شناسه خبر : 53979
چهارشنبه 07 تير 1396 , 15:33
اشتراک گذاری در :
عکس روز

جانباز و ۴۲ شهید قزوین قربانی سلاح‌های شیمیایی

گروه اجتماعی: مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان قزوین گفت: طی حملات سلاح‌های شیمیایی عراق به ایران در طول جنگ تحمیلی، ۵۴۶ جانباز و ۴۲ شهید استان قزوین قربانی این سلاح‌های مرگبار و وحشتناک شدند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) از قزوین، به نقل از روابط عمومی بنیاد شهید و امور ایثارگران استان قزوین، غلامرضا حقایق‌پور با اشاره به هشتم تیر ماه، سالروز بمباران شیمیایی سردشت و روز مبارزه با سلاح‌ های شیمیایی و میکروبی بیان کرد: این روز یادآور خاطره‌ تلخ اسفند سال ۶۶، شهر حلبچه در کردستان عراق است که طی آن صدها نفر جان خود را از دست دادند.

وی ادامه داد: اولین باری که ارتش عراق از سلاح شیمیایی در جنگ استفاده کرد مربوط به ۲۷ مهر ماه ۱۳۵۹ در منطقه جنوب (استان خوزستان) است، در این سال عراق چهار بار از سلاح شیمیایی از نوع تاول‌ زا (گاز خردل) استفاده کرده که یک مصدوم و ۲۰ شهید به دنبال داشت.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان قزوین افزود: حملات شیمیایی ارتش بعث در سال‌های ۶۰ و ۶۱ که مقارن بود با عملیات‌ های پیاپی رزمندگان اسلام، گسترش یافت و در سال ۶۰ عراق شش بار از این سلاح مرگبار و غیرانسانی استفاده کرد که باز در همان منطقه (جبهه ‌های جنوب) و از همان نوع تاول ‌زا بود که این بار یکصد و یک نفر به شهادت رسیدند.

وی اعلام کرد: در سال۱۳۶۱ و در عملیات والفجر مقدماتی، ۱۲ بار مناطق غرب و جنوب مورد اصابت بمب‌ های شیمیایی قرار گرفت و در عملیات‌ های والفجر ۲ و چهار در سال ۱۳۶۲، ۶۴ بار مورد اصابت بم ب‌های شیمیایی از نوع تاول‌زا (خردل) و اعصاب (تابون) قرار گرفتند که بر اثر این حملات وحشیانه و غیرانسانی صدها نفر شهید و هزاران نفر مصدوم شدند.

حقایق پور عنوان کرد: در سال ۱۳۶۲ سلاح‌ های شیمیایی تعداد زیادی از اهالی غیر نظامی مناطق مزبور را مصدوم و نابینا کرد و از تاریخ اول فروردین تا ۲۷ اسفند ۱۳۶۳، ۲ هزار و ۲۲۵ نفر مصدوم و ۴۰ شهید در عملیات ‌های خیبر و بدر حاصل اصابت ۵۸ بار بمب‌ های تاول‌زا، اعصاب، خفه ‌کننده و آلوده‌کننده خون است.

وی گفت: سال ۱۳۶۴، در عملیات‌های والفجر هشت و ابتدای والفجر ۹ در مناطق جنوب ۷۶ بار سلاح شیمیایی به کار رفت که حاصل آن ۷۷ شهید و حدود ۱۱ هزار و ۶۴۴ نفر مصدوم بود.

مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان قزوین افزود: عراق در پاسخ به حملات رزمندگان اسلام و به خاطر شکست سنگین در عملیات‌های پیروزمندانه کربلای ۲، چهار، پنج و شش یکصد و ۲ بار از سلاح‌ های شیمیایی استفاده کرد که ۴ هزار و ۷۲۰ نفر مصدوم و یکصد و ۷ نفر به شهادت رسیدند.

وی توضیح داد: در سال ۱۳۶۵ عراق در مناطق شلمچه، سردشت، خوزستان، بصره، کردستان، دیاله و ایلام ۴۳ بار از سلاح شیمیایی استفاده کرد که ۹ هزار و ۴۴۰ مصدوم و  ۴۴۲ شهید حاصل این حملات وحشیانه بود.

حقایق پور تأکید کرد: در سال پایانی، ۳۴ حمله شیمیایی در مناطق غرب، شمال غرب و جنوب ثبت شده است که آخرین بار آن بعد از قرارداد ۵۹۸ در تاریخ سوم شهریور در عملیات باز پس‌گیری «فاو» بود.

وی اضافه کرد: براساس آمارهای رسمی نهادهای مسئول در این رابطه تعداد کل شهدای حملات شیمیایی در طول جنگ حدود ۲ هزار و ۶۰۰ شهید و تعداد کل مصدومان نظامی و غیر نظامی حملات شیمیایی یکصد و ۷ هزار نفر و تعداد جانبازان شیمیایی (که در حال حاضر زیر پوشش بنیاد جانبازان هستند) حدود ۴۵ هزار نفر است.

این مقام مسئول با اشاره به اینکه سلاح‌های شیمیایی دارای آسیب‌های بی ‌شماری از جمله تأثیر موروثی بوده و از نسلی به نسل دیگر منتقل می ‌شود، اظهار کرد: بازماندگان بمباران شهر حلبچه که بیش از ۵ هزار کشته داشته اکنون به بیماری‌ های روانی، پوستی و مغزی بسیار خطرناک مبتلا هستند و تعداد بیماران سرطانی بسیار زیاد است.

وی اعلام کرد: استان قزوین به دلیل حضور رزمندگانش در مقاطع و مناطق مختلف جنگی، از حملات شیمیایی دشمن بی‌ بهره نبوده به طوری که طی هشت سال دفاع مقدس حدود ۴۲ تن از رزمندگان استان به واسطه حملات ناشی از بمب‌ های شیمیایی به شهادت رسیدند که پنج تن آنها پس از دوران دفاع مقدس شهید شدند.

حقایق پور یادآور شد: همچنین در طول همین مدت، ۵۴۶ تن از رزمندگان استان به درجه‌ جانبازی نایل شدند که در بین آنان آسیب‌ های ریه‌ ای ۵۳۶ مورد، چشمی ۴۳۲ مورد و پوستی ۴۵۱ مورد است

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi