شناسه خبر : 55888
شنبه 15 مهر 1396 , 12:11
اشتراک گذاری در :
عکس روز

درسنامه شهید حججی

تحلیل شخصیت، شهادت و وصیت شهید محسن حججی می‌تواند یک درسنامه کامل برای جوانان انقلابی باشد. رهبر انقلاب در دیدار روز سه‌شنبه با خانواده شهید محسن حججی فرمودند: «دشمنان تلاش‌های فراوانی برای بازگرداندن ملت به ویژه جوانان از راه جهاد و شهادت و فراموش کردن امام و گم کردن خط انقلاب انجام داده‌اند و می‌دهند. محسن حججی نمادی از جوانان انقلابی و معجزه جاری انقلاب اسلامی است. اگر کمیت و کیفیت جوانان انقلابی بیشتر از دهه ۶۰ نباشد، کمتر نیست...خدای متعال بر اساس حکمت خود و خصوصیاتی که در این جوان بود او را نماینده شهدا و عاملی برای افتخار کشور خود کرده است.» در این نوشتار به بررسی این خصوصیات و تحلیل وصیتنامه ایشان می‌پردازیم تا هویدا شود چگونه این شهید بزرگوار توانست به یک جریان‌سازی نو و عمیق درون بدنه فکری انقلاب اسلامی دست بزند و آن را پیش روی جوانان انقلابی قرار دهد:

1- ظلم‌ستیزی: یکی از ویژگی‌های بارز فکری و رفتاری در زندگی محسن حججی ظلم‌ستیزی و استکبارستیزی او بود. شهید در بخشی از اولین دستنوشته‌های خود خطاب به فرزندش می‌نویسد: اگر نمی‌رفتم باید تن به ظلم می‌دادم و شاهد توهین به اهل بیت رسول خدا می‌بودم. مقاومت و ایستادگی در مقابل ظلم و استکبار و عدم‌مسامحه با آن اولین و مهم‌ترین درسی است که از سیاق فکری، زندگی و شهادت شهید حججی می‌توان آموخت. 

۲- اقتدارخواهی و عزت‌طلبی نیز از اولین پیام‌هایی بود که ذهن عمومی جامعه از آخرین تصویر شهید حججی و نوع شهادت او بر گرفت؛ درسی که نیاز به بازگویی و تحلیل نداشت. موجی از اقتدار که در چهره شهید در لحظات اسارت نمایان است حجتی برای همگان شد که اگر به حقانیت راه اسلام و نظام اسلامی ایمان و باور قلبی و عقلی داشته باشی هرگز تن به ذلت و ظلم نخواهی داد و تا آخرین لحظه ایستادگی خواهی کرد. شهید حججی عزتمندانه ره توشه شهادت برگرفت و در میان تمام طبقات فکری جامعه آبرو و عزت یافت و نشان داد راه اسلام راه عزت و اقتدار در مقابل باطل است. حق و باطل را همنشینی و سازشی با یکدیگر نیست. در مقابل باطل مقاومت عزتمدانه لازم است و در نهایت این حق است که پیروز و مانا است، همانگونه که خون شهید حججی تبدیل به جریانی از رویش تفکر انقلابی در جامعه شد. بی‌شک خون و راه این شهید، به جریانی بدل خواهد شد که نمونه‌های فراوان از محسن حججی در آن رشد خواهند کرد.

۳- ولایتمداری: اولین توصیه‌ای که شهید حججی در متن وصیتنامه خود به مردم می‌کند، تنها نگذاشتن رهبری و حراست از ولایت است. این شهید بزرگوار قبل از هر وصیت و سفارشی قلم به حقانیت «ولی فقیه» می‌چرخاند و آن را در شرایط کنونی از مهمات برمی‌شمارد. ایشان مضاف بر وصیتنامه و پیش از آن بارها بر این مسئله تأکید و توجه داشته‌اند. حججی در آخرین دستنوشته خود می‌نویسد: (ان‌شاء‌الله شهادتم صدق گفتارم را گواهی می‌دهد، راه ولایت همان راه علی است و رهبر برحق سیدعلی است). این مهم نشان‌دهنده آن است که انقلاب و انقلابی‌گری بدون عنصر ولایتمداری تنها پوسته‌ای بی‌مغز، تهی و شکننده است که قابلیت رویش نسل‌های نوین و جهادگر و شهادت‌طلب درون بدنه انقلاب را دارا نیست.

۴- ایشان بعد از ولایت از اهمیت و جایگاه «حجاب و عفاف» در میدان جنگ نرم می‌گوید. شهید غیرمستقیم از دامنه فعالیت‌های ضدانقلاب پیرامون کمرنگ کردن عفاف و به چالش کشاندن حجاب سخن به میان می‌آورد و از تمام زنان سرزمین خود و زنان مسلمان می‌خواهد با حفظ حجاب و روشنگری در این میدان فرماندهان جنگ نرم اسلام باشند و در مقابل موجی که بنیان‌های انقلاب را نشانه رفته است، ایستادگی کنند و با تأسی از اهل بیت رسول‌الله (ص) و امام حسین(ع)صبورانه و با صلابت از این آرمان مهم اسلامی پاسداری کنند.

 ۵- اصل دیگری که شهید حججی پس از حجاب بر آن متمرکز می‌شود«مبارزه با غرب‌گرایی» است. بلاتردید امروزه تمایل به مدل‌های غرب‌ساخته و تعریف‌های نوینی که حتی از اسلام ارائه داده می‌شود، به یک آفت بزرگ فکری بدل شده است؛ نکته‌ای که از نگاه عمیق شهید در آخرین لحظات و شرایط خطیر جهاد نیز مهجور نمانده است. ایشان در این بخش از وصیت خود می‌نویسد:( از همه شما مردان امت رسول‌الله می‌خواهم فریب فرهنگ و مدهای غربی را نخورید!) و در ادامه، راه اهل بیت و شهدا-  یا همان «مدل اسلامی»- را به عنوان تنها مدل فکری صحیح و حجتی پیش روی همگان می‌داند و می‌نگارد: (همواره علی‌بن ابیطالب امیرالمؤمنین را الگو و پیشوای خود قرار دهید و از شهدا درس بگیرید...) بنابراین دوری از غرب‌زدگی و فریفته نشدن در مقابل آن و اهتمام به الگوهای ایرانی - اسلامی از مهم‌ترین درس‌هایی است که از سبک زندگی، شهادت و وصیت شهید محسن حججی بر جای مانده است.

۶- شهید حججی در بخش بعدی از وصیت خود به حق‌الناسی که بر گردن دارد اشاره می‌کند. این حساسیت به حق‌الناس و حقوق دیگران در جامعه نیز یک پیام بزرگ اخلاقی- سیاسی برای طبقات مختلف فکری در جامعه است. آیا پیروی از راه اهل بیت (ع) و اسلام با اهمال‌کاری و بی‌دقتی در بیت‌المال و حقوق مردم در جامعه قابل جمع است؟ این تفکر در سطح کلان می‌تواند خطاب به تمام ارگان‌ها در نظام جمهوری اسلامی بازگردد که باید بر چگونگی هزینه‌کرد و حراست از بیت‌المال و حقوق مردم حساسیت ویژه‌ای قائل شود. بدون شک حق‌الناس تنها جنبه مادی نبوده و اگر ارگانی به‌علت بی‌کفایتی یا سیاست‌های نادرست ملت را با اتلاف وقت، انرژی، هزینه و ضررهای بسیار روبه‌رو کند، این نیز حق‌الناسی بر گردن آن خواهد بود. توجه شهید حججی به کوچک‌ترین دیونی که بر ذمه اوست می‌تواند تلنگر خوبی به افراد، ارگان‌ها و نهادها برای اهمیت به این اصل مهم اسلامی باشد.

7- بخش نهایی وصیت شهید حججی فرازی شگرف از دعای عهد است. در این قسمت شهید مضاف بر دعای ظهور، به وظایف افراد در نظام اسلامی برای مبارزه و زمینه‌سازی در این مسیر اشاره می‌کند. امام خمینی(ره) در صحیفه نور این مهم را بزرگ‌ترین آرمان و رسالت نظام جمهوری اسلامی برمی‌شمارد که حرکت در مسیر اصلاح حکومت و سپس جامعه، زمینه‌های تحقق عدالت، کمال، رفاه و امنیتی را که ماحصل تفکر مهدوی است، فراهم می‌کند. امام در پاره‌ای از فرمایشات خود با سران نظام می‌فرمایند: «مسئولان جمهوری اسلامی اگر به فکر ایجاد حکومت جهانی حضرت حجت نباشند، خائن و خطرسازند، حتی اگر به مردم خدمت کنند.» رهاورد این تفکر منجر به رویش‌های جوانه‌های انقلابی همچون شهید محسن حججی می‌شود که تبعیت از ولی‌فقیه، حراست از امنیت کشور و نظام اسلامی و پاسداری از آرمان برحق مهدویت را معنا می‌کند. سبک زندگی و شهادت شهید حججی می‌تواند یک الگوی فکری تمام‌عیار برای جوانان انقلابی باشد که حقیقت‌خواهی و شهادت‌طلبی از عناصر اولیه آن است. جای جای زندگی و مبارزه این شهید بزرگوار درس‌های عمیق، زیبا و مهمی را برجای گذاشته که مسئولیت پاسداری از آن و همچنین آرمان بزرگ تمام شهدای راه اسلام را برای مردم هر زمان سنگین‌تر می‌کند. 

منبع: روزنامه جوان

اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi