شناسه خبر : 70405
پنجشنبه 09 آبان 1398 , 11:04
اشتراک گذاری در :
عکس روز

شهیدی که «نشدنی‌»های جنگ را «شدنی» کرد

شهید محمود کاوه سردار و فرمانده بزرگ لشکر ویژه شهدا در سال 1340 در یکی از محلات مشهد متولد شد. پدرش از مبارزان پیش از انقلاب اسلامی بود که با روحانیون مبارز حشر و نشر داشت، همین موضوع باعث شد تا کاوه از کودکی در فضایی معنوی و انقلاب تربیت شود. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به سپاه پاسداران در مشهد پیوست و پس از گذراندن آموزش‌های چریکی برای ماموریتی شش ماهه به تهران آمد و با شروع جنگ تحمیلی به همراه عده ای از نیروهای خراسان به جبهه رفت. حضور او در کردستان موجب شد نخستین ماموریتش در آزادی بوکان مثمر ثمر باشد و مدتی بعد به عنوان فرمانده سپاه سقز منصوب شود. اقدامات شهید کاوه و پیروزی‌های چشمگیر او باعث شد تا فرماندهی عملیات تیپ شهدا بر عهده وی گذاشته شود.

بی تکلف و ساده، مثل کاوه+ فیلم

پس از شهیدان ناصر کاظمی، محسن گنجی‌زاده و محمد بروجردی، فرماندهی تیپ ویژه شهدا در سال 1362 به محمود کاوه سپرده شد. اولین ماموریت این تیپ پس از فرماندهی شهید کاوه انجام عملیات برون مرزی والفجر 2 در منطقه حاج عمران بود که همزمانی آن با عملیات والفجر 4 موجب شد تا بخش زیادی از مناطق کردستان و سردشت از وجود ضد انقلاب پاکسازی شود. تا اینکه در تاریخ 11 شهریور سال 1365 کاوه در جریان عملیات کربلای 2 بر بلندای قله 2519 حاج عمران به شهادت رسید.

ویژگی‌های منحصر به فرد شهید کاوه باعث شده بود تا فرماندهان و افرادی که با او کار کنند به شجاعت و بزرگی این فرمانده جوان صحه بگذراند. چنانچه شهید سپهبد صیاد شیرازی در بخشی از نامه خود به محسن رضایی فرمانده وقت سپاه پاسداران از شهید محمود کاوه اینطور نوشته است:

«چگونه به نگارش درآورم احوال رزمنده پر توانی را که سیمایش منوّر از پرتو انوار الهی بود و با روحیۀ متوکّل به قدرت باریتعالی چهره «شدنی» به «نشدنی‌های» میدان نبرد می‌داد.

من کمتر از آنم که مدّعی همرزمی این سرباز شایسته امام باشم ولی خود را مکلّف می‌دانم که: شهادت پاسدار نمونه اسلام، الگوی تحرّک و استقامت، مجسمه اخلاق حسنه، همرزم نزدیک بزرگان جبهه‌های نبرد چون شهید قمی‌ها، شهید کاظمی‌ها، سرتیپ شهید آبشناسان‌ها، شهید بروجردی‌ها و ... سردار رشید اسلام «برادر محمود کاوه» فرماندهی تیپ ویژه شهداء را به پیشگاه امام زمان (عج) و نایب بر حقّش حضرت امام خمینی (مدّ ظلّه‌العالی) و امّت شهید پرور ایران و همه همرزمان پرتوانش بویژه رزمندگان سلحشور «تیپ ویژه شهداء» و شما فرمانده محترم تبریک و تسلیت گویم. باشد که به برکت خون شهدای عالیقدری چون «کاوه عزیز» و شخصیت والایشان روزی پرچم پر افتخار لشکریان اسلام بر فراز بیت المقدس برافراشته گردد».

در ادامه فیلمی را از پذیرایی ساده و بی‌تکلف شهید کاوه از شهید صیاد شیرازی در لشکر ویژه شهدا می‌بینید.

download

منبع: دفاع پرس
اینستاگرام
نظری بگذارید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
مقدار صحیح است
مقدار صحیح وارد کنید
بدون ویرایش از شما
آخرین اخبار
تبلیغ کانال فاش در ایتابنر بیمه دیفتح‌الفتوحصندوق همیاریخبرنگار افتخاری فاش نیوز شویدمشاوره و مشاوره تغذیه ویژه ایثارگرانسایت جمعیت جانبازان انقلاب اسلامیانتشارات حدیث قلماساسنامه انجمن جانبازان نخاعیlogo-samandehi