شناسه خبر : 39937
سه شنبه 17 آذر 1394 , 13:28
اشتراک گذاری در :
عکس روز

تسهیلات یا تعزیرات(۱)

قانونگذار برای امتیازات و تسهیلاتی که در اختیار ایثارگران قرار می‌دهد اهدافی را ذکر می‌کند.

یوسف مجتهد - قانونگذار برای امتیازات و تسهیلاتی که در اختیار ایثارگران قرار می‌دهد اهدافی را ذکر می‌کند.

تامین شرایط لازم برای حفظ و گسترش حضور معنوی و مستمر در محیط‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، حمایت از آرمان و استمرار حرکت اعتقادی و بهبود شرایط فردی و اجتماعی، ایجاد قابلیت تطبیق و هماهنگی در مقررات اداری و استخدامی، ارتقای سطح دانش و آمادگی جهت تصدی مشاغل مناسب، تکریم و تقدیر از حضور حماسی آنان در عرصه‌های دفاع مقدس و... برخی از اهدافی است که قانونگذار در تصویب قوانین مدنظر داشته است. بدیهی است این تسهیلات باید به سهولت و راحتی توسط دستگاه‌های اجرایی در اختیار ایثارگران قرار گیرد و قوای مقننه و قضائیه ناظر برای اجرای صحیح و دقیق این قوانین و مقررات باشند. لکن در اکثر تسهیلات ارائه‌شده اینگونه نیست و ایثارگران با مشقت فراوان می‌توانند به حقوق قانونی خود برسند. آنان برای تحقق این حقوق قانونی با پیگیری‌های مستمر اداری و طرح شکایت از طریق کمیسیون ماده16 رسیدگی به شکایات ایثارگران و دیوان عدالت اداری، سال‌ها به دنبال حقی هستند که مقنن برای آنان تصویب کرده و در بسیاری از این موارد نیز به حق خود نمی‌رسند و اهرم‌های قانونی کمیسیون ماده16و دیوان عدالت اداری نیز کارساز نیست.

یکی از قوانینی که گرفتار بدفهمی مجریان شده و ایثارگران را با مشکلات جدی مواجه کرده است قانون نحوه بازنشستگی جانبازان انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی است. برابر این قانون جانبازان با درصدهای 20 تا 40درصد حداقل 3 و حداکثر 6سال و جانبازان با درصدهای بین 40 تا آستانه ازکارافتادگی کامل، حداقل6 و حداکثر 10سال به تناسب درصدهای فوق، از سنوات خدمت‌ ارفاقی برخوردار می‌شوند. این قانون در تاریخ 1/9/67 به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده و در متن ماده واحده به صراحت مبنای تعیین حقوق بازنشستگی آنان، آخرین حقوق قبل از بازنشستگی تعیین شده است.

ماده77 قانون تامین‌اجتماعی بیان می‌دارد: میزان مستمری بازنشستگی عبارت است از یک سی‌ام متوسط مزد یا حقوق بیمه‌شده و ماده35 قانون کار، مزد را وجوه نقدی یا غیرنقدی یا مجموع آنها می‌داند که در مقابل انجام کار پرداخت می‌شود.

در تاریخ 21/2/83، مجلس شورای اسلامی اصلاحیه‌ای بر قانون فوق تصویب کرد و برابر بند3 مقرر شد آیین‌نامه اجرایی این قانون توسط سازمان تامین‌اجتماعی با همکاری بنیاد شهید و امور ایثارگران تهیه و به تصویب هیأت وزیران برسد. در این اصلاحیه قانونی هیچ تغییری در تعیین مبنای حقوق بازنشستگی که همان آخرین حقوق قبل از بازنشستگی است صورت نگرفت و همچنان این مبنا به قوت خود باقی ماند.

از نکات قابل تأمل که موجب تضییع حقوق ایثارگران در تعیین مستمری بازنشستگی آنان است ماده2 آیین‌نامه اجرایی قانون است که مغایر و خلاف متن صریح قانون به تصویب رسیده و اهداف تهیه‌کنندگان آن جای تردید و سؤال دارد.

در ماده2 آیین‌نامه، ملاک محاسبه آخرین حقوق قبل از بازنشستگی جانبازان، آزادگان که دارای احکام استخدامی رسمی، ثابت یا دارای عناوین مشابه می‌باشند، مبلغ مندرج در آخرین حکم استخدامی که براساس ضوابط و مقررات استخدامی حاکم بر دستگاه مربوط مبنای حقوق بازنشستگی قرار گرفته است و نیز در خصوص آن دسته از افراد موصوف که در بخش غیردولتی شاغل هستند، مطابق قانون تامین‌اجتماعی و تغییرات بعدی عمل خواهد شد، تعیین شده است.

این ماده آیین‌نامه اجرایی به طور قطع با حکم مقرر در ماده واحده قانون بازنشستگی و تعاریف مندرج در قانون کار و قانون تامین‌اجتماعی مغایر است.

تبدیل آخرین حقوق قبل از بازنشستگی که در قانون بازنشستگی جانبازان به صراحت از آن نام برده شده به آخرین حکم استخدامی برای شاغلین استخدامی در دستگاه‌ها و تعیین مقررات تامین‌اجتماعی و تغییرات بعدی آن برای شاغلین در بخش غیردولتی چه توجیهی دارد؟ با وجود حضور نماینده بنیاد شهید و امور ایثارگران در تهیه این آیین‌نامه چرا باید چنین خبط و اشتباهی به وجود آید؟

اگر هدف یقین محتوای موجود در ماده2 آیین‌نامه اجرایی بود به طور قطع و تعیین آن را در مصوبه قانونی ذکر می‌کرد، در حالی که در مصوبه به صراحت از آخرین حقوق بعد ازبازنشستگی سخن به میان آمده و برابر قوانین موجود، حقوق تعریف مشخص و معینی دارد که باید براساس آن درباره مستمری بازنشستگی ایثارگران اقدام شود.

کد خبرنگار: 17
اینستاگرام
سلام وسپاس از برادر جانباز ومعزز جناب حاج مجتهد بزرگوار
که قوانین را به صراحت توضیح وایثارگران را به حقوق شان آشنا می کنمایند. خدا قوت رزمنده بسیجی درود وهزاران درود دیگربر شما.در پناه ایزد منان همیشه سالم وسرافراز باشید
سوالی که دارم این هست که: (این سوال همهی ایثارگران می باشد)
در صورت استفاده ایثارگراز سنوات ارفاقی برای بازنشستگی ؛ آیا پاداش سالانه (سالی یک ماه پاداش برای خدمت کارکنان دولت) به این سنوات ارفاقی تعلق می گیرد یا فقط برای بازنشستگی قابل استفاده می باشد.
چون الان بسیاری از ایثارگران واجد شرایط بازنشستگی با این قانون هستند ولی بلاظ ترس از پرداخت نشدن پاداش پایان خدمت این مدت سنوات ارفاقی دنبال بازنشستگی نمی روند وهمچنان خدمت می نمایند.
اگر برایتان ممکن است توضیح بفرمائید.
با احترام مجدد
باسلام امشب خبری راخواندم که دراطراف اصفهان بخاطره 150هزارتومان بایک کودک چه کردنندواقعابرای خودم که 14ماه حضوردرخط مقدم بعنوان یک سربازصفرو8سال اسارت درعراق وبا55درصدجانبازی متاسف شدم واقعاچطورماکشورامام زمان ومسلمان وشعیه علی خودمان رامیدانیم اگراین عملازیک فردبیسوادسرمیزدبازجای تاسف نداشت ولی انسانیت به سوادوثروت ومدرک ودین وبزرگ وکوچکی نیست یک دکترباهزینه بیت المال بجای میرسدکه برای مبلغی که شایدیک باک بنزین اقای دکترهست انوقت درفیلمی پارسال ازسیما ی خودمان دیدم دکترباهواپیمای شخصی خودش میرفت تابچه ای رادردورترین منطقه معالجه میکردبابادرکشورماگاهی وقتهااعمالی راانسان می بیندیامیشنودکه ازایرانی بودن ویاازمسلمان بودن یاحتی افسوس میخوردکه چرادراین کشورزندگی میکندازتصادفی عکس وفیلم میگیریم بدهکارهستیم میرویم کربلازیارت امام حسین برای استفاده قسم به خداوقران مسولین دراختلاس شریک زمین خواری وکوه ودریاووووووووخدایاعاقبت من وامثال من که درجوانی درانقلاب وجنگ بودیم بخیربگردان امین یارب العالمین
با سلام
اگر مبنا اخرین حقوق باشد . سازمان محل خدمت می تواند در ماههای اخر خدمت اضافه کاری بالایی را در نظر بگیرد و یا اینکه فرد را در یک پست مدیریتی منصوب کند .
نوشتن اخرین حکم به همین دلیل بوده است .
احتمالا این ایین نامه در همان مقطع زمانی نوشته شده است که اضافه کار از مشمول کسور خارج بوده است .
جمله درست پیشنهادی اینجانب این است " آخرین حکم استخدامی بعلاوه میانگین اضافه کار دو سال آخر " با این جمله هم می توان تامین اجتماعی را توجیه کرد و هم اینکه ایثاگران راضی باشند و در پایان خدمت روزگار خوشی داشته باشند و نه اینکه در دادگاهها دنبال حق قانونی خود بروند .
و هم اینکه بنیاد می تواند برای تهیه ایین نامه ماده 41 قانون جامع موضوع حالت اشتغال از همین جمله استفاده کند .
از تمامی ایثارگران عزیز تقاضا دارم مشکلات ناشی بازنشستگی ونحوه تعیین حقوق بازنشستگی ایثارگران را برای سایت عزیز فاش نیوز ارسال کنید تابلکه به همت اقای مجتهد وعزیزانی که برای احقاق حقوق ایثارگران تالاش میکنند صدایمان بجایی برسد ایا نمایندگان مجلس موقع تصویب قانون توسعه ششم نمیتوانند قدمی برای ما بردارند. از دوستان عزیز فاش نیوز تقاضادارم این مطلب در سایت بگذارید
با سلام و عرض خسته نباشید ،به اطلاع می رساند شرایط مذکور بعد از گذشت 4 سال از بازنشستگی در شعبه 25 تامین اجتماعی مشمول حال من شده است. متاسفانه شعبه 25 حقوق بازنشستگی آبان ماه من را قطع و نسبت به اصلاح احکام بازنشستگی ام بر اساس آخرین حکم کارگزینی اقدام واعلام نموده اند اضافه حقوق این 4 سال راکه بر اساس میانگین دوسال حقوق مشمول حق بیمه پرداخت شده ،می بایستی عودت داده شود! البته من و یکی از جانبازان که همین مشکل را دارد از طریق دفتر آقای رحمان دوست نماینده مجلس و رئیس فراکسیون ایثارگران و همچنین بنیاد و... در حال پیگیری موضوع هستیم.از دوستان دیگر هم تقاضا داریم قبل از اینکه این مشکل همه گیر شود کمک کنند تا قانون و ماده 2 آیین نامه مذکور اصلاح شود.
با سلام و عرض خسته نباشید ،به اطلاع می رساند در تاریخ 92/2/31پازنشته شدم پس از از 4ماه حکم حقوق بازنشستگی از سوی شعبه 25 تامین اجتماعی برای من صادر شد. بااین باور که پس از 26 سال (وارفاقی حدود4سال )وپرداخت کسورات بیمه شامل اضافه کار وحقوق ومزایاو... مشمول پرداخت متن ماده واحده که به صراحت مبنای تعیین حقوق بازنشستگی آخرین حقوق قبل از بازنشستگی را اعلام نموده می شوم اما با ناباوری دیدم آخرین مبلغ مندرج در حکم گارگزینی اینجانب قید گردیده واز آن تاریخ اقدام به شکایت به مراجع قضایی ومقنن نموده ام وتاکنون نتیجه ای نگرفته ام در شکایت خود حتی اعلام نموده ام برابر ماده 77قانون میانگین 2سسال را محاسبه وپرداخت کنند امابه این موضوع هم حاضرنشده اند وهمچنان در پیچ وخم زندگی روزمره گم شده ام !!!
سلام :البته ناگفته نماند سازمان تامین اجتماعی جهت کارکنان ایثارگر(جانبازوآزاده ) خود قانون فوق را(آخرین حقوق ومزایای مشمول کسرحق بیمه بعنوان حقوق بازنشستگی ) اجراء می کند ولی بابت سنوات ارفاقی پاداش (سنوات ) پایان خدمت پرداخت نمی گردد یعنی چنانچه جانبازی 24سال خدمت داشته وبا6سال ارفاقی جمعابا30سال بازنشسته شده ولی جهت 6سال ارفاقی پاداش ویاسنوات خدمت پرداخت نمی شود . حال سئوال این است که آیا این موضوع وجهه قانونی داردیاخیر؟ لطفا راهنمائی فرمائیدچون خودم بابت 3سال ارفاقی جانبازی سنوات دریافت نکردم .
سازمان تامین اجتماعی در حق ایثارگران زیاد اجحاف می کند ،بعنوان نمونه 2%از مبلغ مستمری بازنشستگان خود را ماهانه بابت ماده 89 قانون تامین اجتماعی ( حوادث ،بیماریها) دریافت می کند ،که با توجه به اینکه کلیه هزینه های درمان ایثارگران به عهده دولت می باشد،اخذ آن از حقوق ایثارگران بازنشسته غیر قانونی می باشد.
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi