شناسه خبر : 51106
یکشنبه 05 دي 1395 , 08:52
اشتراک گذاری در :
عکس روز

اظهار شرمندگی محرمانه!


کجای اعتراف ظریف به اشتباه در اعتماد به آمریکا محرمانه است که حامیان دولت می‌گویند محرمانه بود و نباید منتشر می‌شد؟!
داریوش سجادی همکار سابق نشریات اصلاح‌طلب در تحلیلی نوشت: جنجال بر سر افشای اظهارات محرمانه دکتر ظریف نزد برخی از اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس بعد از 24 ساعت خالی از ابهام شد و مشخص گردید دکتر در آن جلسه ابراز داشته‌اند که اشتباه کرده‌اند تعهدات طرف آمریکایی در ازای تمدید تحریم‌های ‌ISA را باور کرده و اعتراف کرده‌اند باید در برجام راه‌های مقابله با این مسئله را پیش‌بینی می‌کردند!
قبل از ورود یا مناقشه بابت همین بی‌مبالاتی نکته اساسی‌تر آن است که اساسا چنین اظهاراتی چقدر حائز اهمیت بود که لازم باشد دکتر ظریف به شرط «محرمانه ماندن جلسه مزبور» چنان اعترافی را ابراز نمایند؟!
تنها توجیه قابل فهم پیرامون اصرار بر محرمانه نگاه داشتن این جلسه «شرمندگی نزد افکار عمومی بابت این بی‌مبالاتی است»! در آن صورت جایز است دکتر ظریف به این واقعیت ولو تلخ تن دهند که مقدرات کشور تعارف‌بردار نیست که بی‌مبالاتی نسبت به آن را بتوان هزینه آبروداری افراد کرد!
اصولا و از ابتدا مشکل دکتر ظریف و تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای آن بود که فاقد درک درستی از محرمانگی بودند و ریزترین مسائل مربوط به پرونده اتمی ایران را به صورت محرمانه با اصلی‌ترین دشمنان کشور پشت درهای بسته به رایزنی می‌گذاشتند و در این میان مردم ایران و نهادهای مشروع داخلی مانند مجلس را نامحرم تشخیص داده و از ارائه اطلاعات به ایشان استنکاف می‌ورزیدند.
همین اختفا و پرده‌پوشی‌های بی‌دلیل اگر لحاظ نشده بود و جناب ظریف در همان طول مذاکرات چنانچه جزئیات توافقات را با داخلی‌ها نیز به رایزنی می‌گذاشتند قطعا دیگران نیز می‌توانستند به موقع راهکار لازم را به ایشان بدهند تا امروز مواجه با چنین بی‌مبالاتی نباشند.
علی ایحال اکنون قبل از دکتر ظریف آنهایی باید نسبت به این بی‌مبالاتی پاسخگو باشند که در طول مذاکرات مبتلا به جوگرفتگی شدند و هرگونه انتقادی از ظریف و شیوه مذاکرات ایشان را برنتابیده و از ایشان ابرمردی نشسته بر قلل رفیع دیپلماسی ساختند.
شوربختانه دکتر ظریف به شکلی افراطی و ناخواسته مبتلا به عنصر قهرمان‌زدگی شد.
قهرمان‌سازی یک بیزینس است و چون میزان تقاضایش بالا است بالتبع تولیدش نیز صرف کرده و خط تولیدش نیز توجیه اقتصادی دارد و در این میان قربانی اصلی عنصر قهرمانی است که به صورتی انفجاری برخوردار از دانش و توانش و سگالشی با ابعادی عظیم خواهد شد که نه آن قهرمان مصنوع ادعایش را و نه توانش را داشته و دارد و بالتبع به همان سرعت که تولید و عظیم می‌شود به همان سرعت هم حذف و تحقیر می‌شود.
ظریف برخلاف شیدائیان نه یک استراتژیست است که استراتژیست مانند افرادی نظیر کیسینجر‌اند که برخوردار از تعریف‌اند و دکتر در این زمینه کمترین استعداد یا کارنامه یا استراتژی طراحی و تدوین شده‌ای برای ارائه ندارند. هم‌چنان که ایشان سیاستمداری زبده نیز نیستند و زبدگان سیاسی مشاهری نظیر چرچیل یا گرومیکو و قوام‌السلطنه‌اند که صاحب سبک و برخوردار از شخصیتی سیاسی و پیچیده و غیرقابل پیش‌بینی بوده‌اند و دکتر تنها نشان دادند و اثبات کردند برخوردار از روابط عمومی خوب بوده و مناسب قرار گرفتن در چنین کسوت و مسئولیتی می‌باشند و سقف پروازشان برخلاف انتظار در تراز وزیر خارجه متوقع در جمهوری اسلامی احراز و اثبات نشد.

اینستاگرام
سلام ، مردم ایران با سیاست بازی میانه ندارند اما طبق خصلت ملت ایران در هر مقامی برای حق حقیقت احترام قائل هستیم. جناب حافظ فرمود:
ما نگوییم بد و میل به ناحق نکنیم
جامه کس سیه و دلق خود ازرق نکنیم
از جمله اعترافات به حقیقت همانا صداقت وزیر خارجه که در تمام مراحل مذاکره بخوبی مشهود بود بهیچوجه قابل انتقاد نیست. همیشه عادت داریم علیرغم پذیرش تقدیر و قضا و قدر ، کاسه و کوزه ها را سر یکنفر بشکنیم تا خودمان از گرفتاری و تهمتها خلاص شویم لذا همچنان سیاست بازی موش و گربه باعث شد تا مرد اول دیپلماسی کشور شئون اسلامی و آبروی ملت را حفظ و پس از امضای برجام به زیارت بارگاه ملکوتی حضرت امام رضا(ع) مشرف شود لیکن علیرغم اینکه نیروهای پیرو خط امام و رهبری در جبهه نظامی مبارزه با کفر جهانی به پیروزیهای عظیم و تاریخ ساز نائل میشوند متاسفانه در جبهه مذاکره سیاسی و اقتصادی باعث سرافکندگی و پیشروی دشمن در مجامع بین المللی گردید.
بنظر میرسد قصاب را بجای خیاط به مسلخ بردند در حالیکه شخص دیگری با شیطان بزرگ دست داده که بیم آنست اگر فرصت پیدا کند و در دور بعدی رای بیاورد با شیطانهای خطرناک دیگر منطقه نیز دست بدهد بنابراین طبق نظام اسلامی عبور از خطوط قرمز در این مواقع شورای محترم نگهبان بوسیله بصیرت و فراست حقوق دانان و عالمان دین علاج واقعه را قبل از وقوع بنمایند یعنی کاری که آن موقع در ناچاری باید کرد میبایستی هم اکنون پیش بینی و چاره سازی شود تا موجب برهم خوردن آرامش جامعه و نفوذ جاسوسان دشمن نگردد.
از سوی دیگر بازنگری متن اشکالات موجود در برجام که توسط نمایندگان منتخب مقام معظم رهبری و هیات بررسی کننده برجام با ریاست آقای دکتر زاکانی و حضور آقای دکتر کارخانه ای قبل از امضای برجام کشف و صورت برداری و ابلاغ شده در صورتیکه مفاد آن به نقض عهد شیطان بزرگ اشاره کرده باشد میتواند بیانگر قصور و تخلف و اثبات بی توجهی به تذکرات کتبی و کار کارشناسی تلقی گردد. براستی چه کسی پاسخگوی تحمیل میلیاردها دلار خسارت مادی و تخریب روحیه انقلابی مردم است؟
خسارتهای دفاع مقدس بعلت حمله نظامی رژیم بعث تحمیل شد که چاره ای بجز دفاع نبود اما خسارتهای هنگفت برجام هنگامی که تایید غنی سازی 20 درصد و تولید آب سنگین را در دولت قبل از شورای امنیت سازمان ملل داشتیم و در اوج اقتدار حکومت اسلامی که هیچگونه معارض و حمله نظامی وجود نداشت همچنین اجرای اقتصاد مقاومتی تصویب و ابلاغ شده بود هیچگونه بهانه و عذری پذیرفته نیست.
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi