شناسه خبر : 78611
چهارشنبه 14 آبان 1399 , 15:35
اشتراک گذاری در :
عکس روز

کشورهای عطسه ای!

فاش نیوز - بسم الله‌القاسم‌الجبارین؛ اتحاد شوروی بنیاد یکپارچگی ملتش را بر پایه‌ی نظام دوقطبی و دشمنی با امپریالیسم آمریکا پی‌ریزی کرده بود.‌ پولیت‌بورو و رهبران شوروی همه‌ی توانایی اقتصادی - رسانه‌ای خود را بر چند پایه استوار کرده بودند:

۱- آفرینش دشمن و فراگیر کردن آن در ۱۵ جمهوری و کشورهای اقماری؛

۲- تمرکز بر توانمندی تسلیحاتی در بخش های هسته ای و غیره و غفلت از نیازهای زندگی. مثلاً اتحاد شوروی از ۱۹۱۷ تا ۱۹۹۰(۷۳ سال) نتوانست در بازار جهانی مانند ژاپن و آلمان حتی یک برند لوازم خانگی ارائه دهد؛

۳- پشتیبانی و یاری نظامی از حکومت‌های کمونیستی اقماری.

یکی از کارهای شگفت و باورنکردنی شوروی، تمرکز روزانه و ارائه‌ی وضعیت سلامتی رئیس جمهور و اعضای متنفذ سنای آمریکا بود. سفارت و جاسوسان شوروی پیاپی موظف به ارائه‌ی گزارش آنان بودند. کار به جایی رسیده بود که جاسوسان شمار عطسه‌های روزانه‌ی رئیس جمهور را گزارش می‌دادند.

در واقع توانمندی و یکپارچگی شوروی به اوضاع و احوال درونی آمریکا گره خورده بود. اعضای پولیت بورو(دفتر سیاسی) وضعیت تندرستی رئیسان جمهور آمریکا را برای برنامه‌ریزی و تبلیغ درونی و کشورهای اقماری لازم پنداشته و به جای نقش آفند استراتژیک، رویکرد انفعالی و پدافندی در پیش گرفتند. کار به جایی رسیده بود که کمترین فراز و نشیب وال‌استریت و دلار و سهام، خود به خود، این ابرقدرت را هم زیر تاثیر قرار می‌داد.

چنین موضعی یعنی چیرگی دلار و وال استریت و بازار جهانی؛ که هنوز هم در مورد جهان، به ویژه کشورهای متخاصم با غرب همچنان حفظ شده و تصمیمات آنان خود به خود بازار این کشورها را چه بخواهند و چه نخواهند متاثر می‌کند.

به این‌گونه کشورها می‌توان لقب عطسه‌ای داد و استقلال آنان را به جهت تاثیرپذیری سخت و خرد کننده از بازار جهانی و تصمیمات قدرت ها، " استقلال عطسه ای" نامید. بدین معنی که کمتریت سرنوشت این گونه ملت- دولت‌ها تابع تغییرات و تصمیمات دیگران است ...

|محمدرضا سابقی

اینستاگرام
برشی از یک کتاب
#شق_القمر_حقیقی

غالباً می‌پنداریم که انسانِ برتر ، موجود خارق‌العاده ای است که شق القمر می کند و عظیم ترین حوادث را در زندگی رقم می‌زند . شق القمر #حقیقی آدمی #اخلاق و #تربیت اوست ‌. معجزه واقعی انسان ، زیباترین و درست زندگی کردن اوست . چه بسیارند که با تلاش های شگفت و شکوهمند خویش گوش فلک و چشم ملک را کر و کور می کنند اما در حوزه اخلاق و تربیت انسانی در می مانند . وقتی پیامبر در متن تعالیم تربیتی خویش می گوید : طُوبی لِمَنْ مَنَعَهُ عَیبُهُ عَنْ عُیوبِ الناس ، خوشا به حال کسی که عیب های خودش او را از پرداختن به عیب های دیگران باز می دارد ، آیا چنین باید اندیشید که او از امری پیش پا افتاده سخن گفته است ؟ بسیاری از بزرگانِ آدمیان چه رسد به کوچکانِ شان در پایبندی #عملی و دائمی به همین اصل اخلاقیِ ظاهراً ساده ، فراوان فرومانده اند و فرو می مانند . اگر نمونه های واقعاً استثنایی را جدا کنیم آیا واقعاً جامعه بشری ما ، در رعایت این قاعده اخلاقی #مختصر و کوچک موفق است ؟
ممنون یادداشت های تاریخی شما فوق العاده اند.
در باره مقاله ربنا ربنای شجریان نبود شما در همینجا اول نقد بسیار داشتم ولی بعد از خواندن کلمات ها و سایر مقاله های شما نظرم برگشت. و با شما موافقم
میبینم علاوه بر همه فک و فامیلا بچه محلاتم خبر کردی یه چیزی گفته باشن . اون سوگلی ارتباطات فاشم بیاد عجب شله قلم کاری بشه !!!
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi