شناسه خبر : 65908
پنجشنبه 19 ارديبهشت 1398 , 11:13
اشتراک گذاری در :
عکس روز

درباره ماده ۱۶ و ۵۸

جواد ادبی ممقانی جانباز 50 درصد از تبریز- محضر حجت الاسلام والمسلمین جناب آقای دکتر حسن نوروزی سخنگوی محترم کمیسیون قضایی و حقوقی و ریاست محترم فراکسیون ایثارگران مجلس شورای اسلامی

 چنانچه قوانین ایثارگری مصوب مجلس و دولت ضمانت لازم اجرایی را  مخصوصا در شرکت های واگذار شده بر اساس اصل ( 44 ) قانون اساسی را ندارد و با توجه به اینکه مادتین (16) قانون تسهیلات استخدامی و اجتماعی جانبازان انقلاب اسلامی مصوب 1374 مجلس شورای اسلامی و (58) قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران متضمن اجرای قوانین ایثارگری در قوانین موضوعه میباشد، دارای اشکالات اساسی حقوقی و قضایی میباشد که قوانین مورد تعبیر و تفسیر مختلف قرار گرفته و فاقد تحکم لازم در مقام الزام به اجرا میباشد، لذا با عنایت به گذشت چندین سال از تصویب قانون تسهیلات استخدامی جانبازان علی الخصوص ماده (16) آن که در خصوص تضامین اجرایی قانون اخیرالاشاره و با تنفیذ ماده مذکور در ماده (58) قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران و وجود اشکالاتی در ساختار سازمانی و تشکیلاتی کمیسیون ماده (16) و تحت سیطره بنیاد شهید و امور ایثارگران بودن این کمیسیون مشکلاتی را به شرح زیر داراست:

1. عدم پیش بینی مجازات های لازم برای مدیران شرکت ها و سازمان های غیر دولتی مشمول واگذاری اصل (44) در قوانین جزایی و حقوقی از جمله اشکالات تضامین اجرای قوانین ایثارگری بوده ومستلزم بازنگری و اصلاح پاره ای از قوانین تضمینی اجرای مصوبات ایثارگری به نفع جامعه هدف میباشد.

2. اقدامات لازم در خصوص تفکیک کمیسیون ماده (16) رسیدگی به شکایات جانبازان با عنایت به نظر حضرتعالی در خصوص تفکیک نمایندگی ولی فقیه در بنیاد شهید جهت اعمال نظارت عالیه برعملکرد دستگاه های اجرایی دولتی و عمومی در اجرای قوانین ایثارگری مورد پیشنهاد و انتظار است چون بر اساس رای وحدت رویه دیوان محترم عدالت اداری نیز کمسیون یاد شده شخصیت حقوقی مجزایی از بنیاد شهید دارد ولی در عمل متاسفانه چنین نیست و آرای صادره تحت نظر بنیاد و دولت بر علیه ایثارگران صادر می گردد.

3. عدم صلاحیت رسیدگی کمیسیون ماده (16) در رسیدگی به سایر دعاوی قوانین متفرقه ایثارگری که بر اساس ماده (16) قانون تسهیلات استخدامی و اجتماعی و ماده (58 ) قانون جامع ایثارگران که نوجبات سرگردانی ایثارگران در سایر مراجع اداری و قضایی شده و منتج به نتیجه هم نمی شوند لذا به نظر می رسد دایره شمول صلاحیت کمیسیون یاد شده مورد بازبینی و اصلاح قرار گیرد.

با تشکر و امتنان فراوان

کد خبرنگار: 20
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi