شناسه خبر : 79116
جمعه 07 آذر 1399 , 13:51
اشتراک گذاری در :
عکس روز

بازگشت آمریکا به برجام؛ از خیال تا واقعیت

فاش نیوز - در حالی که کارد مشکلات اقتصادی به استخوان معیشت مردم رسیده است، برخی امید به رئیس جمهور بعدی آمریکا و بهبود اوضاع دارند. با اینکه دموکرات‌ها بار‌ها اعلام کرده‌اند نظرشان نسبت به ایران با جمهوریخواهان یکی است و دموکرات‌ها هم همان گرگ در لباس بره هستند، ولی خوشبینی‌ها نسبت به دولت بعدی آمریکا به‌قدری رایج شده که حتی قیمت ارز و خودرو نسبت به اخبار انتخاباتی کاخ سفید هماهنگ‌تر شده است تا تصمیمات کنترلی مسئولین و نهاد‌های نظارتی که در این مدت گرفته شده است. پس دور از انتظار نیست که عده‌ای در فضای مجازی شایعه کنند که «جو بایدن ایرانی الاصل است»!

امروزه که سوال رایج در ذهن هم‌وطنان درباره‌ی مذاکره‌ی احتمالی بین ایران و آمریکاست، عده‌ای حتی امید بازگشت آمریکا به برجام سابق را دارند؛ در صورتی که عاقلانه نیست که آمریکا، ایرانی را که به مرگ گرفته تا به تب راضی کند، به شرایط برجام برگرداند و یا حتی پیش‌شرطی که این روز‌ها برخی اعلام می‌کنند را بپذیرد.

برخی دیگر از تحلیل‌گران هم معتقدند باتوجه به بدعهدی‌های آمریکا در مذاکرات با ایران، در آینده مذاکره‌ای صورت نخواهد گرفت. مذاکره با آمریکا از مک فارلین تا برجام هرگز برای ایران، برد-برد تلقی نشده؛ و بعد از برجام هم بدبینی روزافزونی در سیاست خارجه‌ی ایران نسبت به آمریکا به وجود آمده است. اما آیا وضعیت جامعه‌ی ما تحمل ادامه و یا تشدید شرایط فعلی را دارد؟ اگر واقع‌گرایانه به این سوال نگاه کنیم پاسخ مثبت نیست.

در شرایط فعلی که نگاه مجلس به شرق و نگاه دولت به غرب است، بحث گرایش به قدرت‌های شرقی هم مطرح می‌شود؛ ولی در طول تاریخ قدرت‌های شرقی هم دوست و پایبند به ایران نبوده‌اند و دنبال ماهی گرفتن از آب گل آلود بوده‌اند. این مسائل باعث شده مذاکره با قدرت‌ها، چه شرقی و چه غربی «گربه‌‌سیاه»(1) ایران بشود و طرف متضرر همواره ایران باشد.

با تمام این توصیفات به نظر می‌رسد دولت فعلی ایران همچنان نظرش به مذاکره و توافق با آمریکا مساعد است و حتی ادغام بانک‌های نیرو‌های مسلح را نیز می‌توان گامی در جهت پیشبرد «اف ای تی اف» دانست.

امروزه در دنیا همه‌ی راه‌ها به مذاکره و توافق ختم می‌شود و حتی جنگ‌ها نیز با مذاکره به پایان می‌رسند. پس مذاکره احتمالی ایران و آمریکا نیز دیر یا زود، محتمل به نظر می‌رسد. البته ممکن است شکل مذاکرات عوض بشود و توافق به صورت پنهانی و پشت در‌های بسته باشد و یا طرف مذاکره کننده به جای آمریکا دولت‌های اروپایی باشند. همچنین توافق احتمالی، برای دولت بعدی آمریکا هم ارزشمند و یک دستاورد مهم تلقی می‌شود و آمریکا بار‌ها اعلام کرده است تمرکز سیاست خارجه‌اش بر منطقه‌ی حساس خاور میانه است.

در پایان امید است مسئولین با در نظر گرفتن همه‌ی جوانب و درس گرفتن از تجربیات قبلی مذاکرات، به توافقی برسند که هم صلابت و عزت کشور حفظ شود و هم معیشت مردم در وضع بهتری قرار بگیرد.

محمدیاسین ساقی

(1)کنایه از بدشگونی

اینستاگرام
سلام به ساقی جوان
آزادی بستر عدالت است و اخلاق و انسانیت.
اگر آزادی حکومت کند نقد و نقادی ارج پیدا کند سفله گان جامعه و ریا کاران زر پرست نخواهند توانست بر مسند قدرت بنشینند و بر اساس منافع قومی قبیله ای فرمان برانند.بیش از ۹۰ درصد مشکلات داخلی ایران منشاء داخلی دارد و ۱۰ درصد آن خارجی است.از پدر بزرگوارت بپرس زمان جنگ یک اسلحه بود و ۵ خشاب و دو تا نارنجک در مقابلمان ۹ کشور بودند علاوه بر عراق.اکنون نیز جهان علیه ماست و یکدست علیه ما اما مدیران و مسئولین هستند که اصلا و ابدا درخدمت مردم نیستند و بس.قیمت گوشت وارداتی ۲۸ هزار تومان + حمل+ مالیات و عوارض ۴۵ هزار تومان چرا قیمتش اینچنین است؟
مدیران مملکت ۴۰ سالست تغییر نکرده اند چرا.آزادی احزاب چه شده؟!آزادی بیان کو؟!عمل به قانون اساسی چه شد . هزینه تحصیل چرا اینقدر گران شده مگر در قانون اساسی ما تحصیل رایگان نداریم و.....
آقای دکتر ساقی جوان (به رسم کامنت قبلی) عرض سلام و ادب
در موضوع بحث میان دولت ایران و آمریکا ، پیش فرض هائی وجود دارد که باید نگریست در صورت انجام مذاکره احتمالی ، چه سودی خواهیم برد و در کجا متضرر میشویم.
در نگاه اول به وضعیت سیاست خارجی ، دولت جو بایدن پس از استقرار در کاخ سفید ، اگر بپردازیم خواهیم دید که دولت جدید ایالات متحده آمریکا و جو بایدن در نظر دارند در صورت توافق با ایران ، با نگاهی متفاوت از نگاه سیاست خارجی دولت باراک اوباما ، به یک توافق جدید برسند ، تا جائی که خانم کاملا هریس معاون اول جو بایدن قبلا" اعلام داشتند که آمریکا در صورت توافق هسته ای با ایران ، باید به یک توافق موشکی هم دست یابد ، در حالیکه مقامات جمهوری اسلامی ایران ، بارها اعلام کرده اند که در موضوع سلاحهای متعارف موشکی خود ، هرگز مذاکره نخواهند کرد. (این به کنار)
در وضعیت پیچیده مشکلات اقتصادی ، اجتماعی و کرونائی کشورهم باید دید آستانه تحمل نظام تا به کجا حاضر به مذاکره است . در بین دو جناح اصلاح طلب و اصولگرای کشور ، دو دیدگاه کاملا" متفاوت وجود دارد ، اصلاح طلبان از پیروزی جو بایدن بشدت جو زده شده و از هم اکنون پرچم سفید به احتزاز درآورده اند و تسلیم شده اند ، در برابر جناح اصولگرا با انتقاد شدید ، با مذاکره با دولت آمریکا با توجه به بد اهلی ، سیاستمداران کاخ سفید ، نسبت به این موضوع هشدار اکید داده اند.
حال با توجه به دیدگاه های هر دو جناح سیاسی کشورمان ، باید اذعان داشت مقامات بلند پایه و طرفداران جناح های سیاسی آنها ، باید بدانند در نظام جمهوری اسلامی ایران ، هیچ موضوعی فراتر از حوزه (مصلحت نظام) نیست و هر دو جریان سیاسی باید در برابر مصلحت نظام تمکین کنند اگر چه مذاکره ای هرگز انجام نگیرد یا فرض بر مذاکره احتمالی.
موضوع مصلحت نظام ، موضوعی است که بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران ، حضرت امام (ره) همیشه بر آن تاکید داشته و بیشترین هزینه را خود حضرت امام (ره) پرداخته اند چه در موضوع جانشینی و عزل آقای منتظری از قائم مقام رهبری چه در زمان پذیرش قطعنامه 598 و تعبیر ایشان از نوشیدن (جام زهر) ، چون حضرت امام (ره) با آن دور اندیشی مثال زدنی خود می دانستند تا زمانی که خودشان ، در قید حیات هستند باید مسئله جنگ تحمیلی را چاره جوئی کرده و در نهایت آبرومندی و عزت پایان داستان هشت سال دفاع مقدس را مدیریت کردند ، تا جائی که اکنون ، پس از سه دهه از پایان هشت سال دفاع مقدس ، ایثارگران و خانواده های آنان بعنوان بازماندگان از جنگ تحمیلی از این حیث ، عزت مدار و شاکر خداوند هستند و نشان داده تدبیر حضرت امام (ره) کاملا" بجا و شایسته بود و ایشان هرگز در بحث مصلحت نظام با احدی تعارف نداشتند .
لذا از مسئولان ارشد و هواداران جناح سیاسی کشورهم نیز دعوت می شود با خویشتنداری ، حافظ منافع نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران و مصلحت نظام باشند و با بینش عقیدتی ، سیاسی خود به این جمله تاریخی حضرت امام (ره) توجه کنند (پشتیبان ولایت فقیه باشید تا آسیبی به این مملکت نرسد) و با اطاعت بی چون و چرا از رهبر فرزانه انقلاب ، گوش به فرمان باشند و هر چه رهبری معظم انقلاب و مدیران ارشد نظام ، چاره دیدند گردن بگذارند . والسلام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi