا هست کمی دلم گرفته می خواهم با شما عزیزان در این روز شهادت حضرت علی (ع) دردل کنم شاید تسکینی باشد برای زخم های 33 ساله مان آموزه های اسلامی و منافع ملی است و یکی از وظایف حکومت اسلامی می باشد این گونه ترجیحات برای فرزندان شهدا به این خاطر است که نشان دهیم مردم ایران فداکاری پدران و شهادت آنها در راه دین و کشور را فراموش نکرده اند و ترجیحاتی که دارند چیز قابلی نیست که منت بر سر آنها گذاشته شود و ضربه روحی و فقدان پدر را جبران کند. و دلائل متعددی پشتوانه این اقدامات می باشد که مهمترین آنها عبارتند از:

1. اجرای عدل و قسط که یکی از مهمترین وظایف حکومت اسلامی در جامعه می باشد اقتضا می کند که به هر فردی از افراد جامعه براساس میزان خدمات و اقداماتی که برای جامعه انجام می دهد, توجه شده و حق متناسب خود را دریافت نماید. بر این اساس فرزندان شهیدی که پدرانشان جان بر کف نهاده و با ایثار و فداکاری خود امنیت ملی , تمامیت ارضی , منافع ملی کشور را از هجوم بیگانگان به قیمت جان خود یا از دست دادن بهترین سال های خود در زندان های دشمن , تأمین نموده اند براساس عدل و انصاف حکومت اسلامی باید متولی امور زندگانی آنها و جبران خسارت های وارده باشد. چنانکه حضرت علی (ع) در فرمان خود به مالک اشتر می نویسد: ((هرگاه کسی از سپاه تو به درجه شهادت رسید و یا شخصی از دشمنانت در اثر قتل و جرح به گرفتاری شدید مبتلا گردید در این صورت همانند وصی دلسوز و مورد اعتماد کارهای خانواده آنان رااداره کن تا اثر فقدانش در میان اهل بیت او ظاهر نگردد.)), بحارالانوار, ج 77, ص 251

 حضرت این مسأله را یک حرکت حکومتی و عمومی تلقی می نماید و این مسأله علاوه بر جنبه اقتصادی شامل سایر امور عاطفی , تربیتی و آموزشی می شود. سیره آن حضرت در طول حیاتشان همواره بر توجه کامل به امور خانواده های شهدا و ایثارگران نسبت به نیازهای آن زمان تاکید دارد. نمونه آن داستان معروفی است که حضرت به زن و فرزند یکی از شهدا در آوردن آب و طبخ نان کمک می کند و حتی صورت به آتش تنور گرفته و از بی خبری حکومت از این خانواده ناراحت است. همچنین در پیمان صلح امام حسن آمده است : ((معاویه موظف است همواره از خراج مبلغ یک میلیون درهم تسلیم امام حسن (ع ) نماید تا میان بازماندگان شهدای جنگ جمل و صفین که در رکاب علی (ع ) کشته شده اند تقسیم شود)). بنا بر آموزه های اسلامی هرگونه کوتاهی در رسیدگی به امور این عزیزان ظلم به حقوق مسلم آنان بوده و منافی عدل و قسط می باشد.

چگونه می توان کسانی را که در راه تأمین امنیت و آسایش دیگران و حفظ کیان اسلامی بهترین شخص خود را که از همه لحاظ تأمین کننده زندگی آنها بوده از دست داده اند یا معلول و مجروح شده اند یا بهترین سال های عمر خود را در زندان های دشمن یا در جبهه ها از دست داده اند و خود و خانواده اش گرفتار عقب ماندگی اقتصادی , تحصیلاتی و... شده اند را با افرادی مرفه که در پشت جبهه ها در سایه امنیت و آرامش ناشی از فداکاری این عزیزان به زندگی خود پرداخته و از همه مواهب دولت اسلامی برخوردار شده اند را مساوی دانست . آیا این عین ظلم و بی عدالتی نیست

 2. در نظر قرآن کریم نیز رزمندگان با کسانی که در خانه نشستند مساوی نیستند ﴿ لا یَسْتَوِی الْقاعِدُونَ مِنَ الْمُؤْمِنینَ غَیْرُ أُولِی الضَّرَرِ وَ الْمُجاهِدُونَ فی سَبیلِ اللّهِ بِأَمْوالِهِمْ وَ أَنْفُسِهِمْ فَضَّلَ اللّهُ الْمُجاهِدینَ بِأَمْوالِهِمْ وَ أَنْفُسِهِمْ عَلَى الْقاعِدینَ دَرَجَةً وَ کُلاًّ وَعَدَ اللّهُ الْحُسْنى وَ فَضَّلَ اللّهُ الْمُجاهِدینَ عَلَى الْقاعِدینَ أَجْرًا عَظیمًا﴾ نساء/95 «مؤمنان خانه نشین که زیان دیده نیستند با آن مجاهدانى که با مال و جان خود در راه خدا جهاد مى کنند یکسان نمى باشند. خداوند، کسانى را که با مال و جان خود جهاد مى کنند به درجه اى بر خانه نشینان مزیت بخشیده، و همه را خدا وعده نیکو داده، و مجاهدان را بر خانه نشینان به پاداشى بزرگ، برترى بخشیده است».

3. مسأله دیگری که حائز اهمیت می باشد تغییر اوضاع و شرایط اجتماعی , فرهنگی , اقتصادی , امنیتی و... می باشد. براساس قوانین حاکم در آن زمان غنایم حاصل از جنگ ها اعم از سلاح , زیورآلات و... بین رزمندگان توزیع می شد و کسانی که در جنگ حاضر نبودند بهره ای نیز نداشتند به عنوان نمونه، ابن ابی الحدید از ابوالاسود دئلی روایت می کند که پس از پیروزی امام علی (ع ) در جنگ جمل آن حضرت وارد بیت المال بصره شدند و تمام آن را که بسیار هم زیاد بود بین سپاهیان خود که در جنگ حاضر بودند تقسیم نمودند. مردی که در جنگ شرکت نکرده بود تقاضا کرد که به او هم سهمی بدهند. امام (ع ) سهم خود را به او بخشیدند)). اما در زمان ما به علت تغییر اوضاع و شرایط زمانه و تغییر شیوه تأمین امنیت مردم , مدیریت اقتصادی و... دیگر نمی توان مثلا سلاح های به دست آمده در جنگ مثل هواپیما, توپ , تانک و... را یا منابع عظیمی را که از دشمن به دست می آید یا باز پس گرفته می شود و... را بین رزمندگان تقسیم نمود و مصلحت حکومت اسلامی نیز اقتضا نمی کند ولی باید حداقل به میزان سایر افراد جامعه امکانات پیشرفت و وسایل مورد نیاز این عزیزان را تأمین نمود. هزینه کردن درصدی از سرمایه آموزشی کشور برای نوجوانان بی پدر هزینه زیادی نیست. علاوه بر اینکه پدران همین فرزندان غالبا جوانانی بودند که می توانستند از سرمایه کشور برای تحصیل خود استفاده کنند بودند آنان حفظ از کیان اسلامی و مرز و بوم کشور و فدای جان خود را انتخاب کردند و سزاوار نیست که این افراد از امکانات تحصیلی پس از جنگ نیز محروم باشند.
 
4. صرف نظر از مطالب فوق ، نگاهی تطبیقی و آماری به سهمیه ورودی فرزندان شاهد و ایثار گر به دانشگاه ها مبیّن این واقعیت است که این سهمیه در مقایسه با سهمیه آزاد درصد بسیار ناچیزی است، بعنوان مثال طبق آمار رسمی اعلام شده توسط سازمان سنجش در آزمون سراسری سال 83 از مجموع 248 هزار و 646 نفر پذیرفته شده در مناطق و گروه های آموزشی مختلف تنها 4 هزار و 316 نفر از سهمیه شاهد و ایثارگر بوده اند یعنی تنها 74/1 درصد پذیرفته شدگان، همچنین در آزمون سراسری سال 84 از مجموع 295 هزار و 866 نفر پذیرفته شده، فقط 5392 نفر یعنی حدود 83/1 درصد پذیرفته شدگان از سهمیه شاهد و ایثارگر بوده اند، مضاف بر اینکه این دسته از داوطلبان باید حداقل 70 درصد نمره علمی آخرین فرد پذیرفته شده را نیز کسب کنند.
اینکه گفته می شود در دانشگاه با سهمیه بندی روبرو هستیم ویا منصبهای مدیریتی را به رزمندگان داده اند!! جهت اطلاع لازم است بیان کنیم که تنها دو درصد از سهمیه ها در دانشگاهها اختصاص به گروهای خاص مثل رزمندگان ومانند آن دارد که تازه این گروه باید هفتاد درصد نمره علمی آن رشته را کسب نماید بنابراین قبول شدن چنین گروههای در چنین دانشگاه هایی محتاج نمره های علمی بالایی است علاوه براین استفاده کنندگان از چنین سهمیه هایی اگر از لحاظ علمی برتر از سایر دانشجویان نباشند پایین تر از بقیه نیستند شاید برخی از بدبینی ها وشایعات در چنین قضاوت هایی تاثیر گذار باشد .

از این نکته غفلت نکنیم که : باید توجه داشت که معنای توحید وعدالت این نیست که همه افراد جامعه چه آنهایی که هشت سال در راه دفاع از این مرز وبوم در جبهه ها جنگیدند وهمه هستی خود را در طبق اخلاص قرار دادند ویا آنهایی که سالیانی درسیاهچالهای صدام زیر شکنجه بودند ،با آنهایی که حتی یکبار هم از ترس جان ومال خود پا به جبهه ها نگذاشتند ،یکسان ومساوی قلمداد شوند ؛این کمال بی عدالتی است که به چشم تساوی به آنها نگاه شود.پس باید به اینگونه افراد چنین سهمیه هایی اختصاص داده شود،باید چنین منصبهایی داده شود تا ذره ای هم که شده جبران آن همه سختی ها وشکنجه باشد.(البته آن عزیزان به خاطر این پاداشهای ناچیز وناپایدار فداکاری نمی کردند )وهم اینکه اگر خدای ناکرده فردا هم چنین پیشامدی پیش آید،یک مکانیزم تشویقی برای سوق دادن وتشویق افراد برای دفاع از این مرز وبوم باشد.عزیزانم به شهید این روز قصم در استان اذربایجان تبریز ما خانواده شهدا و جانباز ها را از هم جدا کردند  ریشه را از تنه بریدند در استانداری اقای... مدافع جانباز خانواده شهید بود  از صبح تا ظهر با جانباز بودنش در استانداری در دفتر کارش می نشست و هر هفته با استاندار وقت ملاقات می گذاشت. خانواده شهید جانباز دردلش  با استاندار بگوید و از جانباز خانواده شهید دفاع می کرد بیرونش کردند .
 
 باید خودتان  شب روز کار کنید فکر کنید به داد جانبازان خانواده شهدا برسید نه از کسی دستور بگیرید روز قیامت تمام کار کرد شما هر دقیقه اش در بنیاد باز خواست خواهند کرد. خدا شاهد  شنیدم جانبازی زنش جلو من گریه می کرد می گفت من اشتباه کردم با جانباز ازدواج کردم.  حقوق براش نمی دهند در توالت گلی حمام درست کردیم فرزندانم آنجا حمام می کنند. شما آقای ... می دانید چند نفر جانباز قطع نخاع در تاکسی تلفنی کار می کنند؟ آیا شما به اینها می رسیدی با زخم بستر، دیوانه نبودند بشینند پشت فرمان مسافر کشی کنند!  شما از شیمیایی ها خبر دارید یا من آدرس بدم در درها تنها ماندند شب و روز بدون برق . شما در این چند وقت به ریاست رسیدی به هیئت جانبازان چند بار سر زدید؟ بچه های جانباز زمستان در مسجد کبود گوشت یخ زده شدند مریض شدند  و چرا های دیگر.
 

اینستاگرام
کو گوش شنوا
سلام به خدمت مدیر محترم سایت بهتر نیست برای اطلاع رسانی در زمینه قوانین و مقررات به ایثارگران خبرنامه ایمیلی راه اندازی بفرمایید تا همیشه از طریق ایمیل در جریان اخرین اخبار سایت فاش نیوز قرار بگیریم
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi