شناسه خبر : 42080
شنبه 24 بهمن 1394 , 12:55
اشتراک گذاری در :
عکس روز

دستورالعمل پرداخت هزینه ایاب و ذهاب سفرهای درمانی ایثارگران

انجمن جانبازان نخاعی دستورالعمل بنیادشهید برای پرداخت "هزینه ایاب و ذهاب سفرهای درمانی جانبازان، خانواده معظم شاهد و آزادگان برای دسترسی به امکانات بهداشتی - درمانی و توانبخشی مورد نیاز در سراسر کشور" را منتشرکرد!

فاش نیوز -  انجمن جانبازان نخاعی دستورالعمل بنیادشهید برای پرداخت "هزینه ایاب و ذهاب سفرهای درمانی جانبازان، خانواده معظم شاهد و آزادگان برای دسترسی به امکانات بهداشتی - درمانی و توانبخشی مورد نیاز در سراسر کشور" را منتشرکرد!

متن کامل "دستورالعمل پرداخت هزینه ایاب و ذهاب سفرهای درمانی جانبازان، خانواده معظم شاهد و آزادگان برای دسترسی به امکانات بهداشتی - درمانی و توانبخشی مورد نیاز در سراسر کشور" که برای نخستین بار از سوی بنیاد شهید و امورایثارگران به انجمن جانبازان نخاعی  ارائه شده، به این شرح است:

بند 1:هدف
دسترسی جانبازان،خانواده معظم شاهد و آزادگان به امکانات بهداشتی- درمانی و توانبخشی مورد نیاز در سراسر کشور

*بند 2 : تعریف
منظور از ایاب و ذهاب درکانی کلیه نقل و انتقالات درمانی گروه هدف از محل سکونت به نزدیک ترین واحد درمانی و یا از محل سکونت به مرکز استان و یا بالعکس می باشد.همچنین منظور از مسافرت درمانی(اعزام) سفر آنان از مرکز استان مبداء به استان معین، سایر استان ها و یا تهران می باشد.
تبصره:ایاب و ذهاب از شهرستان به مرکز استان و یا شهرهای همجوار در صورتی که فاصله مورد نظر بیش از 200 کیلومتر باشد مشمول قوانین اعزام(مسافرت درمانی) می گردد.(تامین هزینه های اسکان و غذا و ...) و در فواصل کمتر بنا به ضرورت و بر اساس نظر معاون بهداشت و درمان استان تصمیم گیری می شود.

*بند 3:گروه هدف
کلیه جانبازان صرفنظر از درصد جانبازی و نوع مجروحیت،شخص آزاده و خانواده معظم شاهد(والدین،همسر،فرزندان تحت تکفل شاهد) با تاکید بر تایید هر سه مرجع ذیل شامل:1- پزشک معالج 2-پزشک معتمد بنیاد 3-کمیته درمان از شرایط اعزام به استان های همجوار، استان معین و تهران برخوردار خواهند شد.
تبصره1: در خصوص افرادی که بنا به نیاز و بر اساس آیین نامه همراه جهت انجام ایاب و ذهاب و سافرت درمانی نیاز به همراهی یک یا دونفر داشته باشند پس از تایید افراد مذکور،همراه یا همراهان نیز مشمول دریافت هزینه ایاب و ذهاب و سفرهای درمانی قرار می گیرند.
تبصره2:در خصوص آندسته از جانبازانی که از طریق ستاد معاونت بهداشت و درمان جهت اعزام آنها به تهران برای پیگیری روش های درمانی با استان مربوطه هماهنگی می گردد نیازی به تایید افراد مذکور نمی باشد.
تبصره3: به منظور استفاده بهینه از منابع و استفاده حداکثر از امکانات استانها لازمست اولویت اعزام که شامل 1- اعزام به استان های همجوار  2- اعزام به استان های معین  3- اعزام به تهران رعایت گردد.
بند4: بودجه و اعتبارات
هزینه ای ایاب و ذهاب و مسافرت درمانی از محل بودجه دولتی بعنوان خدمات رفاهی و درمانی و تا سقف اعتبارات قابل پرداخت می باشد.
گردشکار و دستورالعمل اجرایی
1- هزینه های ایاب و ذهاب

 

جانباز و یا هر یک از گروه های هدف بعد از مراجعه و دریافت خدمات پزشکی ، رسید خدمت ایاب و ذهاب (قبض آژانس و ....) به همراه تایید مرکز درمانی و یا پزشک را به عنوان سند به دفتر بنیاد شهرستان ارائه و هزینه مربوط در سقف های تعیین شده را دریافت می نماید.

تبصره 1): در صورتیکه گروه هدف مراجعه درمانی داشته ولی در خصوص ایاب ذهاب خود سند و فاکتوری جهت ارائه در دست نداشته باشد نسخه پزشک یا مراکز درمانی بعنوان مدرک لازم جهت خدمات ایاب و ذهاب مکفی می باشد در این راستا معاونت بهداشت و درمان استان هر ساله نرخهای مصوب تعاونی های حمل و نقل استان جهت تردد در سطح شهرستان و بین شهرستان های استان نرخی را تعیین و مصوب نموده و به شهرستان ها و سازمان استان اعلام می نماید تا براساس آن پرداخت صورت پذیرد.

تبصره 2): حداکثر هزینه های ایاب و ذهاب درمانی قابل پرداخت به تعداد 3 نوبت در ماه برای ویزیت های عمومی و تخصصی خواهد بود. موارد اسثتناء تا دو برابر در استان تصمیم گیری شده و بیشتر از آن از اداره کل درمان استعلام می گردد.

2-هزینه های اعزام:

پرداخت این هزینه به صورت ذیل امکان پذیر است:

الف)- پرداخت توسط فرد و ارائه اسناد و مدارک مثبته به بنیاد جهت دریافت وجه هزینه ها

ب)- پرداخت قسمتی از وجه هزینه ها به جانباز توسط بنیاد

ج)- عقد قرارداد با مبادی اسکان در تهران و معرفی گروه هدف به آنها جهت اسکان و صرفا پرداخت هزینه ایاب و ذهاب به افراد اعزامی

الف)- هزینه بلیط رفت و برگشت با قطار و اتوبوس و یا در صورت ضرورت هواپیما( براساس نظریه پزشک متخصص و معاون بهداشت استان نوع وسیله تعیین می گردد) براساس نرخ بلیط مصوب پرداخت میگردد(با ارائه لاشه بلیط نیم بها بودن بلیط فرد بایستی لحاظ گردد).

ب)هزینه رفت و برگشت براساس نرخ تعرفه محلی تعیین میگردد و صرفا مربوط به رفت و برگشت بوده و توقف مورد پذیرش نمی باشد.(با ارائه صورتحساب آژآنس)

ج) هزینه رفت و برگشت به ترمینال یا ایستگاه راه آهن و فرودگاه با ارائه اسناد معتبر تا سقف000 /300 ریال برای یکبار پرداخت خواهد شد.

د) ایاب و ذهاب داخل شهر و یا استان مقصد با ارائه اسناد معتبر و تا سقف روزانه000/300 ریال قابل پرداخت خواهد بود. بدیهی است اسناد ایاب و ذهاب بایستی ممهور به مهر مرکز تشخیص درمانی و یا پزشک مربوطه باشد.

تبصره 1: در صورتیکه استان بتواند با عقد قرارداد با هتل ها و یا مراکز دارای مجوز لازم از سازمان ایرانگردی و جهانگردی در هزینه ها صرفه جویی کند و جهت عقد قرارداد ملزم به پیش پرداخت به آنها باشد معاونت بهداشت و درمان استان می تواند تا سقف 5% کل عملکرد سال قبل با هماهنگی مدیر کل بنیاد یا مسئولین ذیربط استان به هتل یا مراکز پیش پرداخت نماید.

تبصره 2: افرادی که نیاز به خدمات درمانی اورژانس دارند شخصا کلیه هزینه را پرداخت و سپس با ارائه صورتحساب اقدام به دریافت وجه طبق این آیین نامه فوق می نماید.

لازم به توضیح است در مواردی که فرد پس از دریافت اولیه جهت تسویه حساب به بنیاد مراجعه نمی نماید.پرداخت انجام شده با دستور کتبی معاون بهداشت و درمان به نحو مقتضی به اطلاع ریاست محترم سازمان بنیاد شهید و امور ایثارگران استان، سایر معاونتها و حراست بنیاد رسیده و در صورت امکان پیگیری لازم جهت کسر از مستمری وی و یا راههای ریاست محترم بنیاد شهید و امور ایثارگران استان تا زمان تصویه حساب با جانباز و یا سایر گروههای هدف و اصلاح سند مالی انجام خواهد گرفت.

محاسبه میزان هزینه ها

میزان پیش بینی مدت زمان مورد نیاز جهت انجام امور درمانی و همچنین هزینه های مربوط به مسافرت، ایاب و ذهاب ، اسکان و پذیرایی بشرح ذیل اعلام می گردد. لازم به توضیح است در صورتیکه میزان هزینه های فرد یا مدت درمانی ایشان از پیش بینی ذیل بیشتر گردد در صورت ارائه مدارک و اسناد مثبته و با نظر کمیته درمان و تایید معاون بهداشت و درمان (در زمان تسویه حساب ) قابل پرداخت خواهد بود.

          عناوین هزینه ها و مدت زمان انجام خدمات:

1-ویزیت تخصصی (خارج از استان محل سکونت) پرداخت هزینه سفر یک، دو یا سه نفر (براساس تعداد همراهان مورد نیاز ) پرداخت هزینه اقامت و پذیرایی یک تا دو روز ، پرداخت هزینه ایاب و ذهاب.

 

2- بستری در بیمارستان (خارج از استان محل سکونت ) پرداخت هزینه سفر یک دو یا سه نفر ( بر اساس تعداد همراهان مورد نیاز) پرداخت هزینه اقامت و پذیرایی دو روز، پرداخت هزینه و ایاب و ذهاب.

3- MRI  و یا سایر اقدامات پارکینگ تخصصی: پرداخت هزینه سفر یک، یا دو نفر ( بر اساس نیاز یا عدم نیاز همراه ) پرداخت هزینه اقامت و پذیرایی دو روز، پرداخت هزینه ایاب و ذهاب.

4- درمان ناباروری: پرداخت هزینه سفر ( دو نفر) پرداخت هزینه اقامت و پذیرایی یک هفته، پرداخت هزینه ایاب و ذهاب.

5- ایمپلنت: پرداخت هزینه سفر یک یا دو نفر ( بر اساس نیاز یا عدم نیاز همراه) پرداخت هزینه اقامت و پذیرایی یک تا دو روز-پرداخت هزینه ایاب و ذهاب.

6- ساخت و تعمیر ارتزو پروتز: پرداخت هزینه سفر یک یا دو نفر ( براساس نیاز یا عدم نیاز همراه) پرداخت هزینه اقامت و پذیرایی دو روز، پرداخت هزینه ایاب و ذهاب.

تبصره: در صورت نیاز مبرم به مراجعه اعضاء گروه هدف به پزشکان متخصص، آزمایشگاه، رادیولوژی و ... خارج از پیش بینی های قبلی در صورت تایید افراد مشخص شده در بند 3 اقدام خواهد شد.

7- در خصوص آن دسته از افراد گروه هدف که نیاز به اسکان بلند مدت در تهران دارند، پس از تایید پزشک معالج و معاونت بهداشت و درمان استان و تایید نهایی اداره کل درمان، مجوز اسکان صادر خواهد شد.

ضمنا در خصوص آن دسته از جانبازان عزیز و آزدگان و خانواده شاهد که به دلایل خاص در دوره.

مذکور قادر به تسویه حساب نباشند، زمان تسویه حساب به تناسب شرایط محلی توسط ریاست محترم سازمان بنیاد شهید و امور ایثارگران استان قابل تمدید خواهد بود. بدیهی است ارائه خدمات بعدی منوط به تسویه اسناد و هزینه قبلی خواهد بود.

تبصره: تمدید زمان ارائه صورت حساب‌های درمانی تنها در صورت مطلع نبودن معاونت بهداشت و درمان استان توسط فرد مذکور و یا خانواده ایشان و با تایید معاونت بهداشت و درمان استان امکان پذیر خواهد بود.

ج) در صورت عقد قرارداد با مبادی اسکان، استان می‌تواند در فواصل زمانی ضمن بررسی اسناد مرکز مربوطه نسبت به پرداخت هزینه ها و تسویه حساب اقدام نماید. در این صورت مدرکی دال بر هماهنگی قبلی با استان از طرف مرکز مذکور در خصوص مدت اقامت و نیز رضایت فرد از خدمات مربوطه لازم است.

تبصره: در عقد قرارداد با مبادی استان رعایت ضوابط قراردادهای دولتی الزامی است.

·       نحوه تصویه حساب تنخواه دار با امور مالی:

تنخواه دار استان موظف است پس از دریافت صورت حساب درمانی (مثبته و قطعی) از فرد نسبت به تکمیل نهایی نسخه دوم فرم پرداخت در ستون های مربوطه اقدام و تایید معاون بهداشت و درمان استان و یا نماینده ایشان را اخذ و به همراه کلیه اسناد و مدارک مثبته به امور مالی تحویل و تسویه حساب نماید. متعاقبا امور مالی استان نسبت به اعمال حساب هزینه قطعی در دفاتر اقدام می نماید.

تبصره 1: افرادی مشمول اسکان بلند مدت قرار می گیرند که دارای شرایط ذیل باشند:

·       افراد کاندید پیوند ریه، که بنا به نظر پزشک معالج لازم است در تهران یا شهری دیگر اقامت داشته تا به محض آماده شدن عضو تحت عمل عمل جراحی قرار گیرد.

·       افرادی که پس از پیوند اعضا نیاز به اسکان موقت دارند، این مدت برای پیوند ریه حداکثر سه ماه در تهران و یا شهر مورد عمل خواهد بود.

·       سایر مواردی که بیماران دچار عوارض متعدد درمانی بوده و طبق نظر اداره کل درمان نیاز به اسکان طولانی مدت را داشته باشند.

تبصره2: معاونت توسعه بعد از تایید نهایی اداره کل درمان نسبت به تامین منابع و اقدامات اجرایی لازم اقدام می نمایند.

 

سقف ریالی قابل پرداخت

1-   مبلغ 000/980 ریال بابت اسکان در شبانه روز برای یک نفر، مبلغ 000/550/1 ریال برای دو نفر و مبلغ 000/750/1 ریال برای سه نفر.

تبصره: برای جانبازان نخاعی به مبالغ فوق 10% اضافه می گردد.

2-   مبلغ 000/440 ریال بابت پذیرایی در شبانه روز برای هر نفر

3-   هزینه سفر به شرح ذیل:

در خصوص بند الف- گردشکار و پرداخت هزینه همانند پرداخت هزینه های ایاب و ذهاب خواهد بود. در خصوص بند "ب" گردشکار و دستور العمل ذیل جهت تسهیل و ایجاد رضایتمدی ایثارگران نیازمند به اعزام قابا اجرا خواهد بود.

فرد مورد نظر به همراه نسخه پزشک متخصص مبنی بر نیاز مراجعه به مراکز درمانی استان معین و یا تهران به ستاد معاونت استان مراجعه می نماید.

تبصصره: در گواهی صادره ازطرف پزشک متخصص معالج لازم است دلایل علمی اعزام افراد گروه هدف مشخصا قید گردد، در غیر این صورت مورد پذیرش نمی باشد.

معاونت بهداشت و درمان و یا نماینده ایشان ضمن بررسی نسخه پزشک معالج و کسب تایید پزشک معتمد استان موضوع را در کمیته درمانی استان مطرح و در صورت تایید مجوز اعزام ایشان را صادر می کند.

تنخواه دار استان موظف است با توجه به تایید مذکور بر اساس نسخه پزشک معالج اقدام به تایین مبلغ پرداخت ( منطبق با مفاد دستور العمل ) نموده و ضمن تکمیل فرم پرداخت هزینه در سه نسخه نسبت به پرداخت حداثر 50% مبلغ تعیین شده به گروه هدف به طور علی الحساب اقدام و ایشان را در خصوص تهیه صورتحساب لازم راهنمایی نماید. نسخه اول فرم تکمیل شده به منظور شارژ تنخواه به امور مالی ارسال خواهد شد، مبالغ پرداختی به فرد اعزلمی ماهیت علی الحساب داشته و تا ارائه صورت هزینه های قطعی مثبته به حساب بدهی فرد اعزام شده منظور خواهد شد.

فرد مورد نظر لازم است پس لز مراجعه به مراکز درمانی و انجام خدمات درمانی حداکثر ظرف مدت 3 هفته نسبت به ارائه اسناد مثبته به تنخواه دار اقدام نماید.

 

کد خبرنگار: 22
اینستاگرام
فاش نمودن اسرار به کلی سری و خیلی محرمانه خدمات! ادعایی بنیاد که جانبازان را از آن بی اطلاع گذاشته و آنهایی هم که مطلع هستند عملا" قادر به استفاده از آنها نیستند(به دلایل واهی منجمله عدم تامین اعتبار) در حکم اقدام علیه امنیت ملی بوده! و مستوجب اشد مجازات می باشد!
در کشورهایی مثل انگلیس هزینه ایاب و ذهاب بیمارهای معمولی نیز به عهده واحد درمان است و معمولا بیمار حتی بواسطه یک سرماخوردگی ساده با اژانس به منزل برگردانیده می شود . و چندین بار بعد از ترخیص احوال پرسی می شود تا سلامت کامل .
وزیر بهداشت و بنیاد شهید هم دلش خوش است که خدمت رسانی می کند .
اگر جانباز فاصله شهر تا شهر يا استانى ديگر بيشتر از 200 كيلومتر باشد. شامل اين طرح ميشود. اگر جانبازان بتونند. فاصله 200 كيلومتر را با هزينه خودشون براى درمان بروند. مطمعاً باشيد كه 100 كيلومتر بقيه شم خودشون ميرند. تازه اگر اين شرايط را داشته باشند؟ بايد براى دريافت هزينه هفتخان رستم را بگذرانند؟ كه انهم ايا مورد قبول واقع بشه يا نشه ؟ خودشونو مسخره كردند با اين قوانين مندراوردى؟ خسته نباشيد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi