شناسه خبر : 48737
سه شنبه 02 شهريور 1395 , 11:38
اشتراک گذاری در :
عکس روز

کمیسیون پزشکی قانون یا سلیقه؟ (۲)

کمیسیون پزشکی به دلیل اهمیت جایگاه آن در نظام اداری بنیاد و کشور، همواره مورد طمع افراد بسیاری بوده تا با اخذ نظر آن به تسهیلات و امکاناتی که می‌توانند به ناحق استفاده کنند، دست یابند.

یوسف مجتهد - در گزارشی که به رئیس وقت بنیاد ارائه شد، آمده است: «کمیسیون پزشکی در نامه خود آورده است با توجه به عدم وجود مدارک درمانی همزمان و عدم وجود ضایعه اختصاصی خردل در چشم، ریه و پوست مورد تأیید قرار نگرفت».

سؤالی که مطرح است این است که کمیسیون پزشکی قبلی مستند به چه مدارکی برای ایشان تعیین درصد کرده است؟ اگر اعلام نظر کمیسیون پزشکی در مرتبه دوم که بدون حضور جانباز در جلسه بوده، صحیح باشد، آیا این افراد در مرتبه قبل، مدارک جعلی به کمیسیون ارائه داده‌اند؟ آیا اعضای کمیسیون قبلی تبانی کرده‌اند؟ اگر هیچ‌کدام از موارد فوق نباشد، به چه دلیل فردی که درصد داشته و حسب این درصد خدماتی دریافت کرده، برخلاف دستور رئیس جمهور وقت مبنی بر ممنوعیت کاهش درصد جانبازان، باید با کاهش درصد مواجه شود؟ آیا احتمال ندارد کمیسیون بعدی نظر این کمیسیون را مجددا ابطال کند؟

شیوه شل و سفت کردن در اقدامات کمیسیون پزشکی به هیچ‌وجه تناسبی با جایگاه قانونی آن که باید منطبق با استانداردها تصمیم‌گیری کند، ندارد. رئیس وقت بنیاد در هامش گزارش چنین دستور می‌دهد: «قریب به 2سال است که کاهش درصد جانبازی ممنوع گردیده است مگر اینکه درصد تعیین‌شده قبلی خدای ناکرده در اصل، جعل در مدارک یا سازش با مسئولین مربوطه باشد که در این صورت موارد باید مشخصا در رأی کمیسیون و مکاتبات اداری قید گردد. من‌بعد هیچگونه تغییر رویه، کاهش حقوق و کاهش درصد، کاهش مستمری یا کاهش مزایا بدون تهیه گردش کار و موافقت اینجانب صورت نپذیرد. تذکر لازم به همکاران به همراه آموزش لازم داده شود».

کمیسیون پزشکی به دلیل اهمیت جایگاه آن در نظام اداری بنیاد و کشور، همواره مورد طمع افراد بسیاری بوده تا با اخذ نظر آن به تسهیلات و امکاناتی که می‌توانند به ناحق استفاده کنند، دست یابند.

در سال88 معاون وقت بهداشت و درمان در نامه‌ای خطاب به رئیس بنیاد می‌نویسد: «بعضا پرونده‌هایی که به اصرار و توصیه مقامات و مدیران ارشد کشوری و... به کمیسیون پزشکی معرفی می‌گردند، پس از بررسی ازکارافتادگی ایشان در کمیسیون‌های پزشکی، درصد جانبازی آنان به صفر تقلیل می‌یابد، خواهشمند است درخصوص نحوه اقدام و اعلام رأی کمیسیون پزشکی در اینگونه موارد ارائه طریق فرمایید».

البته جای هیچگونه تردیدی نیست که کمیسیونی که مرکب از افراد متخصص است و باید حسب دستورالعمل‌های مصوب تصمیم‌گیری کند، نمی‌تواند نظرات خود را منطبق با نظرات مافوق تنظیم کند. اساسا کمیسیون پزشکی مرکب از پزشکانی است که برابر آئین‌نامه، نسبت به تعیین درصد و ازکارافتادگی اقدام می‌کنند و نباید تابع سلیقه مدیران باشند. این تابعیت از مافوق انحراف از مسیر قانون و عدالت است که منجر به نوعی قانون‌شکنی می‌شود.
رئیس وقت بنیاد در هامش نامه چنین ابلاغ می‌کند: «درصد قبلی حفظ شود. در آینده در صورتی که جانبازان عزیز مدارک جدید ارائه نمایند و یا... تا سقف موجود درصدی اضافه نمی‌شود».


بازپرس شعبه اول دادسرای جنایی تهران از مدیرکل اداره حقوقی و تدوین قوانین قوه قضاییه از حدود اختیارات کمیسیون‌ها استعلام می‌کند که اجازه تجدیدنظر و بازنگری در تصمیم خود را باید قانون به آنان تفویض کند. از جمله این کمیسیون‌ها، کمیسیون موضوع بند ج ماده(2) قانون تسهیلات استخدامی و اجتماعی جانبازان انقلاب اسلامی مصوب 31/3/74 است. در این بند آمده است: «درصد جانبازی عبارت است از: میزان آسیب‌دیدگی جسمی و روانی که توسط کمیسیون پزشکی تخصصی تعیین درصد بنیاد مشخص و حسب مورد تجدیدنظر خواهد شد».


با توجه به قسمت آخر این بند سؤال و ابهامی که مطرح است این است که 1- در تجدید نظر کمیسیون مذکور به تقاضای چه کسی انجام می‌شود؟ جانباز یا دستگاه متولی امور جانبازان؟


2- باتوجه به اهداف مذکور در ماده یک قانون یادشده و توجها به لزوم حفظ حقوق مکتسب جانباز (احراز درصد جانبازی در کمیسیون قبلی) و نیز لزوم رعایت حرمت و حیثیت وی در محیط شغلی و اجتماعی و زندگی، آیا کمیسیون می‌تواند درصد جانبازی را کاهش دهد؟ به عبارت دیگر آیا مقصود قانونگذار از وضع قسمت آخر بند ج، حذف تشریفات مرسوم اعتراض و مساعدت به جانباز برای طرح تقاضای افزایش درصد جانبازی و از کارافتادگی باتوجه به حدوث مواردی چون افزایش سن و کاهش توانایی جسمی که عارضه جانبازی وی را در وضعیت جدیدی قرار می‌دهد و یا اینکه عارضه جانبازی موجب ایجاد عوارض جسمانی و روانی جدید در وی می‌شود، نیست؟
مدیرکل اداره حقوقی قوه قضاییه چنین پاسخ می‌دهد: «به‌لحاظ اینکه فقط جانبازان حق اعتراض و شکایت از میزان درصد جانبازی خود دارند کمیسیون نمی‌تواند با نقض رای قبلی خود، درصد جانبازی تعیین شده را که جزو حقوق مکتسبه قانونی اوست کاهش دهد و فقط می‌تواند به تقاضای افزایش درصد جانبازی شاکی رسیدگی کند و عنداللزوم آن را افزایش دهد. برهمین اساس بازپرس دادسرای امور جنایی تهران در رسانه‌ها اعلام می‌کند: «جانبازان در صورت کسر درصد جانبازی به دیوان عدالت اداری شکایت کنند.»

 

کد خبرنگار: 17
اینستاگرام
احتمالا خیلی از دوستان که شکم سیر و لباسی برتن دارندباگفته های من مخالف هستند که نظرات همه قابل احترام است. ولی ازاین همه هیاهو برای اختلاس های چندهزار میلیاردی وحقوق های چندین میلیونی چه چیزی عایدمردم شد جزیاس مضاعف واینکه فهمیدیم افرادی مانندمن که کمک معیشت ۴۵۰هزارتومانی میگیرند محکوم به تحمل فقرهستند وهیچ احدی چه ازروی وظیفه و چه از وجدان بفکراحقاق حق واقعی مانیستند.این حرف من واسه خیلی ها که تامین هستند تلخ است ولی حقیقت همین است دست وپا زدن بی ثمر ما یک نوع تحمل کیفر است. این را بحساب امتحان الهی نگذاریم.چرا هیچ کدام از سرداران پیش قدم نشدندکه حالا که وضعیت اقتصادی کشور خراب است البته فقط برای ایثارگران. هرکدام هرماه مقداری از حقوق خودرابه همین صندوق که خودگردان توسط دوستان راه اندازی شده واریز کنند تا امثال من که حتی پول تعمیر یخچال سوخته راندارم بتوانم استفاده کنم. گرمای استان گلستان ورطوبت آن چیزی ازگرمای جنوب کم ندارد. چه حالی داره یکی از همین سرداران مانند من وقتی ازشیرآب که نزدیک به ولرم است آب بخورند.تابفهمنددوندگی ۳ماه بی نتیجه برای یک وام چقدرسخت است دوستانی که بابچه های بالا آشنا هستند سفارش من راهم بکنند.اگرروزی فاش نیوز خبری مبنی برپرداخت همین کمک معیشت طبق مصوبه که همان حداقل حقوق کارمندی است رادرج کرد.مطمعن باشید چیزی فراتر از معجزه بوقوع پیوسته چون مافراموش شدگان روفقط خالق مان نگهداراست.من خیلی سعی کردم باصندوق ایثارگران که متولی امور مربوط به ایثارگران کمک معیشت بگیراست ارتباط برقرار کنم اما متأسفانه دراین راموفق نشدم که هیچ حتی دربعضی ازتماس ها نه تنها تحقیر شدم حتی توهین هم شنیدم.بدون شرم بگویم من که فهمیدم دیگر هیچ ارزشی ندارم وبه همین خاطر قبلا هم گفتم دوست دارم مانند یک انسان بمیرم واسه همین دیگه دنبال سوال وجواب نیستم.واما فاش نیوز فقط یکبار چشم خودتون رابه روی دنیا ببندیدوبه هیچ کس وهیچ چیز تکرار میکنم به هیچ شخص زمینی و هیچ چیزی. جز خدا توجه نکنید.بعدش وجدانی قضاوت کنید چقدر سعی کردید به ما کمک کنید وبدون دست اندازی درمطالب آن رادرج کنید وحتی گاهی اصلاً قابل استفاده حساب نمی کردید من به دیگر دوستان کاری ندارم اما خیلی وقت است فقر ازدر واردخانه ام شده وایمان به سرعت نور از پنجره خارج شده.وقتی این همه اختلاس و دزدی را می بینم وجواب مسئولان راکه بودجه ندارم هم ازجوک آنها خنده ام میگیرد وهم از این که به شعورم توهین میشود حاضرم دنیا رابه آتش بکشم.انشاءالله که طوری شود حتی برای یکروز همین مسئولین بظاهر دلسوز وخانواده آنها مانندمن وخانواده ام آبگرم بخورند.
با سلام برادر سیدحسین
ممنون از اینکه سایت را می خوانید.
لطفا اسم کامل و مشخصات و آدرس و شماره تماس خود را برای سایت بفرستید
با تشكر از زحماتتون ،برادر خسته نباشيد ما به هر كي و هر جا رفتيم و گفتيم كسي جواب درستي نداد به ما اگه شما اطلاعاتي از اعمال ماده 38 و39 برا جانبازان حالت اشتغال 20درصد داريد لطفا اطلاع رساني كنيد. ممنون ميشم
باتقديم عرض سلام وتهيت خدمت برادربزركوار جناب اقاى ساقى،دومورد سوال ومشكل خدمتتان عرضه ميدارم،اول اينكه على رغم كذشت بيش ازدوسال ازتحويل مدارك جهت اجراى حكم همطراز(ماده٣٨)هنوزاينحكم درموردبنده وجمعى ديكرازجانبازان٧٠درصداجرانشده وكسى هم جوابكونمىباشد،دوم اينكه باكذشت سى سال ازتاريخ مجروحيت هديه ايثارازطرف سباه برداخت نشده است٠لذااستدعامندم مساعدت وهمكارى لازم راعنايت فرماييد٠ازبذل عنايت ولطفى كه ابرازداشتيدصميمانه سباسكزارم٠
برادر سید حسین عزیز اگر انصاف و عدالت بود الان اون نجومی ها باید اعدام میشدن وقتی کسانی مثل شما با این سختی سرمیکنن و وقتی پدرومادر شهید یک‌پراید فکستنی ند ارن که با وجود پیری با اتوبوس خطی باید تردد کنن
گویا همه فراموش کردن این آب و خاک مدیون چ کسانی هست
واقعا از نوشته شما ناراحت شدم
سلام آقای قرقانی عزیزازاستدعادارم وعنایت فرماییدووووووووووصمیمانه تشکرمیکنم گذشته چون هرکاری که ازدستنشان علیه مابی مدافعان آمدکوتاهی نکردندفکرمیکنی بدترازاین هم میتوانندبکنند؟چراهمین مانده که سرصبح باماموربیایینددستگیرمان کنندبجرم دفاع ازکشوروگرنه کاری نمانده تهمتی نمانده تبعیضی نمانده تحقیری نمانده که مارزمندگان رانکرده باشندپس دوست عزیزودردمندوزجرکشیده ام آقای فرقانی این چندروزراهم مثل 28سال پیش بایدسپری کنیم یعنی بسوزیم وبسازیم .خداوندبه زن وبچه های مارزمندگان اجرآخرت بدهدکه واقعادرطول این سالهابانبوداعصاب ماونداری ماموجی های بی حقوق سوختندوساختندامادم نزدند.ماهرچه داریم ازصدقه سری خانمهایمان داریم خداوندپدرمادرشان رابیامرزدکه بامادیوانه هامداراکردندومیکننددرودبه غیرت چنین زنهای ایرانی که درسخت ترین شرایط شوهرشان راتنهانگذاشتندواقعاازجانشان مایه گذاشتندومارزمندگان برای همیشه فقط وفقط مدیون دردرجه اول زنهایمان وبچه هایمان هستیم نه مسولین که ازآنهااستدعایاتشکرکنیم ماهرچه استدعاوتشکراست بایداززن وبچه هایمان بکنیم که پابه پای مامیسوزنداماهیچ به رویمان نمی آورند.جزچندکلمه که همیشه گفته میشود.مگرکشورمال شمابودکه رفتیدجانتان راگذاشتید.جزشماکسی دیگرنبودهمین هاییکه الان درپستهای مهم اداره جات هستندزمان جنگ کجابودندکه حال صاحب همه چیزانقلاب وکشورهستند.که واقعاهم همین طوراست چون من الان کسانی رامیشناسم که دربنیادشهیدهستندکه رنگ جبهه راندیدندحال وقتی رزمنده ای سراغشان میرودچنان باهیبت به این عزیزان نگاه میکندکه گویی ایشان خان است ومانوکرهای جیره خوارایشان حالا اگرنوکرشان نیستیم چیزی هم ازنوکربودندکم نیست چون مارفتیم زحمت بجانمان خریدیم حال امثال اینهادارنداستفاده اش رامی برندوحال من وامثال من هم برای گازکشی خانه مان بایدبمانیم وجلودروهمسایه خجالت بکشیم آنهاکه نمیدانندماباسیلی صورتمان راسرخ نگه داشتیم هرهمسایه می بیندمیگویدچراشمانمیکشیدهمه کشیدن شماهم بکشیدبه هرکدام یک دروغ بایددرست کردوگفت .امادیگرازاین ببعدنمیتوانیم صورتمان راباسیلی سرخ نگه داریم به آخرخط رسیده ایم مریضی ازیک طرف نبودکاردرروستاازطرف دیگرسروقت به دکترنرفتنمان همه وهمه دست بدست هم دادندببینیم چه بسرماسوختگان می آیدخدایا راضیم به رضای توخدای مهربان ماطبقه ضعیف وبی مدافع رزمندگان هرچه خودم رامیگویم به درگاه توپناه آوردیم توهم ماراناامیدکردی ودست خالی ازدرگاهت برگرداندی فعلا که چشم ترحمت بطرف ظالمین است هرچه ظلم میکنندسرشان بیشترمحکم میشودهرچه مردم نفرین میکنندهی اینهابیشتربه آرزوهایشان میرسندآخرتاکی....................؟>رزمنده ای کهبالای 20سال است دارم به دکترهای اعصاب وروان میروم وراضی شدم همان چندرقازکمک معیشت راندهند// یک دفترچه بیمه درمانی که دولت یاهمان وزارت دفاع یاسپاه بدهدکه نمیدهد
متأسفانه بنیادشهید شهرستان .مثل بقال مجله شده.درسال68درصورت سانحه حقیرصراحتا قید شده براثراثبات تیروترکش واعصاب .درطول چندین سال بنده راتنها تیروترکش پای راست وسرم گمسیون پزشکی فرستادم.حال که بالای 50 سال دارم توان بلندشدن ندارم .می گویند بروبیمارستان که سال خوابیدی مدرک بیار.واقعا چراعده ای سفارشی وسیاسی جناحی درصد گرفتن .حذف مسلم مرا باوجود مراجعه به استان نمی دهند.کسی هم جواب گو نیست .ازسایت فاش نیوز تقاضا دارم کمک نماید.
سلام به مسئولین زحمت کش سایت فاش نیوز اینجانب سردارسپه در غرب کشور بودم که در روزهای پایانی خدمت مقدس سربازی خودوپیرواطاعت ازدستورفرمانده مبنی برهدایت کاروان راهیان نور در مناطق عملیاتی به دلیل سقوط ازپرتگاه مجروح ،مصدوم،ومعلول شدم با داشتن دوحکم ماموریت یکی معیت فرمانده و دیگری ظابطین قضایی بسیج کمسیون134سپاه بنده رامعلول حین خدمت معرفی کرد! سالهاست بااین جسم ناقص رنجور پیگیرهستم اما کسی نمیداند"معلول حین خدمت"تعریفش چیست؟ویاوضعیتش چگونه است! بنده در اوج جوانی درحالی که20سال داشتم با هزاران آرزو وباافتخارروزهای پایانی خدمت خودروسازی میکردم که ناگهان دوماه به حالت کمارفتم،دستهاوپاهایم شکست،یک سال برروی ویلچرزندگی کردم اکنون که31سال دارم دیگران من رادیوانه خطاب میکنند وبه بستگان هم به خاطربسیجی بودنم وخوش خدمتی بنده را درس عبرتی برای خودمیدانند این جمله "معلول حین خدمت" بدجورمراعذاب میدهد پاسداروظیفه ای که حین انجام ماموریت درپی اجرای دستورفرمانده مستقیم خود با داشت احکام ماموریت جوانی خودراازدست دادوسالهاست یک زندگی نباتی دارد"معلول حین خدمت"شده.!؟ چه کسی بایدپاسخگوی من باشد؟ خداراشاهدمیگیرم ازآن حادثه به بعد حس میکنم دربرده هستم نزدهرمقامی میروم نمیداند معلول حین خدمت چیست؟ تنها چیزی که دارم یک برگه رای کمیسیون "معلول حین خدمت"و یک فیش مستمری چندرغاز است!! شمار ابه دستان بریده مولایم ابوالفضل ع قسم میدهم یاریم کنید کجابروم؟حق وحقوقم چیست؟ بااین جسم ناقص علیل دراین تورم ویرانی چه خاکی برس بگیرم به کدامین گناه چنین نابودشدم؟؟ همواره دعای توسل به امام زمان عج میخوانم حضرت را قسم میدهم به سربریده جدش حسین ع انتقام جوانی ام رابگیرد فاش نیوزالتماس میکنم به خون شهدا قسمت میدهم درمورد"معلول حین خدمت" در سایت مطالب حقوقی بگذار، مثل من هزاران هزار هستند برای پایداری فاش نیوز صلوات
من جانباز 50 درصد هستم دارای شکایتی در دیوان بودم که شعبه 25 دیوان را ی را بر اساس حق صادر کرد اما شعبه 6تجدید نظر به ناحق حق من وهمه جانبازان مثل مرا توسط دومستشارش پایمال کرد اگه ممکنه می خوام با اراعه مدارک این بی عدالتی را رسانه ای کنم ایا کمکم میکنید باتشکر
بله اينكه فكر كنيد همه آراء ديوان برابر قانون است ، درست نيست. ديوان مرتكب اشتباهات فاحشي مي شود كه تحليل آراء آن از وظايف رسانه ها و كارشناسان است
باسلام و احترام وافر خدمت دست اندرکاران محترم فاش نیوز و تمامی دل سوزان انقلاب عزیز اسلامی ایران سربلند و تشکر از پاسخهای خوب تان لطف کرده به سئوال بنده هم پاسخ بدهید تاریخ باز نشسته شدن جانباز بسیجی از چه تاریخی محاسبه میشود چون بنده 3 مرحله در 3 عملیات مجروح و به افتخار جانبازی نائل شدم که اولین مجروحی یتم سال 63 بوده و تاریخ اولین اعزام به جبهه سال 62 میباشد
سلام به سایت فاش نیوز یک سوال داشتم؟ بنده بسیجی هستم که چندسال پیش درمانور معلول حین خدمت شدم بدجورمجروح شدم الان حق وحقوقی به من تعلق میگیرد؟؟؟ ممنون میشم راهنمایی کنید
باسلام.در پی افزایش 21درصدی حقوق پستهای حاکمیتی حقوق بنده که جزو پستهای حاکمیتی نیست افزایش پیدا نکرده .بنده فرزند شهید هستم.پست بنده مسئول دفتر مدیر کل هست و حق مسئولیت می گیرم.چه باید بکنم؟ممنون میشم اگر اطلاعی دارید راهنمایی بفرمایید.با تشکر
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi