شناسه خبر : 44025
یکشنبه 22 فروردين 1395 , 11:56
اشتراک گذاری در :
عکس روز

نکاتی قابل تأمل درباره احکام حقوقی ایثارگران(۹)

آنچه اکنون در قالب حقوق حالت اشتغال توسط دستگاه‌های متولی در نیروهای مسلح، ساتا، بنیاد شهید و دستگاه‌های اجرایی برای مشمولین حالت اشتغال با وضعیت‌های مختلف اعم از رسمی، وظیفه، بسیجی و... در حال اقدام است مغایر با قوانینی است که برای آنان به تصویب رسیده.

یوسف مجتهد - آنچه اکنون در قالب حقوق حالت اشتغال توسط دستگاه‌های متولی در نیروهای مسلح، ساتا، بنیاد شهید و دستگاه‌های اجرایی برای مشمولین حالت اشتغال با وضعیت‌های مختلف اعم از رسمی، وظیفه، بسیجی و... در حال اقدام است مغایر با قوانینی است که برای آنان به تصویب رسیده.

برای شفاف شدن این موضوع به گروه‌های مختلف مشمول قانون حالت اشتغال، حسب رابطه استخدامی آنان قبل از شهادت و ازکارافتادگی اشاره خواهیم کرد.

 

الف- نیروهای وظیفه
سربازان وظیفه‌ای که در نیروهای مسلح اعم از سپاه، ارتش و نیروی انتظامی یا سایر مراکز با امریه نیروهای مسلح مشغول خدمت بوده، شهید یا از کارافتاده کلی شده‌اند، با عنایت به اینکه پس از شهادت و از کارافتادگی حسب قوانین هیچ تفاوتی با کادر ثابت نیروهای مسلح نباید داشته باشند، لکن نحوه رفتار با آنان متفاوت بوده که به آن اشاره خواهد شد. این تفاوت به نحوی است که حقوق مسلم و قانونی آنان نادیده گرفته شده است.

بیان این نکته ضروری است که قانون حالت اشتغال برای شهید و جانباز یا آزاده از کارافتاده کلی واحد است و هیچ تفاوتی در خصوص بهره‌مندی آنان از امتیازات و تسهیلات این قانون وجود ندارد. از نکات مهم ابلاغیه‌هایی است که در این زمینه از طریق مراجع ذی‌صلاح در نیروهای مسلح صادر شده ولی توسط نیروهای تحت امر نادیده گرفته شده است.

ستاد کل نیروهای مسلح در ابلاغیه نحوه اجرای قانون حالت اشتغال، شهدا، مفقودین، جانبازان و آزادگان از کارافتاده کلی به تاریخ 88/5/4 بدون توجه به وضعیت استخدامی، کلیه کارکنان نیروهای مسلح اعم از پایور، پیمانی، بسیجی و وظیفه را مشمول قانون حالت اشتغال دانسته و با آنان با شرایط و ضوابط یکسان برخورد کرده است.

در بند(6) همین ابلاغیه آمده است: پست و جایگاه سازمانی فرضی مشمولان قانون حالت اشتغال، همواره معادل عدد امتیاز حقوق و مزایای درجه یا رتبه‌ای است که در اجرای قانون مذکور، پرداخت می‌شود. به عنوان نمونه چنانچه احدی از کارکنان با احتساب حقوق و مزایای دو درجه یا رتبه بالاتر از حقوق و مزایای سرتیپ دومی بهره‌مند می‌شود، پست و جایگاه وی نیز سرتیپ دومی فرض می‌شود و از حقوق و مزایای شغل سرتیپ دومی بهره‌مند می‌شود.

برابر ماده10 آیین‌نامه اجرایی قانون حالت اشتغال مصوب هیأت وزیران، ارتقای گروه مشمولان قانون حالت اشتغال به گروه‌ها یا درجات یا عناوین مشابه که با توجه به مقررات استخدامی مربوط مستلزم کسب امتیازهای خاص (براساس سیستم‌های امتیازی) یا طی دوره‌های آموزشی است بدون رعایت شرایط مزبور انجام می‌شود.

به عبارتی مشمولان قانون حالت اشتغال اعم از شهید، جانباز و آزاده از کارافتاده کلی با هر عضویتی فقط مدت توقف در هر درجه یا رتبه را به منظور ارتقا باید رعایت کنند و بدون محدود شدن در سقف درجات تا زمان بازنشستگی از ارتقای درجه برخوردار می‌شوند. لذا آنچه درباره گروهی از مشمولین حالت اشتغال مثل سربازان ارتش اتفاق افتاده خلاف قوانین و مقررات است.
از تخلف‌های دیگری که درباره سربازان ارتش صورت پذیرفته است این است که آنان از همان ابتدا در اختیار ساتا (سازمان تأمین‌اجتماعی نیروهای مسلح) قرار گرفته و دریافتی آنان به عنوان مستمری تلقی شده است.

در حالی که این افراد هم مانند سایر مشمولان قانون حالت اشتغال باید تا 30سال از خدمت را در دستگاه اجرایی (ارتش) به صورت منتسب مشغول خدمت بوده و پس از بازنشستگی به ساتا منتقل می‌شدند. با این اقدام ارتش، سربازان وظیفه مشمول حالت اشتغال از پاداش پایان خدمت هم محروم شده‌اند.

از نکات قابل تامل، رفتار دوگانه با سربازان مشمول قانون حالت اشتغال است. سربازانی که به فیض شهادت نائل آمده‌اند صدور احکام آنان توسط ارتش انجام و حقوق آنان توسط بنیاد پرداخت می‌شود. ترفیعات آنان البته نه به صورت کامل و قانونی، انجام می‌شود و از پاداش پایان خدمت نیز برخوردارند ولی سربازان جانباز و آزاده از کارافتاده کلی با محرومیت از امتیازات فوق از همان ابتدا به ساتا معرفی شده‌اند. این چندگانگی در نحوه رفتار با مشمولین قانون حالت اشتغال درباره سایرین نیز وجود دارد که به مرور به آن می‌پردازیم.

کد خبرنگار: 23
اینستاگرام
سلام و خسته نباشید خدمت جناب مجتهد عزیز و تیم مقدرشان که در جهت خدمت رسانی به ایثارگران از هیچ کوششی دریغ نمی کنند حتی اگر تحت فشار افرادی باشند دست مریزاد . عزیزم یک سوال کوچک چه زمانی ایین نامه اجرای در خصوص اجرای احکام حقوقی حالت اشتغال ایثار گران ادارات که نیروهای مسلح حکم انان را زده صورت میگیرد یا همان ایین نامه اجرایی ماده 61 قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران با تشکر پاسخ بدهید منمنون
سلام سرداردهقان اگرکامنت رزمندگان رامی بینیدمحض رضای خداهم که شده درداین عزیزان دردمندرامداواکنی این حدعقل درخواست رزمندگان دردمندجبهه وجنگ است چراچون همگی یک دردواحدداریم /بنده وقتی متن بالا راخواندم خیلی به دلم نشست یعنی حرف دل مارزمندگان وجانبازان درصدکم رازده است .واقعاگفته های پیرجماران {ره}برزمین مانده وزنگارگرفته چراهیچ یک ازمسولین گفته های بنیانگذارجمهوری اسلامی ایران راجامه عمل نمی پوشاند.مگرماهامسلمان نیستیم مگرماهاشیعه علی نیستیم؟چرارح ومروت تورگهای ماخشک شده چرانسبت به یک دیگربدشده ایم /باگذشت زمان ازاول انقلاب تاالان چه اتفاقی رخ داده که مانمیدانیم چراهمسنگران دیروزمان رابه فراموشی سپرده ایم .منظورکسانی استکه همسنگردیروزمابودوامروزچندتاقپه سردوشش است وکارازدستش می آیداماهیچ کاری برای این دردمندان انجام نمیدهدچرا؟چرااینچنین شد//درحیرتم ازمرام یک عده مردم پست//این طایفه زنده کش ومرده پرست ///تامردبودزنده کشندش به جفا//تامردبه عزت ببرندش سردست چراچرابایدمسلمان اینچنین باشد چراشیعه علی این چنین باشدچراچرا رزمنده ای که بالای 20سال است دارم انواع قرصهای اعصاب وروان مصرف میکنم آنهم آزادبدون اینکه دولت یک دفترچه بیمه درمانی که هیچ بارمالی درمقابل بعضی اختلاسهانداشته وندارد.حدعقل آخرعمری هیچ چیزکه نمیدهیدبماندیک دفترچه بیمه درمانی بدهیدتاماهم بتوانیم دردی که ازجنگ بمارسیده رادرمان کنیم //27سال زجرکشیدن کفایت نمیکند/هیچ باخودتان گفتیدکه رزمنده ای هم زمان جنگ بودکجارفتندکجاماندند/کاری کنیدکه بچه های مانسبت به مسولین بدبین نباشندکه تابحال بااین تبعیض هابدبین شده اند%%%%%%%%%%%%یاعلی
باسلام وخسته نباشیدخدمت اقایان ساقی ومجتهدامابعددرکشورمابین دوغ ودوشاب فرقی نیست چه بساان شخص که کمترزحمتکشیده بیشترسودکرده فرای مثال ک بازیگرسینمادرنقش فلان رزمنده یاشهیدیاجانبازه فقط نمایش داده ولی دستمزدبازیگفیلم ازازیگاراصلی صدبرابرگرفته ودولت برای بازیگراصلی بودجه نداردفقط درسخرانی ازبازیگران اصلی کشوربعنوان قهرمان یادمی کنندالاندکانون ارتش به تمام ازادگان سربازبطومساوی مستمری میدهندیکی2سال اسیربوددیگری 10سال یکی سالم وبامدرک دیپلم دیگری مجروح بامدرک کمترهمه مساوی دریافت می کنندایاخوداقاان سنوات خدمت بیشتردارندباهمکاران باسابقه کمترمساوی هستندفعلاایران متعلق به قشربازیگرفیلم وسینماوورزشکاران وخوانندگان ودل لالان ومداح واقازاده هاوحزب وگروهاشده قشرزحمت کش کارگروکارمندوبازنشتگان وکاسبان خرده پاودرکل افرادضعیف به همراه قشراسیب دیده گان ازجنگ وانقلاب پایمال هستدچونکه تعداشان زیادهست کشورایران هم منابع ندارددرکشورهایدیگرمدرسه وووووومیسازدولی درروستاهای کشورخودمان بایددانش اموزومعلم زیراوارببماندواقعاجای تاسف هست ایکاش امام نده بودتااین اوضاع راتماشامیکردیاشخصیمومن به رهبری اطلاع میدادکه چه خبرهست ازدولت سازندگی واصلاحات ودولت پاک دستان وامروزدولت تدبیروامیدانشاالله درتاریخ ثبت میشود
سلام اقای مجتهد ناظرین براجرای قوانین خوابندیا خودرابه خواب زده اند که چنین برسر قوانین وایثارگران امده
نه عزیزم کاملا هم بیدارند ولی انگاری جفاشون میاد کاری انجام بدن چرا که سیر چه حالیشه از گرسنه
سلام
جناب آقای مجتهد
قانون حالت اشتغال ازسال 67 تصویب شده درسال 76 طبق ماده 191 سپاه هم باید به بسیجیان وسربازان جانباز حقوق ومزایا پرداخت نماید چرا درارتش حداقل بعنوان مستمری صرف نظر از اینکه شاغل دستگاه دولتی باشند یا نباشند به آنها حقوق میدهند اما سپاه توجهی نمیکند چرا به ما بسیجیان توجه نميشود چه گناهی کردیم در ادارات همچون افراد عادی کار کردیم ودر مقابل کار همانند سایر افراد حقوق گرفته آیم چرا باید ازحقوق جانبازی محروم شویم چرا مسئولین باگذشت سالها کماکان بی تفاوت هستند من جانباز تنها باحقوق بازنشستگی ناشی از زحمات خودم امرار معاش که چه عرض کنم دارم زنده می مانم نه زندگی کنم افراد سالم حداقل میتوانند فعالیتهایی دیگر برای کمک هزینه زندگی داشته باشند اما من بدلیل نقص جسمی محروم هستم خدایی این حقوق جانبازی برای من حکم زندگی دارد چرا کسی توجه نمیکند
ممنونم
سلام به اقای مجتهدوتمام عزیزان
جناب اقای مجتهد.اگراقایان مسئول توانستندبا این مقالات ودلنوشته ها؛به شما رسیدگیشان بیشتر شود.خوب است.ولی به نظرم برای آگاهی عزیزان مفید است.اگرخواسته باشیدکارها به نتیجه برسدبایدجمعی حرکت کردآن هم بانخبگان وشایستگان ایثارگر
سلام ، با عرض ادب به محضر دوست و همسنگر عزیز جناب مشکانی که اسوه صبر و تحمل با وجود مشکلات اعصاب و روان مردانه ایستادگی کرده است. تمام جانبازان دارای موج گرفتگی بخوبی میدانند کمترین مشکل موج گرفتگی بطور مستقیم در مهمترین و پیچیده ترین ارگان انسانی یعنی خواب تاثیر زیادی دارد. هر انسانی که بد خوابی و کم خوابی را تجربه کرده و میداند مشکلات اختلال خواب چه تاثیر جدی در زندگی و اخلاق دارد که میتواند در شرایط گوناگون موجب صدمات جدی حتی مرگ شود.
دوستانی از جانبازان در اطرافمان هستند که با وجود مجروحیت قطع عضو و قطع نخاع شاغل هستند و با استفاده از تسهیلات بنیاد زندگی عادی دارند. اما جانباز اعصاب و روان با وجود کمکهای بنیاد همچنان دارای مشکلات فراوان از جمله اختلال خواب و تحمل حضور در محیط اجتماع و خانواده میباشد در حالیکه جانباز اعصاب و روان که از هرگونه کمک بنیاد مظلومانه محروم است چنان گرفتار انواع مشکلات و ناهنجاریهای مرتبط با موج گرفتگی میباشد که بجز جانبازان اعصاب و روان اگر مولایمان منجی عالم (عج) ظهور کند فقط خداوند متعال و حضرت ایشان و جناب آقای ساقی دردها و رنجها را میدانند.
دوستان عزیز ضمن انتقاد و گله مندی از عملکرد دولت و سیاستگذاری کلی نظام اسلامی در خصوص محرومیت و مظلومیت جانبازان اعصاب و روان که در یک نگاه دارای چندین مجروحیت میبایست بالای 50 درصد مجروحیت داشته باشند لیکن بطور عمدی و مغرضانه زیر 25 درصد قرار دارند و تنها مرجع ابراز درد دل فاش نیوز میباشد همیشه از جناب آقای ساقی برای ایجاد فرصت ابراز درد دلها تشکر و قدردانی میکنیم. میخواهیم بگوییم اگر مسئولی خود را بجای جانباز اعصاب و روان زیر 25 درصد قرار دهد که میداند بطور عمدی بدلیل فقدان آشنا و پارتی و سفارش یا کارشکنی و ضدیت شخصی از هرگونه تسهیلات و امتیازات جانبازی مظلومانه محروم شده در حالیکه میتوانست وضعیت معکوس باشد و طبق قوانین و ضوابط از کلیه حقوق قانونی برخوردار گردد چه پاسخی دارند؟ هنگامی که میدانی شخصی از مدارک پزشکی اعصاب و روان شما استفاده کرده و بالای 25 درصد است اما خود جانباز علاوه بر اعصاب و روان دارای چند مجروحیت دیگر است اما زیر 25 قرار دارد چه پاسخی دارند؟
امروز همگی اعم از مسئول و جانباز میدانیم بیش از سی سال نسبت به جانبازان اعصاب و روان و شیمیایی یا انواع مجروحیت بعلاوه کهولت سن زیر 25 درصد قرار گرفتند بسیار ظلم و ستم شده بطوریکه مسئولان بهیچوجه قادر نیستند پاسخگوی اعتراضات و شکایات جانبازان محروم و مظلوم باشند چطور میتوانند پاسخگوی حق تعالی باشند مگر اینکه آن دسته از مسئولین خواب زده بدون اختلال خواب بطور کلی به وجود خداوند متعال و قیامت اعتقاد نداشته باشند.
سلام اقای مجتهد ممنونم که درد را بیان کردید اما یک نکته ایا کسی که دستور دستگیری ریگی را در ایمان میدهد از این قانون بی اطلاع است میدانند جانم اما قراره ما ها قر بانی شویم خدا رحمت کند باکری را اینها وصیت ان عزیز را نخوندن چرا عمل نیست قران همه جا است عمل به قران نیست قانون همه جا است عمل به قانون نیست در نهایت سپاس
با سلام بنده سال 65 با عضویت بسیج اگه خدا قبول کنه جانباز شدم واز سال 85 حالت اشتغال شاملم شد مدت 2 سال هم بعد از مجروحیت در سپاه پاسداران به خدمت وظیفه و خط مقدم اعزام شدم ولی این دو سال رو به بنیاد اعلام نکردم اگه اعلام کنم رو حقوقم تاثیر داره لطفا راهنمایی کنید قبلا تشکر میکنم از سایت بسیار خوبتون
سلام وتشکر ازسایت شما لطف کنید بفرمایید برای مرخصی استعلاجی کارمندان جانباز چه باید کرد این سوال رابه دید جانبازان محترم بگذارید تاپاسخ دهند باتشک
معوقات ماده ۳۸ جانبازان حالت اشتغال آیا پرداخت میشود
لام دوستان ازجانبازان بسیجی زیر۲۵درصد معسر بسیجی هستم وفقط قصدازطرح موضوع فقط نظر شماست اگرجای من بودید چه احساسی داشتید همینطور که میدونید اسفندماه عیدی نصفه ندادندهیچ همان کمک معیشت هم۳۹۱هزارتومان پرداخت شد پنجشنبه پسرم به محل خدمتش خواهد رفت واگربگوییم بجزبلیط اتوبوس تهران وقطاربندرعباس که باهم ۹۱هزارتومان شدحتی ۵۰هزارتومان بیشتر پولی نداشتم به عنوان خرجی بهش بدم۰تااینجا فقط شما بجای من حال خودرا بگویید. واما به بزرگانی که مسئولیتی دارندبگویم اگرریاضت خوب است چرا خودشان پیش قدم نمیشوند وچرا برای جبران ولخرجی دولت ازحق ما کم میکنند.من مانده ام تاکی بایدمنتظر اجرای عدالت خداباشیم. عدالت اجتماعی که فقط حرف مفت است اگرسانسورنکنید بگم امکان ندارد عدالت واقعی رادرکشور ببینم
لام اینجانب وحید حسن پور دویران فرزند شهید جانعلی حسن پوربه کدملی ۲۷۵۵۳۴۲۲۰۱ از ارومیه به مدت ده سال میباشد درشهرداری ارومیه ترمینال مسافربری ۷سال نیروی شرکتی ویک سال قراردادموقت ۸۹روزه بودم که به هزاربدبختی وپیگیر تبدیل وضعیتم شدم تونستم به قرارداد یک ساله تبدیل وضیعت شوم وحالا ۲سال میباشد هرروز پیگیر میشوم تا از قرارداد یک ساله تبدیل وضعیت شوم کسی حرف اینجانب را گوش نمیدهد ومنم موندم چکار کنم درضمن در ترمینال در بدترین جا خدمت میکنم وخیلی اذیتم میکندوکاری بهم نمیدهند بیکار بیکار میشینم فرزند۲ تادارم دیپلم هستم باتشکر فراوا
با سلام اینجانب فرزند جانباز 60 درصد متوفی و شاغل در آموزش و پرورش سوالم اینه چرا برای فرزندان جانبازان تسهیلات وام مسکن و فوق العاده ایثارگر تعلق نمیگیره چرا کسی پیگیر وضعیت معیشتی فرزندان جانباز نیست بارها با مسولین بنیاد شهید.نمایندگان مجلس از طریق ایمیل پیام دادم اما متاسفانه هیچ پاسخی دریافت نکردم اگر شما به مسولین یا نمایندگان دسترسی دارید پیگیر وضعیت ما هم باشید شاید در بودجه امسال که الان در صحن مجلس در دست بررسی است بندی.تبصره یی برای ما هم گذاشته شود
برای رزمندگان چکار کردید
جناب مجتهد برایرزمندگان چکار کرده اید
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi