شناسه خبر : 56820
یکشنبه 05 آذر 1396 , 13:15
اشتراک گذاری در :
عکس روز

مقررات کسر خدمت فرزندان ایثارگران، اما و اگرها...

اولویت بهره مندی از کسر خدمت سربازی برای واجدین شرایطی که بالاترین امتیاز را دارند به ترتیب با کارکنان وظیفه درحال خدمت، مشمولیت وظیفه غیرغایب دارای برگ اعزام هر سال و در صورت تکمیل نشدن بخشی از ظرفیت بیست هزار نفر، با مشمولین دارای معافیت موقت تحصیلی، پزشکی و کفالت خواهد بود.

 

 - فاش نیوزبر اساس اطلاعیه ستاد کل نیروهای مسلح در اجرای بند"د" ماده 88 قانون پنج ساله ششم توسعه کشور و برابر توافق انجام شده فی مابین رئیس مجلس شورای اسلامی و رئیس ستاد کل نیروهای مسلح 20 هزار نفر از فرزندان ایثارگران که دارای بیشترین درصد جانبازی، آزادگی و رزمندگی هستند، شامل این فرایند می شوند.

 

بر اساس اطلاعیه ستاد کل نیروهای مسلح در اجرای بند"د" ماده 88 قانون پنج ساله ششم توسعه کشور و برابر توافق انجام شده فی مابین رئیس مجلس شورای اسلامی و رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، در طول برنامه پنج ساله ششم توسعه هر ساله تعداد حداکثر 20 هزار نفر از فرزندان ایثارگران که دارای بیشترین درصد جانبازی، آزادگی و رزمندگی هستند، یا تجمیع امتیاز جانبازی، رزمندگی و آزادگی آنان به بالاترین امتیاز برسد، برابر ضوابط و فرآیند زیر از کسر خدمت بهره مند خواهند شد. مفاد اطلاعیه ستاد کل نیروهای مسلح به شرح زیر است:

 

1 - برای تعیین افراد واجد شرایط دارای اولویت برای هر سال، کلیه جانبازان، آزادگان و رزمندگان دارای فرزند ذکور خدمت نکرده، اعم از این که در سن مشمولیت باشند یا نباشند از اول  تا 15 آذر با مراجعه به دافتر پلیس + 10 نسبت به ثبت نام اقدام نمایند.

از آنجایی که ثبت نام در مرحله مقدماتی صرفا برای تعیین افراد واجد شرایط و دارای اولویت می باشد، لذا افراد براساس مدارکی که دردست دارند و در صورت فقدان مدارک، براساس خود اظهاری ثبت نام نمایند، در این مرحله نیاز به مراجعه افراد به سازمان های نیروهای مسلح برای اخذ گواهی معتبر یا تایید مدارک نمی باشد.

2 - پس از ثبت نام مقدماتی، تعداد حداکثر بیست هزار نفر که دارای بیشترین درصد جانبازی یا بیشترین مدت آزادگی و رزمندگی هستند یا جمع سابقه ایثارگری آنان به بالاترین امتیاز می رسد، برای دریافت کسر خدمت به عنوان اولویت تعیین خواهند گردید که در این مرحله واجدین شرایط تعیین شده موظف به تهیه مدارک معتبر جانبازی و آزادگی از بنیاد شهید و رزمندگی از سازمان مربوطه و ارائه آن به سازمان وظیفه عمومی ناجا برابر فرآیند اعلامی از سوی آن سازمان خواهند بود.

3 - اولویت بهره مندی از کسر خدمت سربازی برای واجدین شرایطی که بالاترین امتیاز را دارند به ترتیب با کارکنان وظیفه درحال خدمت، مشمولیت وظیفه غیرغایب دارای برگ اعزام هر سال و در صورت تکمیل نشدن بخشی از ظرفیت بیست هزار نفر، با مشمولین دارای معافیت موقت تحصیلی، پزشکی و کفالت خواهد بود.

4 - مشمولین غایب یا سربازان فراری در اولویت بهره مندی از امتیاز کسر خدمت نمی باشند.

5 - کارکنان وظیفه ای که در حال خدمت می باشند در صورت بهره مندی از کسر خدمت، کارت پایان خدمت دریافت می نمایند و آن دسته از مشمولین واجد شرایط که پدر آنان دارای حداقل 24 ماه سابقه رزمندگی یا آزادگی یا حداقل 24 درصد جانبازی بوده یا تجمیع این امتیازات به عدد حداقل 24 برسد، اگر چنانچه براساس امتیازات افراد ثبت نام کننده در آن سال، به عنوان اولویت برای بهره مندی از کسر خدمت تعیین شوند، کارت معافیت دریافت نموده و می بایست متعهد گردند تا چنانچه ظرف مدت 5 سال برای طی آموزش رزم مقدماتی نظامی فراخوان شدند، خود را برای طی دوره معرفی نمایند.

6 - مشمولین متولد 1372 به قبل که قبلا از مقررات کسر خدمت (9 روز به ازای هر ماه رزمندگی، آزادگی یا یک درصد جانبازی) برخوردار شده و هنوز خدمت دوره ضرورت خود را به اتمام نرسانده اند در صورت قرار گرفتن در شمول این مقررات می توانند وضعیت خود را با این مقررات تطبیق و از ضوابط جدید بهره مند گردند.

7 - آن دسته از ایثارگرانی که براساس مقررات 30 ماه رزمندگی، 25 درصد جانبازی یا 24 ماه آزادگی، یک یا بیش از یک فرزند خود را معاف نموده اند، صرفا در صورت دارا بودن سابقه ایثارگری مازاد بر موارد استفاده شده قبلی، می توانند در شمول این مقررات قرار گیرند.

8 - از تاریخ 1396،09،18 کسر خدمت ایثارگری صرفا در چارچوب مقررات جدید بوده و سایر مقررات قبلی از جمله بهره مندی متولدین ماقبل سال 1373 از 9 روز کسر خدمت به ازای یک ماه رزمندگی یا آزادگی با 1 درصد جانبازی ملغی می گردد.

9 - درخصوص تبصره 2 ماه 33 قانون احکام دائمی برنامه های توسعه کشور که سقف رزمندگی، آزادگی و جانبازی را برای معافیت فرزندان ایثارگران کاهش داده بود به دلیل این که بند "د" ماده 88 قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه کشور (کسر خدمت ایثارگری) برابر مصوبه مجلس شورای اسلامی بر این ماده حاکم می باشد، لذا این بند در طول برنامه پنج ساله ششم قابلیت اجرایی نداشته و بعد از اتمام برنامه توسعه ششم در این خصوص تصمیم گیری خواهد گردید.

10 - سازمان وظیفه عمومی ناجا ضمن فراهم نمودن ساز و کار اجرایی موضوع، نسبت به اطلاع رسانی لازم درخصوص فرآیند اجرای کار اقدام خواهد نمود، لذا از مردم محترم تقاضا دارد اقدامات خود را صرفا براساس اطلاع رسانی انجام شده از سوی سازمان وظیفه عمومی انجام داده و سوالات و ابهامات خود را نیز از طریق آن سازمان پیگیر باشند.

ثبت نام متقاضیان کسر خدمت ایثارگری تا 15آذر ماه

 

این در حالی است که رئیس اداره سرمایه انسانی سرباز ستاد کل نیروهای مسلح با تشریح روند ثبت نام، انتخاب مشمولان، اولویت‌ها و جزئیات جدیدی از قانون کسر خدمت فرزندان ایثارگران، از آغاز ثبت نام متقاضیان این قانون تا 15 آذر ماه خبر داد.

سردار موسی کمالی رئیس اداره سرمایه انسانی سرباز ستاد کل نیروهای مسلح با اشاره به اطلاعیه ستاد کل نیروهای مسلح و ابلاغ قانون کسر خدمت  ایثارگری با اشاره به جزئیات این قانون و زمان اجرای آن اظهار کرد: با توجه به هماهنگی های انجام شده، تا 15 آذر ماه ، لازم است تمام جانبازان، رزمندگان و آزادگان که دارای فرزند ذکور به خدمت نرفته هستند، ثبت نام کنند.

* آغاز ثبت نام کسر خدمت ایثارگری تا 15 آذر ماه

رئیس اداره سرمایه انسانی سرباز ستاد کل نیروهای مسلح با بیان اینکه مهلت این ثبت نام محدود است افزود: تمام این ایثارگران عزیز که دارای فرزند ذکور به خدمت نرفته هستند، فارغ از سن و مشمول بودن یا نبودن فرزندانشان باید طی این مهلت در دفاتر پلیس +10 ثبت نام کنند.

وی با تاکید بر اینکه تمام ایثارگران دارای فرزند ذکور به خدمت نرفته باید در این مهلت مقرر ثبت نام کنند ادامه داد: بر اساس برنامه ‌ریزی‌ های انجام شده، ثبت نام ایثارگران، تنها با مدارک ایثارگری موجود در اختیارشان انجام می‌شود و لازم نیست برای اخذ مدارک، به یگان‌ه ای مربوطه یا بنیاد شهید مراجعه کنند و حتی ایثارگرانی که مدارکی از ایثارگری خود در اختیار ندارند، بر اساس اظهاراتشان می‌ توانند در این دفاتر ثبت نام کنند.

* نحوه انتخاب افراد مشمول کسر خدمت ایثارگری

کمالی در ادامه درباره انتخاب افراد متقاضی برای اخذ کسر خدمت در این قانون گفت: در توافقات صورت گرفته مقرر شد سالانه 20 هزار نفر مشمول این قانون شده و کسر خدمت سربازی بگیرند که پس از ثبت نام ایثارگران عزیز در مهلت مقرر، فرزندان ایثارگرانی که مجموع امتیاز رزمندگی، آزادگی و جانبازی آن‌ها به بیش از 24 برسد، به میزان این امتیاز، کسر خدمت گرفته و از خدمت وظیفه عمومی معاف می‌شوند.

رئیس اداره سرمایه انسانی سرباز ستاد کل نیروهای مسلح ادامه داد: همچنین ایثارگرانی که امتیاز شان کمتر از 24 باشد، به ازای امتیاز آن‌ها، کسر خدمت شامل حالشان شده و باید دوره آموزشی را طی کنند. این بدان معنا است که حتی کسانی که 23 ماه کسر خدمت خواهند گرفت نیز باید دوره آموزشی را پشت سر بگذارند.

* چه کسانی در اولویت استفاده از قانون کسر خدمت ایثارگری هستند/ حذف سربازان فراری و غایب مشمول از این قانون

وی با تاکید بر اینکه 20 هزار سهمیه سالانه در این قانون، بر اساس اولویت‌ها به متقاضیان اختصاص خواهد داشت افزود: اولویت کسر خدمت در این قانون با ایثارگرانی است که فرزندانشان در حال خدمت باشند؛ پس از این گروه، فرزندان ایثارگری که فرزندانشان در سال جاری، به خدمت اعزام می‌ شوند در اولویت استفاده از قانون قرار خواهند داشت و پس از این دسته نیز فرزندان ایثارگری که به سن مشمولیت رسیده ولی از معافیت‌ های موقتی همچون معافیت تحصیلی برخوردارند در اولویت خواهند بود.

کمالی با بیان اینکه در شرایط مساوی، اولویت با ایثارگرانی است که سن فرزندانشان در بازه مشمولیت سربازی است گفت: این قانون مشمول سرباز فراری و غایب نخواهد شد و این دسته مشمولان از این تسهیلات نمی‌ توانند استفاده کنند.

*مشمولان کسر خدمت ایثارگری چه کارتی می ‌گیرند؟

رئیس اداره سرمایه انسانی سرباز ستاد کل نیروهای مسلح در خصوص نوع کارتی که برای مشمولان این قانون صادر خواهد شد نیز گفت: کسانی که میزان کسری خدمت آن‌ها در این قانون بیش از 24 ماه باشد، کارت معافیت دریافت می‌ کنند و در عین حال همچون سایر مشمولانی که کارت معافیت می‌گیرند تعهد خواهند داد که طی 5 سال بعد از صدور کارت معافیت، در صورت نیاز برای اخذ آموزش ‌های نظامی مراجعه کنند.

وی گفت: کسانی که بر اساس این قانون مشمول کسر خدمت می‌ شوند و اولویت‌ های لازم را دارا باشند نیز پس از کسر خدمت، به ازای مدت زمانی که خدمت کرده‌اند،‌ کارت پایان خدمت اخذ خواهند کرد.

* کسر خدمت «بسیج» و «محققین» به قوت خود باقی است

کمالی در خصوص متولدین سال 72 و ماقبل نیز گفت: کسانی که متولد سال 72 و ماقبل بودند و به ازای هر ماه ایثارگری، 9 روز کسر خدمت می‌ گرفتند نیز می‌ توانند پس از آغاز ثبت نام برای مشمولان این قانون، آن‌ها نیز ثبت نام کنند و اگر این افراد نیز در شمول این 20 هزار سهمیه سالانه باشند نیز کسر خدمت براساس قانون جدید برای آن‌ها محاسبه خواهد شد ولی از تاریخ 18 آذر 96، دیگر برابر مقررات قبلی کسر خدمت این چنینی تعلق نخواهد گرفت.

رئیس اداره سرمایه انسانی سرباز ستاد کل نیروهای مسلح خاطرنشان کرد: البته کسر خدمت «بسیج» و «محققین» ملغی نشده و به قوت خود باقی خواهد بود.

* حاشیه ‌های قانون کسر خدمت ایثارگری و اما و اگرها

وی با اشاره به معافیت فرزندان ایثارگران بر اساس قوانین گذشته گفت: اگر یکی از فرزندان ایثارگران پیش از این معاف شده و یا مشمول کسر خدمت شده بودند حق استفاده از این قانون را ندارند ولی اگر بیش از مدت زمان لازم برای معافیت یک فرزندشان سابقه ایثارگری داشته باشند، به ازای مابقی این سابقه می ‌توانند از این تسهیلات استفاده کنند.

کمالی در پاسخ به این سوال که آیا موارد ذکر شده در تبصره 2 ماده 33 قانون احکام دائمی توسعه کشور که بر اساس آن مدت کسر خدمت از 30 ماه به 12 ماه و درصد جانبازی نیز از 25 درصد به 10 درصد کاهش یافته، اجرایی خواهد شد یا خیر نیز گفت: با توجه به اینکه بند «د» ماده 88 قانون 5 ساله توسعه کشور بر احکام دائمی حاکم شده است، تبصره قانون مذکور تا پایان برنامه ششم توسعه اجرایی نخواهد شد.

وی در پایان در پاسخ به این سوال که اجرای این قانون تا چه زمانی ادامه خواهد داشت گفت: این قانون به مدت 5 سال اجرایی خواهد شد و بر اساس آن 100 هزار نفر مشمول کسر خدمت مقرر در این قانون خواهند شد و با توجه به آمارهای ثبت شده طی این مدت، می ‌توان برای سال‌ های پس از آن در برنامه هفتم توسعه برنامه ریزی و تصمیم‌ گیری کرد.

  منبع: ستادکل نیروهای مسلح

اینستاگرام
سلام من ٩ ماه خدمتم و همين الان سر پستم تك پسرم و بابام ٢٢ ماه سابقه جبهه داره و كارت ايثارگري هم داره .خواهش ميكنم يكي درست جواب بده
من برم خونه و منتظر باشم كسري بهم تعلق ميگيره يا بايد بمونم فعلأ ؟ :(
من24ماه خدمت سربازى درجبهه درسالهاى 62تا64 درسپاه دارم اكنون پسرم دانشجو است آيا مى تواند از اين معافيت استفاده كند ؟
با سلام خسته نباشید احترامان به استحضار می رسانم اینجانب هدایت خوشاب کارمند رسمی مخابرات استان کرمان شهرستان جیرفت با کد کارمندی 21101 با ده درصد جانبازی و24ماه خدمت در جبه های حق علیه باطل از سال 1368 بمدت 28 سال کار در شرکت مخابرات مدت 29 ماه حق بیمه تامین اجتماعی محاسبه نشده به حساب نرفته خواهشمندم استدعا دارم اقدامات لازم را مبذول فرمایید تا حقم ضایم نشود کمکم کنید
کسانی که از ثبت نام کسری خدمت باز مانده اند چه باید بکنند آیا می بایست حق آنها ضایع شوددر صورتیکه آنها نیز مانند دیگران در بدترین شرایط درجبهه حضورداشتند.
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi