شناسه خبر : 61866
یکشنبه 06 آبان 1397 , 13:02
اشتراک گذاری در :
عکس روز

شان ایثارگران، پاسکاری بین دستگاه‌ها نیست

بازماندگان شهدا،‌ جانبازان و‌ ایثارگران بدون هیچ‌گونه چشمداشتی از جان و مال خود برای حفظ نظام جمهوری اسلامی ایران مایه گذاشتند و هیچ طلبی از دولت و ملت ندارند، اما شایسته نیست آنچه را که مقنن حق‌شان دانسته و قانونگذار مقرر داشته، از آنها در پیچ و خم مناسبات اداری سلب شود یا بین دستگاه‌های اجرایی مختلف پاسکاری شوند. توجه و تدقیق در مراتب زیر موید این رویکرد است.
1- قانونگذار در قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران، کلیه دستگاه‌های اجرایی را مکلف به تامین و پرداخت 100 درصد هزینه بیمه درمانی تکمیلی ایثارگران و افراد تحت تکفل آنها اعم از شاغل و بازنشسته کرده است.
2- اما در برابر این نص صریح قانونی، دولت طی مصوبه‌ای در سال 96 در آیین‌نامه اجرایی فصل سوم قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران چنین  مقرر داشت:
ماده 2- تامین صددرصد (100%) هزینه بهداشتی - درمانی افراد مشمول شاغل و بازنشسته دستگا‌ه‌های اجرایی و افراد تحت تکفل آنان پس از پرداخت هزینه‌های متعلق به بیمه پایه در قالب مکمل بر عهده بنیاد است.(1)
3- صدور این مصوبه در حالی بود که ماده 15 قانون مذکور، امور مربوط به بیمه تکمیلی هر جانباز شاغل یا بازنشسته را بر عهده دستگاه اجرایی که جانباز درآن شاغل یا بازنشسته شده بود، گذاشته بود، اما متن ماده 2 فوق‌الذکر طی مصوبه دولت به پیشنهاد مشترک بنیاد شهید و وزرای کار، بهداشت و درمان و دفاع در دولت تصویب شده بود و برای بسیاری از جانبازان به دلیل عدم تامین اعتبار و دیگر مضایق، مشکل ایجاد کرده بود و هم مغایر قانون بود که اخیرا دولت با صدور مصوبه ذیل به محور قانون در این مورد نزدیک شد که جای تقدیر و تشکر دارد.
هیئت وزیران در جلسه 11/7/1397 به پیشنهاد شماره 318536 مورخ 24/6/1397 سازمان برنامه و بودجه کشور و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تصویب کرد:
ماده (2) آیین‌نامه اجرایی فصل سوم قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران موضوع تصویب‌نامه شماره 136726/ت/52740 هـ مورخ 30/10/1396به شرح زیر اصلاح می‌‌شود:
ماده 2- کلیه دستگاه‌های اجرایی موظفند از محل سرجمع اعتبارات مصوب و در قالب تخصیص اعتبار ابلاغی نسبت به تامین و پرداخت هزینه بیمه درمان تکمیلی ایثارگران و افراد تحت تکفل ایشان اعم از شاغل یا بازنشسته در دستگاه مربوط اقدام کنند.(2)
4- ختم کلام، راقم این سطور چندی قبل در مورد قیمت تمام‌شده یک جلسه هیئت وزیران مطالبی را به اطلاع مخاطبین رساندم که در آن مقال زیان‌های ناشی از تصمیمات غیرکارشناسی چه فرصت از دست‌رفته‌ای را برای خدمت‌رسانی دولت به گروه‌های هدف ایجاد کرده تا براساس آزمون و خطا و نه براساس عمل به مر قانون، این خدمت‌رسانی انجام شود. نیم‌نگاهی به صدر دو مصوبه سال 96 و 97 که اولی به شرح زیر و دومی به شرح فوق محصول کار دو پیشنهاد است، موید این ادعاست:
هیئت‌وزیران در جلسه 20/10/1396 به پیشنهاد مشترک بنیاد شهید و امور ایثارگران و وزارتخانه‌های تعاون، کار و رفاه اجتماعی،‌ بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح و ستاد کل نیروهای مسلح و به استناد تبصره ماده (20) قانون جامع خدمات‌رسانی به ایثارگران - مصوب 1391 -، آیین‌نامه اجرایی فصل سوم قانون مذکور را به شرح زیر تصویب کرد:
مقایسه دو پیشنهاد منتهی به صدور این مصوبات که دومی به پیشنهاد سازمان برنامه و بودجه و اولی به پیشنهاد چهار دستگاه اجرایی موید این پیچ و خم‌های تدوین مقررات است که کارشناسان حقوقی دستگاه‌های متولی توجهی به آن ندارند.

غلامرضا انبارلویی

اینستاگرام
با تشکر از مطلب بسیار عالی شما
انشااله هر چه سریعتر این مصوبه غیر کارشناسی لغو شود
سلام جناب دکتر روحانی، جناب دکتر جهانگیری دستتان دردنکند بااین مصوبه اخیرتان علیه ایثارگران. بنده حالا دارم حس میکنم که نمک این طعم دهنده کهنه و رویایی نسل بشر می تواندکاربردهای وحشت انگیزی هم داشته باشدمثلا پاشیدن به زخمی که سی سال است هرروزتازه تر می شودونیز پی بردن به مصداق این مصرع:
مازیاران چشم یاری داشتیم/خودغلط بود آنچه می پنداشتیم
وفقط در این وامصیبت دوران، شما راارجاع می دهم به قطره های خونی که ازقلم باباطاهربرروی کاغذ چکیده است :
ته که نوشم نه ای نیشم چرایی /ته که یارم نه ای پیشم چرایی / ته که مرحم نه ای برزخم ریشم/نمک پاش دل ریشم چرایی
بعد از 30 سال دولت بی کفایت و سازمان ( بی برنامه ) بودجه شرمنده ی ایثارگران شد ---- دشمنان خارجی هیچ غلطی نمکنند ولی بعضی از وزیران بیشتر از غلط هم کردند !!!!!رسیده گی به امور بیمه مکمل ایثارگران وظیفه بنیاد شهید است .
سلام . بنده در تاریخ امروز 11ابان 97 برگه بستری از خاتم دارم و قرار بود فردا 12عمل کنم و مشکل هالوکس دارم حتی از شرکت ارکاک در تاریخ 28 مهر قطعه هم گرفتم ولی چون بازنشسته اموزش و پرورش هستم بیمه را قطع کردند و از عمل ماندم . چرا حداقل دو ماه زودتر اعلام نکردند و زیر ساخت ان که هماهنگی و پیوستگی بیمه باشد اول انجام ندادند .معلوم است افرادی فقط قصد اذیت و سردرگمی جانبازان را دارند . اگر خدایی میشناسند .خدا از انها نگذرد .که من بشخصه نمیگذرم . میتوانی از بیمارستان اقای حبیبی تجهیزات پزشکی صحت مطالب بنده را بپرسی . دو ماه بود در نوبت بودم و بعد از ان با یه خط شما هیچ . باز من . جانبازی که الان اتفاقی براش میفته چه . خدایا بلایی که اینها دانسته بر سر ما میاورند بر سرشان بیاور . چون امام حسین ع فرمود بترس از اه کسب که جز خدا پناهگاهی ندارد .
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi