شناسه خبر : 50236
شنبه 08 آبان 1395 , 11:00
اشتراک گذاری در :
عکس روز

سرنوشت قانون جامع از زبان رئیس فراکسیون ایثارگران

رئیس فراکسیون ایثارگران مجلس از بررسی طرح دوفوریتی دائمی شدن قانون جامع ایثارگران در جلسه آینده مجلس خبر داد.

فاش نیوز - رئیس فراکسیون ایثارگران مجلس از بررسی طرح دوفوریتی دائمی شدن قانون جامع ایثارگران در جلسه آینده مجلس خبر داد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی فاش نیوز، حجت الاسلام و المسلمین حسن نوروزی با اشاره به نقش و اهمیت قانون ایثارگران در کشور اظهار داشت: به دنبال حذف مواد مریوط به ایثارگران در لایحه احکام دائمی، در نشستی که فراکسیون ایثارگران و شاهد با رئیس مجلس و بنیاد شهید برگزار کرد قرار شد تا جامع خدمات رسانی به ایثارگران را به یک قانون دائمی تبدیل کنیم.

وی گفت: عمرقانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران تا 50 روز دیگر به پایان می رسد و علاوه بر اینکه باید دائمی شود ملحقات آن نیز در فرصتی دیگر باید مورد بحث بررسی قرار گیرد.

رئیس فراکسیون ایثارگران مجلس خاطرنشان کرد: این قانون اگر دائمی شدن آن در جلسه علنی هفته گذشته تصویب نمی شد، جامعه هدف با مشکلات مختلفی مواجه می شد.

وی ادامه داد: اختصاص 20 درصد از سهمیه دانشگاه ها (ماده 71) ،استفاده از مراکز فرهنگی تفریحی هنری و ورزشی با 50 درصد تخفیف، کمک  هزینه به فرزندان شاهد، تامین هزینه صد درصد جانبازان بالای 25 درصد به بالا از جمله تسهیلات قید شده در قانون است.

وی یادآور شد: حمایت قضایی از جانبازان و ایثارگران، اعطای سهمیه از محل کانون های سر دفتران، مرخصی های استحقاقی آزادگان، طرح حالت اشتغال، تسهیلات اشتغال، بحث خودروی جانبازان، ایجاد بانک اطلاعاتی، استخدام فرزندان جانبازان و ایثارگران، استفاده همسران شاهد از خدمت سنواتی و کاهش مالیات کار فرمایانی که از جانبازان استفاده می کنند نیز از جمله مواردی است که در قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران لحاظ شده است.

حجت الاسلام نوروزی معافیت فرزندان شهدا از خدمت عمومی و استفاده از سهمیه حج و بیمه عمر را از جمله سهمیه های قید شده در قانون ذکر کرد و افزود: اگر دائمی شدن این قانون تصویب نمی شد، همه این سهمیه ها در معرض خطر واقع می شد.

سخنگوی کمیسیون قضایی مجلس تصریح کرد: انشاءالله با یک طرح دو فوریتی در روز یکشنبه بقیه مسائلی که از لایحه احکام دائمی عقب مانده است را به تصویب مجلس شورای اسلامی خواهیم رساند.

وی گفت: در لایحه برنامه ششم توسعه هم تلاش برای این است که تمامی این مواد و آنچه که در برنامه پنجم توسعه بوده است را بگنجانیم.

رئیس فراکسیون ایثارگران در بخش دیگری از سخنان خود خاطرنشان کرد: کسانی که برای اعتلای نام جمهوری اسلامی ایران و دفاع از آرمان های انقلاب اسلامی جنگیده و یا شهید شده اند، اما دارای تابعیت ایرانی نبوده اند، در صورتی که همسر و فرزندان آنها درخواست تابعیت ایرانی را داشته باشند، پس از بررسی درخواست آنها اقدام خواهد شد.

وی موظف نمودن دولت در تبدیل وضعیت فرزندان جانبازان و شهدا که به مدت 5 سال در ادارات دولتی مشغول به کار هستند را از جمله موارد درخواست شده از سوی جامعه هدف در مجلس عنوان کرد.

رئیس فراکسیون ایثارگران اظهار داشت: بر اساس قانون بنیاد شهید موظف است هزینه فرزندان جانبازان بالای 25 درصد و فرزندان شهدا را که دارای بیماری صعب العلاج هستند پرداخت کند.

حجت الاسلام نوروزی تصریح کرد: بنیاد شهید مکلف است برای فرزندان شهید و جانباز فاقد شغل، اشتغال ایجاد کند.

وی توجه به موضوع مسکن و تسهیلات مرتبط با آن برای ایثارگران را یکی دیگر از تسهیلات مذکور در قانون جامع ایثارگران ذکر کرد و افزود: احکام مربوط به نوه های شهید و برخی دیگر از موارد در طرح دوفوریتی مورد توجه نمایندگان ایثارگر برای طرح در صحن علنی مجلس قرار گرفته است.

نماینده مردم رباط کریم در مجلس دهم خاطرنشان کرد: موارد مربوط به رزمندگان معسر و زیر 25 درصد نیز در لایحه برنامه ششم توسعه کشور گنجانده خواهد شد.

وی در خصوص نشست فراکسیون ایثارگران مجلس با مهندس زنگنه، وزیر نفت یادآور شد: تذکرهای خاص داده شد و این موارد در صحن علنی مجلس مطرح شد.

کد خبرنگار: 18
اینستاگرام
زحمت کشیده اند بازهم همان شد سر ما جانبازان بیست درصد کله گشاد رفت خدا
بسم تعالی عزیزان ایثارگرچرایکی از شما به میزان وام مسکن تصویب شده اعتراض نکرد؟؟؟؟؟!!!!!!!! طبق قانون جامع باید هرساله براساس افزایش تورم وام مسکن هم افزایش می یافت.دولت نرخ تورم را10درصداعلام کرد اگرواقعا آمارش درست باشد که نیست باید وام مسکن از83به93میلیون برای کلانشهرها میرسید و به همین ترتیب تا به روستاهاافزایش باید می داشتیم امادولت برخلاف قانون عمل کرده که شاید زیاد به نظز نیاید اما حال اگر قرار باشدسال آینده نیزوام مسکن 10افزایش یابد می آیندووام 85میلیونی را10درصدافزایش میدهند نه وامی که باید93میلیون باشددوباره سال بعدش نیز به همین منوال!!!!!!!!!یعنی عدم افزایش کمترازتورم در یک سال تاهمیشه تاثیر دارد لذاازفاش نیوز عزیز درخواست دارم طوماراعتراضی راترتیب دهد تا حق ضعیف ترین و عزیزترین نهاد انقلابی کشورازبین نرود

...

اینهایی که گفته شد یعنی :

حذف فرهنگ ایثار و شهادت .

و فقر بیشتر برای بچه های دفاع مقدس .

و نابودی رزمندگان و جانبازان جبهه و جنگ .

و اشک و زاری برای رزمندگان و جانبازان بالاخص ۵ درصد جبهه .

و قدرت و ثروت برای نجومی بگیران .

و البته خانواده عزیز شهدا و جانبازان عزیز حقوق بگیر حقشان است که مورد توجه قرار بگیرند .

خدا همه را دانا و راستگو قرار بدهد .

مشکل است :

ولی امکان پذیر است .

آمین .

...
ارسال نظر هم خوب شد و شماره و ارسال زیر نظر پنهان نمی شود .

بخواهید می توانید کار را درست انجام دهید :

اگر بخواهید ؟!
هیچ توضیحی بازبجزیک خط گنگ درموردجانبازان عزیززیر25درصدندادید نماینده محترم مثل همیشه.چقدرمازیر25درصدهافراموش شده وبدروزگاریم.بایدمازیر25درصدهابریم ازهمه کشورتومجلس جلسه بزاریم تافکرمابیفتند.
سلام خداوند یکی به فکر جانبازانی که بعدبیست سال ازجنگ درصدزیر۲۵با منت بهشون دادن هم باشه حالا فهمیدم که بایدهمون روزاول میرفتم کمیسیون چون حرف همه جانباز۲۵درصدها بالاست
جناب رییس ف ر ا ک س ی و ن ایثارگران خواهشمندم یکبار اون قانون جامع اون ماده ای که ایثارگر را تعریف کرده بخوان بزای ما توضیح بده که رزمنده ای که دراین تعریف اورده شده کجاست چرا فقط مدام از 25درصد به بالا حرف میزنی مسلمان

...

الان این مسلمان که گفتی

تعریف بود

یا ؟!

...
باسلام اوایل انقلاب ملت را بدو دسته تقسیم کردید مستضعف مستکبر،حالا هم دوسته جانباز داریم بالای ۲۵ و زیر ۲۵ درصد ،شعار میدادیم برادری برابری حکومت عدل علی ،کو عدالت علی اختلاس در اختلاس ،نماینده انتخاب میکنیم ،فقط بدرد دولت میخوره فقط گران کردن آب برق گاز بنزین ،مالیات ،سیرمونی ندارن فکر کردین ملت هیچی نمیفهمن،کرمی از ایلام،جنگزده خرمشهر جانباز ۵ درصد روانی
خدمات رسانی ، حق همه ی بچه های جبهه س!و...
اگر برای زیر 25درصد کاری نکردی تکرار مکررات شده واین دست وپازدنها بی ارزشند
سلام :نماینده محترم " از ما که گذشت سن ما بالای 50سال است حداقل می خواستید یک فکری به سهمیه دانشگاه فرزندان زیر25 درصد بکنید این که دیگر بار مالی نداشت جناب نماینده محترم ما چکار کنیم که جانباز بالای 25درصد نشدیم
سلام خدمت رئيس ايثارگران مجلس....شما که نماينده واقعي هستيد چرا بندهاي حذف شده اقاي لاريجاني را تصويب نکرديد ... لايحه جامع که جامع نيست ...مگر رزمنده ها جزو همين جامع نبودند... الان سي سال است که سر ما را با اين لايحه گرم کرده ايد .... هرشبي يک بند انرا تصويب ميکنيد ... و روزهاي ديگر هم يک بند انرا تازه اجرا مي کنيد ...ميدانيد علتش چيه ؟ ... بيسوادي .... بله بيسوادي ريشه همه مشکلات است...
با سلام
حاج اق نوروزی
با گذشت حدود 35 سال از شروع جنگ تحمیلی و باگذشت نزدیک به بیست‌وهفت سال از پایان جنگ تحمیلی عراق، بخش بزرگی از جامعه ایثارگران هنوز به جایگاه و حق‌وحقوق حداقلی خود دست نیافته‌اند؛ درحالی‌که بیشتر آن‌ها از دوران میان‌سالی عبور کرده و فرصت چندانی برای دستیابی آنان به جایگاه شایسته مجاهدان و تحقق حقوق شرعی، ملی و انسانی ایشان باقی نمانده و اکثر قوانین مصوب هم یا اجرا نمی شود و یا تبعیض های وجود دارد با رایزنی با نمایندگان محترم مجلس و در کمیسیون تلفیق ترتیبی اتخاذ فرمایید تا موارد ذیل هم در برنامه ششم توسعه و در طرح پیشنهادی مجلس تصویب گردد.
1- جمله 25 درصد و بالاتر در قوانین مربوط به ایثارگران حذف تا تا بقیه جانبازان نیز از انها بهره مند شوند و تقسیم بندی به صورت 50 درصد و بالاتر و زیر 50درصد مصوب شود .
2- با گذشت سالهای زیاد از پایان جنگ وبا توجه به کم شدن جانبازان شاغل در ادارات در بازنشستگی جانبازان آخرین حقوق ملاک قرار گیرد که این موضوع در ماده 2 آیین نامه اجرایی قانون نحوه بازنشستگی جانبازان قبلا در تاریخ 10/02/85 مصوب شده است
3- کارت شناسایی جانبازان برای زیر 25 درصد ها نیز صادر گردد که این موضوع بار مالی نیز ندارد
4- در ماده 24 قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران سنوات ارفاقی همسران جانبازان به کلیه همسران جانبازان شامل شود
5- در ماده 51 قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران 25 در صد و بالاتر حذف تا شامل کلیه جانبازان گردد.و برای بازنشستگان نیز شامل شود .
6- با گذشت 4 سال از تصویب قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران هنوز اکثر آیین نامه های اجرایی آن نوشته نشده است ترتیبی اتخاذ فرمایید در برنامه ششم بنیاد شهید موظف شود تا در مدت 3 یا 4 ماه ایین نامه های مربوطه را آماده نماید تا قوانین برنامه ششم مصوب مجلس اجرایی شود
7- مصوبه نمایندگان مجلس نهم در 28 اردیبهشت 95در برنامه ششم و در طرح پیشنهادی مجلس نیز گنجانده شود
من در ميان شما باشم يا نباشم... نگذاريد رزمندگان دفاع مقدس در پيچ و خم روزمره فراموش شوند. امام خمینی(ره)

جناب اقای نوروزی
سلام علیکم
بعد از ماه ها معطلی بالاخره لایحه دائمی شدن قانون خدمات رسانی به ایثارگران در مجلس دهم تصویب شد . اما نکته قابل تامل و تاسف آور، حذف تبصره مربوط به کسر و معافیت خدمت سربازی فرزندان جانباز و رزمندگان از این لایحه بود. متاسفانه مشاهده شد در جلسه 27/04/95 مجلس محترم شورای اسلامی انتظار ده ها ساله جانبازان مظلم زیر 25 درصد برای اعطای بخشی از تسهیلات دیگر ایثارگران به این بخش در کمال ناباوری به یاس تبدیل گشت و زحمات نمایندگان ایثارگر مجلس نهم در گنجاندن این بخش از جانبازان در ماده الحاقی 5 لایحه احکام دائمی در بند *ب* صدر بند (3) ماده 45 قانون جامع خدمت رسانی به ایثاگران ) متن تبصره که توسط نمایندگان مجلس دهم حذف شد: - بیست و چهار ماه آزادگی به دوازده ماه آزادگی، 25 درصد (25%) جانبازی به 10 درصد جانبازی، 30 ماه سابقه حضور در جبهه به دوازده‌ماه سابقه حضور در جبهه(، اصلاحات ماده 66 قانون جامع ایثارگران و ماده 67 قانون جامع خدمت رسانی به ایثارگران در بازنگری توسط نمایندگان به پیشنهاد کمیسیون برنامه و بودجه حذف گردید. در حالی که این لایحه به دلیل شکلی از شورای نگهبان به مجلس بازگشت کرده بود و نه به دلیل زیادی بودن جانبازان زیر 25 % در این لایحه و در کمال ناباوری مجلس شورای اسلامی اقدام به حذف تسهیلات اعطای به جانبازان زیر 25 درصد کرد و بخش بزرگی از جانبازان کشور بعد از 30 سال انتظار برای احقاق بخشی از انتظارات خود را ناامید کرد. گویا در موضوع ایثارگران فقط و فقط همین بخش (جانبازان زیر 25 درصد) زیادی بود و هر گاه قرار بر حذف ماده ای به دلیل ایراد و یا بودجه باشد، جانبازان زیر 25 درصد در اولویت می باشند و باز شاهد آن هستیم که در بخش شهریه دانشگاه ها و تسهیلات کمک آموزشی موضوع ماده 66 و 67 قانون جامع ایثارگران فرزندان عزیز جانبازان بالای 25 درصد جزء ایثارگران به شمار آمده و اما خود فرد جانباز زیر 25 درصد جزء ایثارگران به حساب نیامده از شمول دریافت کنندگان این تسهیلات خارج شده است.
اما این نکته نیز نباید فراموش شود که نمایندگان مجلس دهم متاسفانه از حق فرزندان جانبازان و رزمندگان کوتاه آمده اند و قطعاً این مسئله باعث رنجش خاطر و سرخوردگی این عزیزان خواهد شد.عزیزانی که مدتهاست منتظر تصویب این قانون بودند و بر اساس قوانین جاری امتیاز چندانی به آنها تعلق نمی گیرد و شاید این تنها قانون حمایتی دلخوش کننده برای آنها بود. هیچ دلیلی نمی تواند توجیه کننده ایجاد امیدکاذب و واهی به فرزندان جانبازان و رزمندگان باشد. شایسته است نمایندگان محترم مجلس دهم نسبت به اصلاح قانون و برگرداندن تبصره فوق به قانون درجهت جلب نظر خانواده های معظم ایثارگران اقدام فوری کند یا حد اقل در برنامه ششم نسبت به اصلاح و گنجاندن دوباره تبصره های فوق در مورد جانبازان مظلوم زیر 25 درصد اقدام فرمایید



شما به خود ایثارگران وفرزندانشان برسید نوه شهید واقعا غیر منطقی و ظلم است به جامعه ایثار گران .کاری نکنید بیش از این مضحکه عام وخاص شویم .البته چون کسانیکه پیگیر هستند کارشناسان ونمایندگان ذی نفوذ ی از فرزندان شهدای معظم هستند .بعید نیست نوه شهید هم جزو ایثارگر قراردهند .از طرفی رزمنده زیر 25درصد با چند سال جبهه داریم اما هیچ امتیاز ی ندارد این ظلم نیست !!!!؟؟؟؟
چرا دروغ میگید و نسبت ناروا میدید به فرزندان شاهد حضرت اقا

بنده فرزند شهید هستم بیکار هیچ مسکنی نگرفتم و سربازی هم رفتم و هیچ تسهیلاتی تا حالا بنیاد شهید به بنده نداده

حالا شما چه تسهیلاتی گرفتید راست بگید چرا تهمت ناروا میزنید

خدا بالا سرتون هم در نظر بگیرید

منم جانباز میشناسم ماشین شاسی بلند زیر پاشه باید بگم همه ماشین دارن

دقت کنید گفته اند در طرح دو فوریتی بقیه ای که در لایحه احکام دایمی بود ودر ماده الحاقی 5 بود وشامل بعضی قوانین زیر 25 در صد بود میاوریم البته انشاالله
سلام به خدا تسهیلات برای نوه شهید مصداق کامل نقص حقوق بشر است به جای ان به جاننباز زیر25درصد رسیدگی کنید
با سلام و احترام خدمت همه مسئولان مگه جانبازان 20 درصد و پايين تر دندان ندارند .درد ندارند زن و بچه ندارند دانشجو ندارند ايثار نكردند جبهه نرفتند از خود گذشتگي نكردند چرا اين همه تبعيض و بي عدالتي و نابرابري در حق اونا بايد انجام شود.
با سلام و عرض ادب خدمت کلیه ایثار گران عزیز و رحمت الهی به روح شهدا عزیزان من نمایندگان محترم از دردها و الام جانبازان زیر بیست و پنج درصد خبر ندارند اگر خبر داشتند با این نحوه دادن درصد در کمیسیون پزشکی بنیاد که صدای هیچ کس به هیچ جا نمی رسد و جانباز از پنج درصد الی هفتاد درصد جانباز است و به گردن کسانیکه سره را از نا سره تشخیص می دهد فرقی ندارند اگر واقعا نمایندگان محترم مجلس کاری می خواهند بکنند حق قانونی و شرعی و وجدانی جانبازان زیر بیست و پنج درصد را نیز لحاظ کنند تا همه جانبازان دعا گو انان باشند در غیر اینصورت شعار است
دوستان این مجلسی که شما به ان رای دادید ضد جامعه ایثار.وشهادت هستند دارید به کی التماس میکنید بخدا اگه به کافر التماس کنید بهتر از این وکلا هست .تسویب در مجلس های قبلی خدمات به جانبازان زیر 25 درصد به 10 درصد از تشخیص مصلحت برای دایمی شدن برگشت خورد اینها اومدن کلا این موضو ع اصلی را حذف کردند
سلام . اي مسئولين عزيز مملکت اسلامي بنده از اينهمه بي عدالتي ديگر نميتوانم جواب فرزندانم را بدهم . منه جانباز با 60 ماه منطقه از تسهيلات محروم هستم چه رسد به فرزندانم حالا ميخواهند نوه شهدا هم تحت پوشش بگيرند . بخدا مسخره است .
آبها دارند سربالایی می روند واقعا خجالت آور است رزمندهائیکه ماهها خاک جبهه را خوردند آنهمه رشادتها جانفشانیها مقاومتها در مقابل دشمن انجام دادند سر سوزنی ارزش ندارند اما برای نوه ها ونتیجه ها شاید چند ین نسل آینده شهدای هم رزممون از امتیازهای ایثارگری بهر مند بشوند خدا لعنتت کند صدام ما همه ایرانی بودیم ان موقعیکه جنگ شروع شد هممون رزمنده بودیم چرا تبعیض قاعل شدی
به طرح دو فوریتی اصلاح قانون رو هم اضافه فرمایید - برداشتن کلمه 25 درصد و آوردن نام رزمندگان در قانون جامع کمک بزرگی به خانواده رزمندگان وجانبازان زیر 25 در صد میکنه واز پیچیدگی ماجرا در حد زیادی میکاهد ونیازی به تصویب بسیاری از موضوعات مطروحه نیست بطور مثال قانون در مورد سهمیه کنکور و شهریه دانشگاه وانتقال ، همسر وفرندان جانباز 25 درصد را مورد شمول دانسته ولی خود جانباز زیر 25 در صد را مورد شمول ندانسته وحتی نامی از رزمنگان نیز نیاورده این ظلم مضاعف به جامعه ایثارگری است بنابر این حذف کلمه 25 درصد وآوردن نام رزمندگان ونحود هزینه کرد آن در بودجه میتواند مشکل قشر عظیمی از ایثارگران را مرتفع میسازد شما نمایندگان شاید به عمد دنبال پیچیدگی موضوعات و آوردن دهها تبصره هستید
باسلام به تمامی عزیزان رزمنده وجانبازان هشت سال دفاع مقدس. بنده یه فرزند شهید هستم میخواستم به نوبه خود از تمامی شما بزرگواران که چه در ان جبهه دفاع مقدس وچه دراین جبهه میجنگید قدردانی کنم. سروران عزیز اینکه حقی را که به ناحق از شما گرفته اند عین بی عدالتی است ودر سخنی که این نماینده در مورد تسهیلات به نوه شهدا گفته اند راهم هرچند هنوز تصمیمی اتخاذ نشده اما سخنی یاوه گونه است عزیزان درمجلس اول باید احقاق حق عزیزان جانبازان کمتر از ۲۵ درصد ورزمندگان را عملی سازند بعدبه فکر سهمیه نوهها باشند. یاعلی مدد.
ای اقا دلت خوشه میشینن حساب میکنن میگن اگه اینارو مشمول این قانونا کنیم تش چیزی نمی مونه واسه اقا زاده های اروپا گشته...
اینا تا نبیرهاشونم سیر نشن چیزی به منو و تو نمیدن اقا برو دنبال زندگیت دنبال اینا چیزی گیرت نمیاد
شورای محترم نگهبان که نظارت بر مصوبات مجلس را دارند و تفسیر مواد قانون نیز بعهده شورای نگهبان گذاشته شده ، ابتدا قانون جامع ایثارگران را که ایثارگر را معنا میکنند در مورد رزمندگان تفسیر فرمایند بند " و "
ایا رزمندگان جزء ایثرگران هستند یا خیر ؟
اگر هستند ، پس تبصره ای را که نوشته شده " رزمندگان از تسهیلات این قانون که شامل ایثارگران میباشد "مستثنی " بوده را از قانون حذف نمایند
و اگر رزمندگان را ایثار گر نمیدانند ، پس کلیات این قانون اشتباه و میبایست بازنگری گردد و نام رزمنده و ردیف " و " را نیز حذف نمایند
فراموش نکنیم که همه عزیزان با یک هدف دفاع از کشور و بنام رزمنده به میدان جنگ رفتند و در طول هشت سال جنگ به درجاتی نائل شدند
نماینده ایثارگر مجلس هر طرح یالایحه ای که با وضعیت ودرصد خودش همخوانی داشته باشد مطرح وبه تصویب میرساند.
چرا به جانبازان 45درص دوام خرید خودرو وامتیازات دیگری مثل هدیه ازدواج وغیره تعلق نمی گیرد ....
سلام هر وقت اقازاده ها سير شدند اعلام کنيد بروم بنياد يک مليون وام بگيرم برم کوفه ببينم واقعا وضع کوفيان چطور است . و فرق انجا با ايران چيه ؟
به قران مجيد قسم دلم براي زيارت مولايمان يک زره شده ... اما توان مالي ندارم ... عاقبت کي نوبت جانبازان 20 درصد مي رسد کي ؟
سلام با تصویب این قانون یعنی ضد ایثارگران، دشمنان شاد میشوند و دوستان مأیوس می شوند.
خدا حافظ مردان مرد صحنه ها خطر و جنگ و جبهه. فاتحه..........
سلام حالت خوب ببم نهار مجلس مسموم نبوده
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi