شناسه خبر : 48398
سه شنبه 16 آذر 1395 , 14:10
اشتراک گذاری در :
عکس روز

زندگی آرام را به مهریه های سنگین نفروشیم!

تعیین مهریه های نامتعارف و سنگین چه پیامدهایی می تواند به همراه داشته باشد؟ آیا مهریه سنگین باعث خوشبختی زوجین می شود؟

جانباز رمضانعلی کاوسی-  تعیین مهریه قبل از ازدواج از سنت های پیامبر گرامی اسلام است و نشانه صداقت، علاقه و محبت مرد به همسرش قلمداد می شود. اما در سال های اخیر شاهدیم که مهریه ها روندی دیگر به خود گرفته و به شکل نامتعارف در قباله ازدواج جوانان مطرح می شود.

 حال این سوال مطرح می شود که تعیین مهریه های نامتعارف و سنگین چه پیامدهایی می تواند به همراه داشته باشد؟
آیا مهریه سنگین باعث خوشبختی زوجین می شود؟

 افزایش آمار طلاق در سال های گذشته نشان می‌دهد مطمئناً مهریه‌های سنگین نمی‌تواند خوشبختی افراد را تضمین کند. آیا تاکنون وجود مهریه سنگینِ زوجی، مانع از فروپاشی زندگیشان شده است؟ بی‌شک خیر. چرا که اگر مانع بود، آمار طلاق شناسنامه‌ای و عاطفی زوجین تا این حد بالا نمی‌رفت.

 آمارهایی که از طریق قوه قضائیه منتشر می‌شود نشان از آن دارد که سهم عظیمی از آمار زندانیان مربوط به زندانیان مهریه است. بحث مهریه به دلیل چشم و هم‌چشمی خانواده‌ها نسبت به این موضوع سال‌هاست که به یکی از معضلات در جامعه ما تبدیل شده است. در حال حاضر خیلی از خانواده‌ها فکر می‌کنند از این طریق می‌توانند پشتوانه‌ای برای دخترانشان ایجاد کنند؛ اما در حقیقت خیلی وقت‌ها اینگونه نبوده، یعنی گاهی آقایان چنان عرصه زندگی را بر همسرانشان تنگ می‌کنند که زن عطای مهریه را به لقایش می‌بخشد و برای اینکه از زندگی مشترک خلاصی پیدا کند می گوید «مهرم حلال جانم آزاد».

 متأسفانه این تفکر غلط در میان بسیاری از خانواده ها جا افتاده که بالا بودن مهریه دختر خانم ها حافظ شخصیت خانوادگی آنها و متضمن بقای زندگی مشترک زوجین خواهد بود. اخیراً مد شده اولین سؤالی که از داماد می- رسند این است که «اعتبار مالی شما چقدر است؟ وضعیت ماشین و خانهٔ شما چطور است و...»

 اگر به راهروی دادگاه های خانواده مراجعه کنید خواهید دید که چه افرادی به دلیل همین مهریه سنگین و غیرمتعارف هر روز روانه زندان می شوند، از طرفی هم متأسفانه قوانین جاری کشورمان طوری است که حد و حدود مهریه را مشخص نکرده، همین امر سبب شده تا افراد زیادی با تعیین مهریه بالا توان پرداخت آن را نداشته باشند.

 متأسفانه مهریه های بالا سبب شده تا خانم ها با کوچکترین ناراحتی سریعاً به دادگاه مراجعه کرده و مهریه خود را مطالبه نمایند و متأسفانه چون زیرساخت این موضوع در کشورمان روند درست و منطقی ندارد دادگاه نیز در صورت عدم توان مرد در پرداخت مهریه رأی به توقیف اموال وی می زند. گرچه مهریه حق شرعی و قانونی خانم هاست؛ اما ترویج مهریه سنگین نیز تعادل جامعه و بنیاد خانواده ها را متزلزل می کند و هیچگاه نمی تواند ضامن بقای آن باشد.

 امروزه با این واقعیت روبرو هستیم که معیارهای سنگین برای تعیین مهریه خانم ها هیچ اعتباری به زندگی زناشویی نخواهد داد. در مقابل این موضوع، سبک گرفتن مهریه نیز نمی تواند ضامن بقا و تداوم یک زندگی مشترک زیبا و عاشقانه باشد.
متأسفانه به غلط یک فرهنگ در میان بسیاری از خانواده های ما حاکم شده و مثلاً می گویند «دخترت را ارزان به شوهر نده»، مهریه پایین سبب می شود تا مرد به همسرش بی توجه یا کم توجه باشد، یا بالا بودن مهریه سبب می گردد تا مرد قدر زنش را بیشتر بداند و...

 تمام این موارد در حد رویا و غیر واقعی است. تنها چیزی که سبب دوام و بقای زندگی زوجین جوان خواهد بود تفاهم زوجین و هم سطح بودن خانواده های آنهاست. اگر زوجین با هم تفاهم نداشته باشند، هیچگونه سکه و پول و مال و املاکی نمی تواند آنها را زیر یک سقف و بر سر یک سفره نگه دارد. اگر مردی مجبور باشد از ترس مهریه با زنش زندگی کند، این دیگر زندگی نیست بلکه آتشی است که هر دو زوج در آن می¬سوزند.

 بسیاری از کارشناسان مسائل اجتماعی، رسانه های گروهی کشورمان خصوصاً رسانه ملی رادیو و تلویزیون را مقصر در عدم آگاهی مردم درباره پیامدهای منفی مهریه های سنگین و تجمل گرایی می دانند.
دکتر نعمت الهی دراین باره می گوید: «به عقیده من اساسی ترین دلیلی که سبب گسترش فرهنگ تجمل گرایی در جامعه ما شده، بعضی از برنامه ها و سریال هایی است که از صدا و سیما پخش می شود. خانه های شیک و مجلل، مبلمان آنچنانی، منازل ویلایی با حیاط بزرگ و باغ و استخر، لباس های گران قیمت و حتی درسال های اخیر حجاب نامناسب برخی از بازیگران زن و مرد به این معضلات افزوده شده» قطعاً جوانان ما با دیدن این مناظر آرزوی داشتن چنین منازل و تجهیزاتی را برای زندگی آیندهٔ خود در سر می پرورانند. از اینجا فشار به والدین برای تهیه چنین تجملاتی آغاز می شود. این درحالی است که حضرت امام خمینی(ره) صدا و سیما را دانشگاهی نامیدند که باید مروج فرهنگ ایرانی اسلامی باشد.

 یکی از جامعه شناسان می گوید: «نمایندگان مجلس باید راهکارهایی را تعریف و مشخص کنند تا جلوی آمارهای نجومی مهریه های نامتعارف گرفته شود و دولت نیز در این باره نقش مهم خود را ایفا کند. مثلا اعلام کنند، اگر تعیین مهریه از میزان مشخص شده بالاتر باشد خود به خود از عندالمطالبه به عندالاستطاعه تغییر خواهد کرد.
اگر این مسئله به صورت قانونی در دستور کار قرار بگیرد از یک طرف زندان ها از زندانیان مهریه خلوت می شود، از طرف دیگر خانواده ها به معیار متعارف و معقولانه ای درباره مهریه خواهند رسید.

 اگر یادتان باشد حدود بیست سی سال پیش اولویت اصلی برای ازدواج در درجهٔ اول تدیّن و تقوای طرفین بود. برای مثال شهید والامقام آقاجمال طباطبایی بعد از خواستگاری با مهریه معمولی عقد کرد و با لباس پاسداری داماد شد و تا زمان حیاتش به بهترین وجه زندگی کرد. اما الان متاسفانه مسائل دینی و اسلامی بسیار کمرنگ شده و حتی به گزینه پنجم و ششم مبدل شده، یعنی اول از درآمد و شغل داماد، میزان مهریه، منزل مسکونی، ماشین و ... می پرسند، بعد می¬پرسند «داماد اهل نماز و روزه و... هست؟!» باید گفت این مسائل هیچگاه ضامن بقای یک زندگی شیرین و لذت بخش نبوده و نیست و اصلاح این رویه ها نیز نیاز به کار فرهنگی دارد.

گردآوری و تنظیم کاوسی

 

کد خبرنگار: 20
اینستاگرام
در راهرو بیمارستان چند کشور جهان جملات زیبایی به چشم
میخورد....

۱.آمریکا؛ بهتر از گذشته باز خواهی گشت

۲.هلند؛ با نیروی علم به جنگ درد آمدیم٬ پس نگران نباش هموطن

۳.انگلیس؛ شغل ما آبروی ماست و هدف ما درمان توست

ایران؛  بنابر ماده .....قانون مجازات اسلامی هر گونه توهین به  پرسنل و کادر بیمارستان٬ هشتاد ضربه شلاق و سه سال زندان مجازات دارد به همراه جریمه نقدی ....... حالا برید خوش باشید.
قدیما میگفتن ,,, میخوای مردی رو از بین ببری به خانوادش لطمه بزن .
هیچ چیزی بدتر از تکراری شدن و تکراری بودن نیست .
قدیما دراکابر دهاتمون میرزا ازمون میپرسید بزرگ شدید میخواید چیکاره بشید ؟ گفتم :: خوشحال,,,
گفت .. سوالم رو متوجه نشدی ؟ گفتم شما زندگی را متوجه شدی ؟  صد ضربه فلکم کردند , چون میخواستند فریاد استغاثه ام تا افلاک برود ولی بسیار بسیار بلند قهقه زدم تا درد کف پایم را در دل میرزا بنشانم . 
دوستانم همیشه سعی کنید آن تغییری باشید که دنیای وجدانتان از آن انتظار دارد .
اینکه چه کسی بودید فرا خور تاریخ گذشته است که معلوم نیست چه کسی حال خواندن آنرا داشته باشد .همانطوریکه شما حال خواندن پیدایش سلسله سلجوقیان را ندارید . اینکه اصرار بر جنگاور بودن خود داشته باشید منبر وعظ و مخاطب پای منبر خود را از دست خواهید داد .
با خویشتن خود و با مرد مبارز همه فن حریف گذشته خود در دوران فراموشکاران قدر ناشناس منطقی تر برخورد کنید زیرا جز خوی تلخ و بد مشربی و کوتاه کردن عمر بهره ایی ندارد .  
هروقت احساس گرفتاری و دست تنگی کردید نوک انگشت اشارتونو بذارید روی بند دوم شصتتون اونوقت از اونجا خوب به بچه های گرسنه و کارتن خواب زیر پلهای بزرگ آزاد راه های تهران و شهرستانها نگاه کنید و برای حال فعلی خودتون از خدا تشکر کنید .
انقلاب قرار بود پولدارارو بیاره هم سطح بی پولا کنه , قرار بود هممون تقریبا در یک سطح مالی و دنیوی باشیم , قرار بود برای هم بمیریم تا ایرانی یک دست داشته باشیم .
ولی از انقلاب یه میدون داریم که برای رفتن به اونجا باید مثل پولدارا طرح داشته باشیم . ما رفتیم و برای دیگران خودمونو فدا کردیم ولی دیگران پشت پرده به ما خندیدندو پول روی پول گذاشتند و ایران رو به دو سطح پولدار و بی پول تقسیم کردند.یا علی مدد .

جناب آقای دکتر حاج بهروز ساقی سلام علیکم . لطفا جهت یادآوری همه عزیزان در مورد کمک ماهیانه به صندوق همیاری شماره کارت را در یک جای صفحه اول چشمک زنان درج نمایید . یا علی مدد .
ماهم قراره بخندیم به اونایی که دنیای مادی رو ابدی دیدند و خودشون رو وابسته به چیزهایی کردند که روزی فنا میشه....
مرز میان خودباوری و عملی که انسان نیکوکار انجام میده با کسی که همه شرافتش میشه قدرت و ثروت فقط به اندازه یک تصمیم اشتباه هست....
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi