شناسه خبر : 39772
پنجشنبه 12 آذر 1394 , 08:35
اشتراک گذاری در :
عکس روز

ژنوم ایدئولوژیک در سیاست خارجی روسیه

زهرا صالحی - مرور تاریخ سیاست خارجی دوره های تزاری، شوروی و روسیه پسا شوروی حاکی از آن است که اندیشه «روسیه به مثابه یک قدرت بزرگ»، تأثیری مستمر بر ذهنیت سیاستگذاران خارجی این کشور داشته و در مقاطع مختلف ضعف و قدرت به عنوان یک اصل غیر قابل اغماض مطمح نظر آنها بوده است. تکرار مجدد مفهوم «ولیکادرژاوناست» مترتب بر این که روسیه به عنوان «قدرتی بزرگ» به دنبال راهی ویزه برای توسعه است و « درژاونیک» به معنای هواداران ملی¬گرای «قدرت بزرگ» روسیه در ادبیات سیاسی این کشور مویدی بر این مدعا است. براین قاعده، اندیشه «قدرت بزرگ» را در سطحی گسترده می¬توان اساس خود فهمی ملی روسیه دانست که افزون بر نخبگان بر اندیشه سیاسی مردم هم تآثیر موثر داشته است.


بعد از فروپاشی شوروی، روسیه و سیاستگذاران خارجی این کشور  همواره در محذور پاسخ به پرسش های  اساسی پیرامون هویت جدید این بازیگر بوده و بر همین اساس، انگاره های  هویتی روسها در این دوره روشی مناسب، برای بررسی چگونگی رفتارهای مسکو در محیط خارجی است. بنابراین در این دوران پاسخ به سوالاتی از جمله کستی روس، چیستی روسیه و کدامی دوستان و دشمنان برای این بازیگر حیاتی بود. از آنجا که هویت یکی از تعیین کننده ترین مولفه ها در چگونگی رفتار کشور ها در عرصه خارجی است، پاسخ به این سوالات ترجمانی از چگونگی تأکید روسیه به جریان یابی روابط خود با سایر هویت های فعال در نظام بین الملل، تعریف مسکو از نقش و اهداف بلندمدت خود در این عرصه ها و سازو کارهایی بود که روسیه می توانست برای احیاء موقعیت « قدرت بزرگی» خود از آنها بهره ببرد. از جمله منابعی که روسیه از آنها برای هویت یابی خویش در جهت قدرت بزرگی بهره جسته می توان به این موارد اشاره نمود:

الف) تاریخ: اینکه روسیه برای برساختن هویت خویش در دوران پسا شوروی کدام مقطع تاریخی را باید مطمح نظر قرار دهد بسیار مهم بود، در واقع گزینش دوره ای از تاریخ، یک انتخاب هویتی مهم تلقی می شد. در تاریخ کهن روسیه، خاطره اشغال از سوی مغولها در خود فهمی این کشور نقش بسیار مهمی داشته و در تاریخ معصر آن نیز جنگ جهانی دوم و هم ترازی با ایالات متحده در خلال جنگ سرد، بی شک مولفه های تعیین کننده ای در شکل گیری هویت روسی بوده اند. نکته مهم این است که فصل مشترک گروه های مختلف روسی در خصوص گذشته تاریخی روسیه را می توان در تأکید همواره آنها بر موقعیت « قدرت بزرگ » تاریخی این کشور دانست.
 ب)سرزمین: سرزمین جدای از اهمیت سیاسی امنیتی، از نظزر جنبه هویتی برای روسیه بسیار مهم بوده و هست، زیرا یکی از مهمترین مولفه های اصلی قدرت بزرگ این کشور وسعت سرزمینی آن دانسته می شود.
ج) جامعه روسی: هویت اجتماعی روسیه پسا شوروی به رغم هم پوشانی نسبی با هویت سرزمینی و تاریخی ان، واجد چند مشخصه خاص است، مثلا در دوران سقوط شوروی شمار زیادی از شهروندان این کشور در قیاس با دولتمردان روس احساس وابستگی بیشتری به شوروی می کردند، لذا این عده  باید طی فرایندی با احساس تعلق به روسیه جدید هویت یابی می کردند. از طرفی دولتمردان کرملین باید سیاستی اتخاذ می کردند که طی آن غیراسلاوها با شهروندان اسلاو احساس بیگانگی نکرده و نسبت به دوره شوروی، احساس قرابت بیشتر با آنها داشته باشند. لذا ضرورت ایجاد تعادل بین  روسیه به عنوان دولت ملت روس از یک سو و جامعه سیاسی چند قومیتی پساشوروی از سوی دیگر ضرورتی غیرقابل اغماض بود.براین اساس برای رفع این مشکل هویتی تبلیغ اندیشه ملت سیاسی ( و نه ملت قومی) به عنوان اساس اجتماعی پروژه دولت روسیه جدید مورد توجه قرار گرفت.

 

کد خبرنگار: 17
اینستاگرام
سلام ، با تشکر از نویسنده محترمه که در متنی کوتاه و اثر گذار وضعیت کلیات سیاست خارجی روسیه را در حالیکه موازی با برخی مواضع ایران اسلامی میباشد ترسیم کرده است. ملاقات اخیر پوتین با مقام معظم رهبری در شرایطی که بشدت مضطرب بود و پس از گفتگوی دو ساعته با ایشان و آرامش بدست آمده بخوبی از قبول واقعیات و تاثیر مثبت نقش سیاسی رهبری در سیاست خارجی کلیه کشورهای منطقه و جهان نمودار است.
پیام دوم مقام معظم رهبری به جوانان اروپایی که عنوانی محدود لقب گرفته بایستی با عنایت به مفاهیم ولایت فقیه که فاقد محدودیت زمان و مکان در تمام دوره ها با مفهوم تروریسم درد مشترک میباشد در کشور خودمان نیز با توجه به تیغه دو لبه نفی و اثبات سخنان با دقت بررسی شود. سرکوب روشنگری اسلام ، فقدان سرزنش یا محکومیت سیاسی متضاد و عادی شدن برانگیختگی احساسات انسانی ، توسعه دمکراسی و خسارتهای انسانی و از یاد بردن فاجعه ها و دعوت به نفهمیدن آنها در کشور ایران نیز علاوه بر تمام کشورهای جهان نیاز به توجه ویژه و اصلاح ساختار کج و معوج فعلی دارد.
ذهنیت آلوده به تزویر که هنرش پنهان کردن اهداف دور و آراستن اغراض موذیانه است مانع از درک و فهم واقعیات تلخ بوسیله معکوس نمایی واقعیات در معیارهای دوگانه تروریسم خوب و بد ابزاری برای تحقق اهداف و منافع و ترجیح به ارزشهای انسانی و اخلاقی همانطور که دشمنان اسلام در ایران اسلامی تلاش کردند تا با شبیه سازی فرهنگی در ارزشهای غربی برتری نسبت به ارزشهای اسلامی ایجاد کنند بنام تهاجم فرهنگی ، ناتوی فرهنگی و جنگ نرم با رفتاری که ایثارگران محترم بخوبی طی سالهای گذشته لمس کردند تا خشونت خاموش یعنی تحمیل فرهنگ غرب و کوچک شمردن فرهنگهای مستقل از غرب بسیار زیان بار و موجب بی بند و باری اخلاقی و معنا گریزی را با داروی تاکید بر پیوند فرهنگی عنوان اصلی راهکار عملی جلوگیری از نفوذ غرب است. تفکر افراطی و مطرود را به صاحبان انقلاب نسبت دادن نتیجه نابرابری در جامعه و عقده های هویتی شهروندان راهکار فرهنگ بومی و ممانعت از افزایش گسست از حرکات هجیانی و شتاب زده عمق فاصله ها و وسعت کدورتها تدابیر سطحی با وجاهت قانونی با راهکار پی ریزی بنیان تعامل صحیح و شرافتمندانه و شکیبایی برعکس آنچه در رسانه ها گفته میشود تصویر سازی منفی از شهادت طلبی چگونگی مواجهه با مشکلات و معضلات بسوی افراطی گری پیش میرود که به نیروهای انقلابی و اسلامی بخصوص ایثارگران معزز نسبت داده شده است.
همانگونه که ملاحظه میشود پیام بسیار خلاصه اما دارای ابعاد بسیار وسیع میباشد که سالها نیاز به تفسیر دارد اما نوید همراهی دولتهای بزرگ با نظام اسلامی دارد.
دلسوزان نظام اسلامی ایران نیز میبایستی از پیام به جوانان اروپایی که حاوی پیام واقعی اسلام به جهان است بخوبی بهره برداری کنند و سایه شوم نفوذ استکبار در ارکان کشور را با این خورشید فروزان محو و نابود کنند. عجیب است که اندیشمندان سایر کشورها از رهنمودها و علوم اسلامی یا موضوعات اخلاق سیاسی در اسلام بخوبی بهره مند میشوند و بسیار قدر دان میباشند اما در داخل درگیر سیاستهای متضاد بخصوص در ارتباط با ایثارگران محترم هستند.
...

شریعتمداری و گزارش آمانو:

ایران تا سال 2009 درگیر یک سلسله فعالیت‌های مربوط به ساخت سلاح هسته‌ای بوده است.
...

به دوستداران و علاقه مندان برجام تبریک می گوییم .

و بپای هم پیر شوید .

چاله رو بپا ؛

جیبت خیس نشه ؟!
...
ژنوم سیاسی همه کشورهای مستکبر بر اساس منافعشان!! همیشه شکل پذیرفته است.
و چون روسها در حال حاضر برای جمهوری اسلامی خطری محسوب نمی شوند باید با آنها مناسباتی در سطوحی که به مداخله در کشور منجر نشود داشت.

و اما هم اینک هم باید با احتیاط و ملاحظات با روسیه رفتار نماییم.
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi